Patientsäkerheten usel enligt skyddsombud
Huvudskyddsombudet för Skånes ambulanspersonal höjer nu ett varningens finger för patientsäkerheten. En ökad arbetsbelastning leder till utmattad personal och inställda mat- och toapauser, något som påverkar patientmottagandet.
– I stora delar av Skåne är det usel patientsäkerhet, säger Rickard Uppenberg.
Skyddsombudet Rickard Uppenberg har fått flera samtal under jul-och nyårshelgen av personal som har nått bristningsgränsen.
Det rör sig om två större problem i arbetsmiljön, en pressad personalstyrka och de långa tjänstgöringstiderna.
Det är Falck som sköter ambulanssjukvården i Skåne. Länet är uppdelat i fyra distrikt och arbetssituationen skiljer sig avsevärt på olika stationer.
Rickard Uppenberg menar att man på vissa stationer av tradition har jobbat 24-timmarspass medan man på andra delat upp tjänstgöringen i två pass med vila emellan.
Att jobba hela dygn har inte sällan föredragits av personalen som därmed har kunnat få fler lediga dagar än om de hade jobbat kortare pass.
Men i takt med att belastningen ökar framkommer kritik mot dygnspassen eftersom de får till följd att personalen blir så trött att de riskerar att begå misstag.
– Vi har flera gånger sagt att de måste göra något åt arbetsmiljön. I Stockholm (där Falck också kör ambulanserna) har de förbjudit 24-timmarskörningar.
Inom Region Skåne är det längsta arbetspasset 13 timmar, säger Rickard Uppenberg.
Det är framförallt i Hässleholm, Lund, Ystad, Landskrona och på vissa stationer i Kristianstadområdet som dygnspassen skapar problem.
– Vissa av distrikten är gamla Falckområden där man haft en kutym att jobba dygn. Personalen har velat det och fått det av arbetsgivaren.
I dag har man 150 000 utryckningar om året, tidigare låg den siffran på runt 90 000, hävdar Uppenberg.
Ibland är det bara en av personalen som har förarbehörighet vilket förhindrar de två som sitter i ambulansen att turas om att köra.
Rickard Uppenberg berättar om en incident där personal som körde i Hörby fick ringa chefen och säga att de inte orkade mer. Då hade det nästan gått ett helt dygn.
– Då ställde man in den enda ambulansen i Hörby.
I andra distrikt, till exempel i Malmöområdet har man i stället problem med för få pauser under dagen.
– Det finns historier om att man måste be SOS Alarm om tillstånd för toabesök och blir nekad. Då kan du tänka hur det är med våra måltidsuppehåll, säger Rickard Uppenberg.
Han berättar att personalen i bland måste ljuga och säga att de måste byta blodiga kläder eller att bilen måste servas på stationen för att kunna få en paus.
– Det innebär att det blir kö på SOS Alarm.
Fler och fler som tidigare velat jobba dygn börjar säga ifrån, hävdar Uppenberg.
Vad säger ledningen om klagomålen?
– De har sagt varken bu eller bä. Indirekt säger de att det är upp till personalen. Men det här är en fråga för arbetsledningen. Om personalen vill jobba två dygn i sträck, ska de få göra det då?
Rickard Uppenberg jobbar själv inom ett distrikt där dygnspass inte förekommer.
– Jag skulle kunna acceptera det på stationer som har liten turtäthet. På resten får man säga nej.
Källa: Dajana Kovacevic Skånskan.se
http://www.skanskan.se/article/20130108/NYHETER/701079881/1007/-/patient...