1 minut
SOS-chef förnekar attitydproblem
Chefen för SOS Alarm i Östergötland förnekar att det finns attitydproblem hos SOS Alarms personal och inom ambulanssjukvården.
Detta trots att problemen lyfts fram i ett protokoll från Socialstyrelsen.
Protokollet är från ett möte i mitten av januari, då Socialstyrelsens tillsynsenhet valt att rikta blickarna mot SOS Alarm i Norrköping.
Anledningen är en händelse förra året som ledde till att en patient som drabbats av lungemboli inte fick rätt prio av larmcentralen.
Det slutade med att ambulansen inte ens kom till hennes bostad.
Så för ett par veckor sedan träffades landstinget i Östergötland, ambulanssjukvården, det vill säga Falck Ambulans och Sirius Humanum, samt SOS Alarm för att till Socialstyrelsen ge sin bild av hur samarbetet och verksamheten fungerar i praktiken.
På flera ställen i protokollet lyfts attitydproblemen fram.
Enligt SOS Alarm är det inget nytt: ”Attitydproblem finns och är känt sedan tidigare av SOS då problemet kvarlevt i flera år. Kritik ges mellan berörd personal i larmkedjan över bedömning och prioritering”.
Även Falck Ambulans ger sin bild: ”Det behövs en bättre samverkan med SOS när det gäller attitydproblem från ambulanspersonalen vid medicinska bedömningar som görs av SOS”.
Men Kenneth Carlzén, produktionschef för SOS Alarm i Östergötland, höjer på ögonbrynen.
Han känner inte igen uppgifterna. Han har dock inte själv läst protokollet och var heller inte med på mötet.
Läs mer: http://mvt.se/nyheter/?articleid=8303474
Källa: mvt.se