Pensi Rescue Oy produkter PPPress AB RescueSALE

SOS Alarm driftinfo

Tid att läsa
1minut
Läst

SOS Alarm driftinfo

21 februari 2013 - 14:51
0 kommentar/er

Planerade arbeten i Rakelsystemet.

MSB genomför ett planerat arbete i Rakelsystemet som berör positioneringstjänster samt TNA-tjänster i hela landet. Arbetet medför flera kortare avbrott/störningar på dessa tjänster. MSB rekommenderar att om möjligt undvika att ändra MSISDN-nummer under denna tid.

Arbetet genomförs vid två tillfällen
•den 22 februari (natten torsdag-fredag) kl 00.00-06.00
•den 26 februari (natten måndag-tisdag) kl 00.00-06.00

Frågor kring detta arbete hänvisas till MSB: https://www.msb.se/sv/Produkter--tjanster/RAKEL/Kontakt-och-kundstod-/

Vänligen informera vidare inom era berörda organisationer.

--------------------------------------------------------------------------------

En första analys av driftstörningen på 112 den 21 januari

Som tidigare kommunicerats hade vi måndagen den 21 januari en driftstörning som påverkade 112-trafiken totalt under 3,5 timmar. Utredning av händelsen pågår fortfarande, men vi vill informera om vår preliminära bild av vad som hände.

Händelseförlopp

Kl 09.14 bryts nätförbindelsen mellan externt nät och SOS-centralen i Stockholm samt mellan Stockholm och övriga SOS-centraler i Sverige. Orsaken är ett elarbete i fastigheten på SOS-centralen. Beslut tas om att gå över i alternativ telefonilösning och den övergången är genomförd kl 09.42. Problemen med telefonin kvarstår dock genom att det är svårt att komma fram på 112 i vissa delar av landet samt att man i vissa fall får upptagetton. Detta initierar en kontakt med nätleverantören som skyndsamt sänder ut tekniker för åtgärd. Efter omstart av kort fungerar utrustningen åter och nätförbindelse med övriga SOS-centraler upprättas kort därefter. Då systemet är stabilt påbörjas återgång till normaldrift. Kl 12.32 är vi i normaldrift.

Problemen med 112-trafiken lokaliserades främst till Västerås, Karlstad och Örebro. I Södermanland, Uppland och Jönköpings län gavs upptagetton efter 6 sekunder vilket berodde på ett programmeringsfel i det alternativa telefonisystemet.

Även Kundsupport omfattades

Eftersom systemstöd bröts med centralen i Västerås hade vår kundsupport för Säkerhet/Jourtele inte åtkomst till system vilket medförde att de inte kunde arbeta förrän omstart av systemen gjordes. Detta var åtgärdat vid 14.30 samma dag. Kundsupport 112 (inkl Vård och Räddning) hade inte dessa problem förutom i Västerås, Karlstad och Örebro.

Samtalsanalys

Samtalsanalysen visar att vi tappat samtal till 112, men det har inte kommit till vår kännedom om detta drabbat någon hjälpsökande. Avbrottet i 112-trafiken var kl 09.14-09.31 därefter fungerade telefonin till två tredjedelar fram till kl 12.32.

Incidentrapport

Vi fortsätter nu arbetet med att färdigställa incidentrapport samt har utarbetat en handlingsplan som består av fem områden där vi ska koncentrera våra resurser i syfte att förbättra och minimera risk för framtida incidenter.

Denna första analys är kommunicerad med Försvarsdepartementet och Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap enligt rutin.

Källa: SOS Alarm