Pensi Rescue Oy produkter PPPress AB RescueSALE

Möjligt med fler akutbilar

Tid att läsa
1minut
Läst

Möjligt med fler akutbilar

08 maj 2013 - 08:35
0 kommentar/er

Nu har den rullat ett drygt år, i och utanför kommungränserna. Den har försetts med en bår och gjort fler akututryckningar än tidigare ambulans, hanterat hjärtinfarkter, trafikolyckor, skallskador och stroke. Nu jämställs akutbilen med en vanlig ambulans.

Under första året kostade akutbilen nära en miljon kronor mindre än vad ambulansen drog samma tid året före. Antalet akuta helikopterutryckningar ökar marginellt. Det man befarat, att akutbilen i sig skulle förorsaka fler helikopterutryckningar, har inte skett.

Vinsten förklaras med en billigare, leasad akutbil, men lika mycket handlar det om att personalen utnyttjas på annat sätt än tidigare. De står till förfogande för fler uppgifter än vad som omfattar ambulanspersonalen.

Kan bli fler

Exemplet Åsele pekar på möjligheten av fler akutbilar i inlandet. Länets akutvårdsansvarige Robert Ylipää vill inte ange antal eller när, men skissar på möjligheten att införa fler akutbilar med samma kompetens ombord som finns i Åselemodellen; ambulanssjuksköterska och vårdutbildad förare från Räddningstjänsten.

– De nuvarande ambulanserna skall inte bli färre i länet. Eventuella ytterligare bilar skall komplettera befintlig akutvård, säger Robert Ylipää.

Tanken är att akutbilarna når de sjuka och skadade först inom bevakningsområdet, och få skadade och sjuka snabbare till vård. Det vill säga, minska de stora vita fläckarna på kartan dit ambulanserna i dag inte når inom en halvtimme.

Föraren skiljer

Det finns en skillnad: akutbilen körs av en sjukvårdsutbildad förare från Räddningstjänsten, ambulansen av en undersköterska. Vid en olycka är ambulanspersonalen medicinskt ansvarig. I övrigt är utrustningen likvärdig och ambulanssjuksköterskor finns med i bägge fordonen.

Kritiken från främst Åseleborna kvarstår. Flera Västerbottensnytt talat med menar att akutbilen blivit totalt sett dyrare, saknar blåljus, måste hålla hastighetsbegränsning och därför fördröjs i nödlägen.

Väljer hastigheten

– Det stämmer inte, säger ambulanssjuksköterskan i akutbilen, Susanne Olofsson. Blåljusen påkallar trafikanternas uppmärksamhet, men att köra fortare än anvisat innebär en oerhörd risk för patient och personal.

– Med eller utan blåljus - akutbilens personal, liksom ambulanspersonalen, avgör själv vilken hastighet som krävs för att komma fram till patienten, säger räddningsansvarige Jonas Hahlin i Åsele.

Källa: SVT Västerbottensytt