Nja. För att arbeta i ambulans behöver du egentligen inte ha någon utbildning alls då det är upp till den arbetsgivare du söker jobb hos att bedöma hur lämplig du är.Page skrev:Låt se om jag förstått detta rätt. För att arbeta i en Ambulans behöver jag bara ha utbildat mig till Ambulanssjuksköterska? Först SSK och sen någon Ambulans utbildning?
För att få ge något läkemedel (bortsett från syrgas) i ambulans så måste du vara legitimerad (vilket i praktiken innebär sjuksköterska). Alltså kan du rent teoretiskt få jobb i ambulans med endast sjuksköterskeutbildningen eftersom det som jag skrev ovan inte krävs någon utbildning alls.
För att däremot vara utbildningsmässigt lämplig i en ambulans så krävs en ambulansutbildning. Det finns idag två att välja mellan, en för USK och en för SSK.
"Påbyggnadsutbildning i ambulanssjukvård - 800 gymnasiepoäng" är en utbildning som detta läsår bedrivs av komvux i Mora, Skövde och Uddevalla. Denna utbildning innebär att du "blir ambulanssjukvårdare". Men det är ju inte någon formell titel utan endast en titel som din arbetsgivare ger dig, precis som undersköterska.
Om man är sjuksköterska kan man gå en vidareutbildning mot ambulanssjukvård på 40p. Denna leder då till att man får den fina titeln "Sjuksköterska inom akutsjukvård med inriktning på ambulanssjukvård" (eller nått sånt, minns inte exakt). Med den utbildningen har man stora chanser att kunna få arbeta i ambulans eftersom man då både har en utbildning för jobbet och möjlighet att få ge patienter läkemedel.
Hoppas jag inte rörde till det allt för mycket.