Tror det handlar lite om det faktum att man prehospitalt fortfarande saknar mycket av det som finns på ett sjukhus och därmed blir uppgiften för organisationen i slutändan primärt transport, hur man än vänder och vrider på det.zAjben skrev: Tomas; Precis som du säger, att arbeta i ett team, så löser man uppgiften tillsammans. Det är precis det man gör i en operationssal, med kompetent personal, narkossköterska och narkosläkare givetvis med annan personal okså, alla tillsammans för patientens bästa, och hur kommer det sig att teamet borde se annorlunda ut prehospitalt? Intrycket jag får från många här på forumet (kanske bara är för att folk inte verkar vilja ha läkarbilar, och verkar se det mer som ett hot än en tillgång?) verkar vara att läkaren egentligen inte kan någonting alls mer än vad en sköterska kan, och inte tillför någonting överhuvudtaget?
Dessutom är det ju så att den största delen av alla uppdrag är rena transporter där gamle Nils kanske bara behöver en lugnande röst eller tant Agda en hand att hålla. Och generellt sett så är ju en SSK bättre på detta än en läkare (SSK har ju iaf en examen i omvårdnad)
Då hävdar en del att det även finns andra larm och att resurserna är bra till detta och att man inte kan räkna bort den delen av larmen hur sällsynta de än är, jag är en av dessa personer.
Då skall man minnas att det enda man har att gå på är ju i princip kliniska fynd och anamnes. Här är det ju självklart så att en läkare med sin något bredare utbildning och kunskap borde kunna se djupare samband än en sjuksköterska. Men hur många gånger behövs det egentligen? Som jag skrev ovan så är det ju ändå transporten till sjukhuset som är det primära. Det som på senare år tillkommit är ju möjligheten att faktiskt behandla en patient utifrån symtomen på ett ganska avancerat sätt under transporten. Och just denna behandling är väl det enda som en läkare då skulle kunna göra "mer" än en sjuksköterska i teorin, men i praktiken så finns det nog väldigt små tillfällen då en läkare, utan möjligheten till rtg, Lab, bakjourer och det andra trevliga som finns på sjukhuset, skulle kunna göra mer än befintlig ambulanspersonal.
Känner att jag inte riktigt lyckades få fram det jag vill säga på ett tillräckligt tydligt sätt för att kunna undvika diskussionen om vem som är bäst på nytt. Så innna ni blir upprörda och skriver hätska svar så läs igen tills ni förstår meningen med det jag vill säga och inte bara orden jag skrivit. Eller som min svenskalärare brukade säga: "Ni kan ju inte lyssna på vad jag säger, ni får ju förstå vad jag menar."