Cheers Adam ett!adam ett skrev:1005 skrev:
Det är först när jag märker att jag saknat någon kunskap som jag skaffat mig kunskapen som upptäckte saknaden
.
Vad får dig att tro att det bara är den nuvarande ssk utbildningen som kan förmedla kunskap? Låt verklig kunskap avgör vem som skall göra vad i ambulansen, inte en viss hermetisk utbildning. Av detta skäl anser jag paramedicsystemet mycket mer trovärdigt. När du skriver om sättet vi besvarar inlägg mm tror jag ingen av oss kastat "sten" på sjuksköterskans(en av våra debattkombattanter) åsikter utan på de ibland lite respektlösa utspelen. Att vi sedan har olika åsikter är en annan sak.
Att vi nu har en rådande ordning betyder inte att vi bara skall sälla oss till den tysta skaran. Att föra samtal om framtiden är just en början till förändring. När det gäller den nya utbildningen står det kandidaterna fritt att läsa till SSK efter kursen. De kan tillgodoräkna sig ca 40p. Det finns på vissa platser i landet goda möjligheter för dem att rotera. Dessa studenter läser betydligt mer akutsjukvård än deras SSK kollegor på samma universitet! Varför ser du inte detta!
Om de sedan anser att utbildningstiden står i paritet till lön får vi se. Personligen förstår jag inte denna låsning vid att det bara skall finnas en väg in i yrket! Framstår mer som en rädsla för vårt egna skrå. Nej, en mer öppen och verklighetsbaserad väg som dessutom motsvarar det ansvar yrket kräver. Jag anser inte att SSK i första hand är en sjukvårdsutbildning. Det finns bättre vägar att gå, vilka dessutom stämmer bättre överens med rådande verklighet.
Du skriver att du har 180p (180 veckors) sjukvårdsutbildning? Vad av detta är strikt att betrakta som SJUKVÅRD??? Jag tror inte att vi så länge till kan hänvisa till våra poäng då utbildningsmarknaden som tur är blir mer global. Ett resonemang i termerna av poäng skrämmer mig! Låt istället kunskapen styra! Kunskap och längd på utbildning är inte alltid, eller sällan detsamma….