Novisen: Rekryterar man bara chefer till ett företag så blir ju karriärsmöjligheterna små. Rekryterar man bara sjuksköterskor till ambulanserna så har de ju "bara" möjlighet att vidareutbilda sig i ett steg (vilket du hävdar att de redan skall ha gjort innna rekrytering) och då försvinner ju möjligheterna att
göra karriär.
Det har ju historisk sett varit kanska tungrott att få ambulanssjukvårdare att läsa vidare men vad kan det komma sig? Plugga tre år för att få en tusenlapp extra i månaden och inte några fler behandlingsmöjligheter.
Med lite lägre krav för att komma in i organisationen tror jag att den slutliga kompetensen blir högre. Exempelvis så tror jag att försvarsmakten för några år sedan hade värnpliktiga sjukvårdare som tillsammans med SSK bemannade ambulanshelikoptrar. Detta innebär ju att dessa när de muckade bör haft en ganska extensiv erfarenhet av akut skadade människor, efter sjuksköterskeutbildning har de dessutom en djupare medicinsk förståelse och är då kanske ganska lämpliga för ambulanstjänst. Du anser då att de eftersom de endast har 1
formell utbildning (SSK-utibldninge) som inte i sig är nog för att jobba i ambulans så skall de inte anställas? Jag tycker däremot att personlig lämplighet är viktigare.
Du anser däremot att en person som utan att jobbat någonting läst fyra år på högskola och kan citera kära Katie är lämplig att anställa? Vet att svaret är nej, men tänk dig då vår före detta värnpliktiga sjukvårdare som efter att ha jobbat några år väljer att läsa vidareutbildningen. Vem tror du tillgodogör sig mest och i slutändan blir bäst på prehospital akutsjukvård? Kanske till och med bättre än DIG?
Jag menar att genom att stirra sig blind på SSK-utbildning plus eventuell VUB så missar man så mycket annan utbildning och erfarenhet som en person kan ha. Denna person kommer dessutom att tillgodogöra sig vidareutbildning bättre eftersom den har erfarenheter att binda sin teoretiska utbildning till.
Det handlar ju till viss del om att den som sett mest vet mest. Därmed så bör ju högre utbildning och fler behandlingsmöjligheter vara något som kommer med stigande erfarenhet. Hur åstadkommer du detta med att bara anställa VUBade sjuksköterskor?
Novisen skrev:
Förmåga ... att vara ödmjuk ... tror jag är det som avgör om man kan bli lika komplett som jag

.
Jo jo...