Hello Lipton!Lipton skrev:AMBASS: Jag och några av mina gamla klasskamrater funderade på att läsa SLSs utbildning till badvakt vilket jag har för mig skulle kosta oss cirka tvåtusen kronor. Detta trots att när vi tittade i kurspärmen så såg vi att vi redan kunde det som stod där vilket bör vara samma situation som en ambulanspersonal skulle uppleva, förutsatt att man läst lite kemi och förstår riskerna med klorgas. Om vi läst det så hade vi då kunnat få jobb som badvakt med en förlust av tvåtusen kronor i våra ansträngda plånböcker. Detta verkar ju jättebra men då skall man även veta att det i de flesta simhallar/badanläggningar inte ställs några krav på utbildning för att få jobbet och därmed ansåg vi att det inte var värt tvåtusen för att få ett papper på våra kunskaper när vi kunde få jobb ändå.
Det enda motargument killen från SLS hade mot detta var att vi i så fall inte skulle kunna läsa steg två i deras kursplan (som man också fick betala några ytterligare tusenlappar för) vilket skulle ge oss möjlighet att jobba (utan betalning men med gratis boende) på typ två svenska stränder och någon i Australien på sommrarna.
Detta var för närmare tre år sedan och behöver ju inte stämma idag men det var i alla fall detta jag menade.
Sorry att jag inte kunnat svara dig innan! SLS bedriver enligt mig i grunden en mycket fin och värdefull verksamhet som dessutom bygger på ideell grund. Du tar upp problemen med rivirtänkande och detta är tyvärr ett faktum i många organisationer. Idag finns dock ett brett utbud då flertalet organisationer och företag erbjuder livräddningsutbildning och kurser inom vattensäkerhetsområdet. Det finns naturligtvis fler arenor vilka du kan vända dig till för att få vattenvana och erforderliga kunskaper om inte SLS profil skulle tilltala dig. Några som enligt mig är riktigt vassa på detta med vattenbaserad livräddning är "Fridykningsklubbarna" vilka blir fler och fler. Dessa tjejer och killar besitter en speciell kunskap om olika effektiva sätt att rädda en person som råkat ut för tillbud i vattnet.
Men man skall också erinra sig att den maritima livräddningen inte är ett prioriterat ämne bland landets kommuner. Det viktiga när det gäller denna kunskap är att vi som tycker det är roligt delar med oss av denna till våra kollegor.