Marina livräddningskrav // Antal tillbud

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 7/1 2005 23:34

Lipton skrev:AMBASS: Jag och några av mina gamla klasskamrater funderade på att läsa SLSs utbildning till badvakt vilket jag har för mig skulle kosta oss cirka tvåtusen kronor. Detta trots att när vi tittade i kurspärmen så såg vi att vi redan kunde det som stod där vilket bör vara samma situation som en ambulanspersonal skulle uppleva, förutsatt att man läst lite kemi och förstår riskerna med klorgas. Om vi läst det så hade vi då kunnat få jobb som badvakt med en förlust av tvåtusen kronor i våra ansträngda plånböcker. Detta verkar ju jättebra men då skall man även veta att det i de flesta simhallar/badanläggningar inte ställs några krav på utbildning för att få jobbet och därmed ansåg vi att det inte var värt tvåtusen för att få ett papper på våra kunskaper när vi kunde få jobb ändå.
Det enda motargument killen från SLS hade mot detta var att vi i så fall inte skulle kunna läsa steg två i deras kursplan (som man också fick betala några ytterligare tusenlappar för) vilket skulle ge oss möjlighet att jobba (utan betalning men med gratis boende) på typ två svenska stränder och någon i Australien på sommrarna.
Detta var för närmare tre år sedan och behöver ju inte stämma idag men det var i alla fall detta jag menade.
Hello Lipton!

Sorry att jag inte kunnat svara dig innan! SLS bedriver enligt mig i grunden en mycket fin och värdefull verksamhet som dessutom bygger på ideell grund. Du tar upp problemen med rivirtänkande och detta är tyvärr ett faktum i många organisationer. Idag finns dock ett brett utbud då flertalet organisationer och företag erbjuder livräddningsutbildning och kurser inom vattensäkerhetsområdet. Det finns naturligtvis fler arenor vilka du kan vända dig till för att få vattenvana och erforderliga kunskaper om inte SLS profil skulle tilltala dig. Några som enligt mig är riktigt vassa på detta med vattenbaserad livräddning är "Fridykningsklubbarna" vilka blir fler och fler. Dessa tjejer och killar besitter en speciell kunskap om olika effektiva sätt att rädda en person som råkat ut för tillbud i vattnet.

Men man skall också erinra sig att den maritima livräddningen inte är ett prioriterat ämne bland landets kommuner. Det viktiga när det gäller denna kunskap är att vi som tycker det är roligt delar med oss av denna till våra kollegor.
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 8/1 2005 11:52

AMBASS skrev:Hello Lipton!

Sorry att jag inte kunnat svara dig innan! SLS bedriver enligt mig i grunden en mycket fin och värdefull verksamhet som dessutom bygger på ideell grund. Du tar upp problemen med rivirtänkande och detta är tyvärr ett faktum i många organisationer. Idag finns dock ett brett utbud då flertalet organisationer och företag erbjuder livräddningsutbildning och kurser inom vattensäkerhetsområdet. Det finns naturligtvis fler arenor vilka du kan vända dig till för att få vattenvana och erforderliga kunskaper om inte SLS profil skulle tilltala dig. Några som enligt mig är riktigt vassa på detta med vattenbaserad livräddning är "Fridykningsklubbarna" vilka blir fler och fler. Dessa tjejer och killar besitter en speciell kunskap om olika effektiva sätt att rädda en person som råkat ut för tillbud i vattnet.

Men man skall också erinra sig att den maritima livräddningen inte är ett prioriterat ämne bland landets kommuner. Det viktiga när det gäller denna kunskap är att vi som tycker det är roligt delar med oss av denna till våra kollegor.
Jag håller med dig om att SLS verksamhet är värdefull och väldigt viktig då det inte finns någon vilja bland politiker att betala för att ha våra stränder bevakade.
Det jag tycker är tråkigt är ju precis det som du tar upp, nämligen att det inte bara finns SLS utbildning att välja mellan. Men har jag gått någon annan utbildning som kanske är bättre så får jag inte jobba åt SLS under sommarmånaderna. Detsamma gäller ju landets badvakter, anledningen till att så många inte har gått SLS badvaktsutbildning är ju att den är helt onödig. Kunskapen kan man ju förvärva sig på annat sätt, men likväl så har man inte ett diplom från SLS och därmed inte heller någon möljlighet till den löneklass som detta ger. Sedan spelar det ju inte någon roll om man har dubbelt så mycket utbildning i ryggen.

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 8/1 2005 12:31

Lipton skrev:
AMBASS skrev:Hello Lipton!

Jag håller med dig om att SLS verksamhet är värdefull och väldigt viktig då det inte finns någon vilja bland politiker att betala för att ha våra stränder bevakade.
Det jag tycker är tråkigt är ju precis det som du tar upp, nämligen att det inte bara finns SLS utbildning att välja mellan. Men har jag gått någon annan utbildning som kanske är bättre så får jag inte jobba åt SLS under sommarmånaderna. Detsamma gäller ju landets badvakter, anledningen till att så många inte har gått SLS badvaktsutbildning är ju att den är helt onödig. Kunskapen kan man ju förvärva sig på annat sätt, men likväl så har man inte ett diplom från SLS och därmed inte heller någon möljlighet till den löneklass som detta ger. Sedan spelar det ju inte någon roll om man har dubbelt så mycket utbildning i ryggen.
Hello Lipton!

Jag förstår din uppfattning! När det gäller att bevaka stränder anser jag att denna uppgift skall höra till dem som arbetar med vattensportsaktiviteter så som uthyrning mm. Tyvärr är den Svenska sommaren kort varför inte så många drar igång denna typ av verksamhet. Men visst håller jag mig dig om att det går att inhämta kunskap på andra sätt! Ett alternativ, vilket nog blir svårt att få i god gjord hos SLS är att låta intresserade göra ett "test". Liknande det sluttest de har efter de ca 2 veckorna för steg 2. Men här finns det nog ekonomiska behov.

När det gäller Sveriges badhus finns mycket att önska! Här skulle naturligtvis en enhetlig standard gälla men med lokala inslag. Hur kandidaten fått sin kunskap skulle då vara helt ointressant då testet är starten till arbetet.

Jag tycker dock inte att du skall låsa dig. Du kan göra mycket av egen kraft. Se på www.stranden.nu och hur de byggt upp sin affärsverksamhet. Vad jag vet så har de förtroendet att svara för badbevakningen/livräddning vid tre av Malmös fina stränder.

Jag kan hålla med dig om att SLS badvakts utbildning är mycket grundläggande och då i synnerhet för aktivt sjukvårdsfolk med akutsjikvård som inriktning. De vattenmoment som ingår är dock bra för de som inte har erforderlig vattenvana eller är nya i verksamheten.

När det gäller att arbeta som volontär vid en strand finns ingenting som hindrar en ny intressegrupp att starta upp egen ideell eller affärsmässig verksamhet. Då kan ni bygga upp er egen standard och skapa bra förutsättningar för gästande badgäster. Vad jag dock anser helt nödvändigt är att man hela tiden lär av andra organisationer. Jag tror det är mycket farligt att låsa sig och inte testa och förkovra sig i andra organisationers utbildningar.

//BE SAFE
Blood Will Tell

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 2/2 2005 16:45

simma 200meter o ta upp en docka ska inte hindra en från att jobba på amb ett jobb på amb är så mycket mer en att plaska runt i vattnet '
o vi ska inte utsätta oss för risker det är brandmännens jobb att utföra riskfulla arbeten dom har bådde rätt utb o utrustning för det
visst det är väl bra för sin egen del att kunna simma ni som inte har testat att ta upp en vuxen människa ur svinkalltvatten ska nog testa det kan säga man kommer inte långt i sina tunna ambulanskläder o man kommer inte klara det själv heller o risken är stor att brandmännen kommer få ta upp två blöta personer istället för en som det va i början
en fråga skulle ni springa in i ett hus som stod i låger med eller en brinnande bil inte skulle jag det i allafall kalla mig gjärna feg eller nått men jag får iallafall komma hem till den jag älskar efter jobbet

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 2/2 2005 16:56

ambulansnisse skrev:simma 200meter o ta upp en docka ska inte hindra en från att jobba på amb ett jobb på amb är så mycket mer en att plaska runt i vattnet '
o vi ska inte utsätta oss för risker det är brandmännens jobb att utföra riskfulla arbeten dom har bådde rätt utb o utrustning för det
visst det är väl bra för sin egen del att kunna simma ni som inte har testat att ta upp en vuxen människa ur svinkalltvatten ska nog testa det kan säga man kommer inte långt i sina tunna ambulanskläder o man kommer inte klara det själv heller o risken är stor att brandmännen kommer få ta upp två blöta personer istället för en som det va i början
Hej Ambulansnisse!
Som du kanske redan förstår så delar jag inte denna inställning. Jag tycker att det borde vara en självklarhet att varje arbetsgivare skall kunna erbjuda sin personal i denna viktiga kunskap. Visst skall man agera och arbeta utifrån ett säkert sätt och känna sin egen förmåga. Hypotermi till följd av kallt vatten är vanligt, men jag hävdar att man med rätt träning och kunskap kan undsätta en människa som befinner sig i vatten. Jag har inte föreslagit att alla som arbetar inom den pre-hospitala arenan skall vara räddningsdykare. Jag tycker dock att samlad fakta talar för att vi skall besitta erforderliga kunskaper i vattebaserad ytlivräddning samt is-livräddning. Vi kan inte heller förutsätta att räddningstjänsten är på plats innan det är för sent.

Man skall naturligtvis träna, träna och träna. Detta ligger naturligtvis i arbetsgivarens intresse om man vill provilera sig som en organisation som tar drunkningsstatestiken på allvar...

//BE SAFE....
Blood Will Tell

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 1/7 2005 22:20

Tycker att simkunnighet ligger inom allmänbildningen.
Om man inte kan simma så skall man inte ha ett arbete som utsätter en för den risken. Polisen har simkrav för sin utbildning fast dom inte heller är den som i första hand räddar folk i vatten.

airrescue

Inlägg av airrescue » 26/9 2005 10:13

Oj oj... !

Vem kan påstå att man inte skulle göra en livräddande insats vate sig man jobbade eller på fritiden? Vem kan med gott samvete säga att det inte är min uppgift eller att man inte kan simma om man blev larmad till ett drunkningstillbud? Räddningstjänsten är ju inte alltid först.

Är man inte sim- och livräddningskunnig har man inget i en ambulans att göra enligt min åsikt och jag vet att kunskapen idag är sisådär...

Svenska livräddningssällskapet har en specialanpassad utbildning för polis, räddningstjänst och ambulans på Tylösand. Så skicka dit någon från din arbetsplats och fixa lite badtiden på simhallen och åt dit och träna med varandra! Det är aldrig för sent!

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/9 2005 13:37

airrescue: Den specialanpassade utbildningen du pratar om är vad jag kommer ihåg till för att man skall kunna arbeta som livräddare på sommrarna, inte för att man skall dra opp folk ur vattnet när man jobbar.
Att rädda någon när man jobbar behöver man inte gå SLSs utbildning för, det räcker ju med att öva det regelbundet precis som man övar andra moment man kan råka ut för.

airrescue

Inlägg av airrescue » 26/9 2005 15:37

Lipton: Jag menar faktiskt en annan utbildning. SLS bedriver dels utbildning av livräddare på Tylösand, men det finns också en specialanpassad utbildning som enbart riktar sig mot polis, räddningstjänst och ambulans. som i år genomfördes den 8-10/8.

larsev

Inlägg av larsev » 9/10 2005 10:05

airrescue skrev:Lipton: Jag menar faktiskt en annan utbildning. SLS bedriver dels utbildning av livräddare på Tylösand, men det finns också en specialanpassad utbildning som enbart riktar sig mot polis, räddningstjänst och ambulans. som i år genomfördes den 8-10/8.
Ett urdrag ur kurskatalogen:
Specialkurs brand-, ambulans- och polispersonal -
Livräddarskolan
Plats Datum Ansvarig Tfn
Tylösand 8-10/8 035-374 23 kansli
http://www.sls.a.se/utbildn/dok/Utbildn ... er2005.pdf

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/10 2005 11:42

Här finns lite mer info om den: http://www.simundervisning.se/home/nyhe ... al2005.pdf

airrescue: Jag hade fel. När jag var inne på att gå någon av de där kurserna marknasdfördes kursen så att det verkade som en något minskad kurs till livräddare. Den här kursen verkar ju dock vara ganska bra. Men jag tycker ändå att själva ämnet inte är så svårt. Men har man brist på fantasi eller uttömt den fantasi man har så visst, det är väl inte fel att skicka en gubbe på en kurs så att han kan få mer kunskap och kunna genomföra mer vidareutbildning.

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 19/10 2005 17:54

Lipton skrev:Här finns lite mer info om den: http://www.simundervisning.se/home/nyhe ... al2005.pdf

airrescue: Jag hade fel. När jag var inne på att gå någon av de där kurserna marknasdfördes kursen så att det verkade som en något minskad kurs till livräddare. Den här kursen verkar ju dock vara ganska bra. Men jag tycker ändå att själva ämnet inte är så svårt. Men har man brist på fantasi eller uttömt den fantasi man har så visst, det är väl inte fel att skicka en gubbe på en kurs så att han kan få mer kunskap och kunna genomföra mer vidareutbildning.
Cheers Lipton!

SLS har bra utbildningar! Du kan även kolla med PADI eller NAUI som har Rescue kurser vilka står väl i paritet till många andra kurser. Du bör dock ha OW och Advance cert innan! Men varför inte börja dyka! Dykare har god vattenvana och förståelse för det stora blå. Du kan även kontakta någon fridykarklubb i Sverige, dessa killar och tjejer har en helt otrolig vattenvana och kunskap. Säkerhet är också A-O för dem. LYCKA TILL...
Blood Will Tell

Skriv svar