Cheers Combitub!Combitub skrev:Jag skrev inte att det var vanligare med ssk utan att ssk kan lika lätt få denna typ av jobb. Min erfarenhet utomlands gör att jag tycker att en bred medicinsk grund i daglig sjukvård är betydligt mer användbar en smalare paramedics utbildning. Paramedics utbildad personal är vanligare.
Företagen som jag har nämnt är ibland de mest kända och har utbildad åtskilliga "kända" förband vilket en snabb titt på deras hemsida visar.
Eftersom du förespråkar paramedic så mycket så borde du vara väldigt medveten att utbildningen skapades för att ta till vara på praktisk kunskap och för att personer som inte skulle klara av traditionella utbildningar skulle få genomföra mer avancerade arbetsuppgifter. Sen att det håller på att ändras är en naturlig process presic som att ssk uppgifter ändras allt mer.
Angående den militära utbildningsnivån på ssk så är det ett idiotiskt argument. Vem säger att den militära utbildningen är högre hos paramedic. Det torde snarare handla om vad individen kan och har gjort.
Jag hävdar att "flightnurse" är den högsta kompetensen prehospitalt och har inte påståt att ssk är vanligast. Så sluta lägga ord i min mun.
Angående de som jobbar med sjv under mer primitiva förhållanden i landet så skulle jag vilja hävda att nästan 99% är ssk med militär erfarenhet på de tjänster som kräver ALS utbildad personal. Vi har inte så många svenska paramedics utbildade i landet och jag har aldrig sett någon i "gröna" kläder.
Jag vill gärna höra vad du tycker om att det räcker med en två veckors kurs för att ssk skall bli paramedic men att det krävs en betydligt längre kurs för paramedic att bli ssk. Se ovanstående länkar!
Jag vill börja med att be om ursäkt om jag låtit nedvärderande eller om jag av oaksamhet lagt orden i din mun, sorry!
Nu till sakfrågan. Jag tycker också att det är bra att ha en bred utbildning. Skillanden är dock att jag inte ser dagens svenska system som optimalt. Här tror jag att vi har att lära av andra. Gällande företaget du länkade till känner jag inte alls till dem och har ej heller träffat någon från deras verksamhet. Att dem utbildar den privata industrin var för mig en nyhet.
Jag förespråkar paramedic för prehospital tjänst och SSK för tjänst på sjukhus. Jag är väldigt medveten att utbildningen skapades för att ta till vara på praktisk kunskap, vilket jag får påminna dig gäller även för sjuksköterskeutbildningen. Man kanske kan se tillbaka och tänka sig att en liknande dåtida debatt ledde till detta system. Tror du att SSK kommer överta paramedicuppgifterna globalt?
När jag refererade till militära paramedics, så var det i första hand för att visa att jag aldrig träffat en SSK i operativ fälttjänst (iaf inte utan en paramedicutb). Jag tror att du pratar om FN och FM i fråga om militära erfarneheter. Där är det SSK som gäller! Jag pratar om den PRIVATA MARKANDEN. Dessa två verksamheter är direkt väsenskilda och man bör nog akta sig för att jämföra en FN soldat med en operativ friknekt! Jag uppfattar att vi kanske här talar om olika saker. Jag berör inte alls försvarsmaktens verksamhet utan fokuserar helt på den privata marknaden i detta avseende.
Din sista fråga är mycket intressant. Mitt svar är att jag egentligen anser att det är upp till varje individ att bevisa sin kunskap. Min erfarenhet säger mig dock att en SSK skulle få svårt att mäta sig med en paramedic, av det enkla skälet att dem inte läser akutsjukvård på samma nivå eller i samma omfattning. Således anser jag att ett större TEST skall avgöra saken. Jag har ju sjäv prövat båda vägarna och detta kan naturligtvis vara en fördel. Alla är vi dock olika och kunskap är en färskvara.
När det gäller flightnurse vore det roligt att höra mer om deras/er utbildning och uppdrag. Var finns dessa kurser?
Återigen ett sorry om du upplever att jag varit otrevlig.
((AMBASS))