Prehospitalt akut omhändertagande och Prehospital sjukvård

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

Prehospitalt akut omhändertagande och Prehospital sjukvård

Inlägg av Anonymous » 6/4 2005 18:29

Hej,

Jag har fått i en uppgift att redogöra för skillnaden mellan prehospitalt akut omhändertagande och prehospital sjukvård. Är det någon som skulle kunna jhälpa mig att förklara skillnaden eller rekommendera en bra sida att hitta de svar jag söker.

Tack på förhand!

Lipton

Re: Prehospitalt akut omhändertagande och Prehospital sjukvå

Inlägg av Lipton » 6/4 2005 20:21

Jag har aldrig läst några direkta definitioner. Men jag uppfattar det som att ett akut omhändertagande är just vad det låter som, de första, ofta livräddande, insatserna som utförs på en akut sjuk patient.
Prehospitalt definierar jag som något som sker innan sjukhus, dvs vanligtvis i ambulansen.
Alltså sker det prehospitala akuta omhändertagandet exempelvis i hemmet hos en hjärtpatient eller på en landsväg vid en trafikolycka, och under transporten in till sjukhuset.
Prehospital sjukvård är väl egentligen all sjukvård som bedrivs utanför sjukhuset och därför är ju det prehospitala akuta omhändertagandet en del i prehospital sjukvård.

*fundering* Kan man då anse att hemsjukvård och läkare som gör hembesök också utövar prehospital sjukvård? :?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 6/4 2005 22:55

Wigam skrev:Hej,

Jag har fått i en uppgift att redogöra för skillnaden mellan prehospitalt akut omhändertagande och prehospital sjukvård. Är det någon som skulle kunna jhälpa mig att förklara skillnaden eller rekommendera en bra sida att hitta de svar jag söker.

Tack på förhand!
Hej

Så här ser jag det.

Prehospital, Pre=före Hospital=sjukhus. Prehospital sjukvård blir alltså vård före sjukhus.

All vård som bedrivs av sjukvårdspersonal på patienter och som sker "före" sjukhuset i sjukvårdskedjan är prehospital sjukvård.

I de fall då det är akut vård som bedrivs så är det ett prehospitalt akut omhändetagande.
Lipton skrev: *fundering* Kan man då anse att hemsjukvård och läkare som gör hembesök också utövar prehospital sjukvård?
Nej. Då denna vård sker "efter" sjukhus i vårdkedjan och inte "före".

Detta är min uppfattning i ämnet. Någon som har en avvikand åsikt?
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Inlägg av Lipton » 7/4 2005 17:18

Wernvik: Ahh! Men en patient som sköts på vårdcentral då, är det prehospital vård? Jag skulle nog vilja kalla det för parhospital vård isf, som i bredvid sjukhus. :lol:

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 7/4 2005 17:53

Lipton.. är det inte det som kallas polikliniskt? =)

prehospital

Inlägg av prehospital » 7/4 2005 18:28

Svaren på Din fråga, Wigam, finns i Socialstyrelsens termbank: http://app.socialstyrelsen.se/termbank/

Prehospital akutsjukvård - medicinskt omhändertagande, utanför sjukhus, av patient med akut sjukdomstillstånd orsakat av skada eller sjukdom, utfört av hälso- och sjukvårdspersonal

Prehospitalt akut omhändertagande - akut omhändertagande utanför sjukhus, av drabbad med sjukdom eller skada, oavsett hjälparens medicinska kompetens

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 7/4 2005 20:34

Man tackar. Precis vad jag satt och letade efter =)

Novisen

Inlägg av Novisen » 7/4 2005 23:49

Prehospital kommer in på arenan och dominerar som vanligt :wink:

Skriv svar