Prehospitalt akut omhändertagande och Prehospital sjukvård
Moderator: Wernvik
Prehospitalt akut omhändertagande och Prehospital sjukvård
Hej,
Jag har fått i en uppgift att redogöra för skillnaden mellan prehospitalt akut omhändertagande och prehospital sjukvård. Är det någon som skulle kunna jhälpa mig att förklara skillnaden eller rekommendera en bra sida att hitta de svar jag söker.
Tack på förhand!
Jag har fått i en uppgift att redogöra för skillnaden mellan prehospitalt akut omhändertagande och prehospital sjukvård. Är det någon som skulle kunna jhälpa mig att förklara skillnaden eller rekommendera en bra sida att hitta de svar jag söker.
Tack på förhand!
Re: Prehospitalt akut omhändertagande och Prehospital sjukvå
Jag har aldrig läst några direkta definitioner. Men jag uppfattar det som att ett akut omhändertagande är just vad det låter som, de första, ofta livräddande, insatserna som utförs på en akut sjuk patient.
Prehospitalt definierar jag som något som sker innan sjukhus, dvs vanligtvis i ambulansen.
Alltså sker det prehospitala akuta omhändertagandet exempelvis i hemmet hos en hjärtpatient eller på en landsväg vid en trafikolycka, och under transporten in till sjukhuset.
Prehospital sjukvård är väl egentligen all sjukvård som bedrivs utanför sjukhuset och därför är ju det prehospitala akuta omhändertagandet en del i prehospital sjukvård.
*fundering* Kan man då anse att hemsjukvård och läkare som gör hembesök också utövar prehospital sjukvård?
Prehospitalt definierar jag som något som sker innan sjukhus, dvs vanligtvis i ambulansen.
Alltså sker det prehospitala akuta omhändertagandet exempelvis i hemmet hos en hjärtpatient eller på en landsväg vid en trafikolycka, och under transporten in till sjukhuset.
Prehospital sjukvård är väl egentligen all sjukvård som bedrivs utanför sjukhuset och därför är ju det prehospitala akuta omhändertagandet en del i prehospital sjukvård.
*fundering* Kan man då anse att hemsjukvård och läkare som gör hembesök också utövar prehospital sjukvård?

HejWigam skrev:Hej,
Tack på förhand!
Så här ser jag det.
Prehospital, Pre=före Hospital=sjukhus. Prehospital sjukvård blir alltså vård före sjukhus.
All vård som bedrivs av sjukvårdspersonal på patienter och som sker "före" sjukhuset i sjukvårdskedjan är prehospital sjukvård.
I de fall då det är akut vård som bedrivs så är det ett prehospitalt akut omhändetagande.
Nej. Då denna vård sker "efter" sjukhus i vårdkedjan och inte "före".Lipton skrev: *fundering* Kan man då anse att hemsjukvård och läkare som gör hembesök också utövar prehospital sjukvård?
Detta är min uppfattning i ämnet. Någon som har en avvikand åsikt?
Wernvik: Ahh! Men en patient som sköts på vårdcentral då, är det prehospital vård? Jag skulle nog vilja kalla det för parhospital vård isf, som i bredvid sjukhus. 

-
Svaren på Din fråga, Wigam, finns i Socialstyrelsens termbank: http://app.socialstyrelsen.se/termbank/
Prehospital akutsjukvård - medicinskt omhändertagande, utanför sjukhus, av patient med akut sjukdomstillstånd orsakat av skada eller sjukdom, utfört av hälso- och sjukvårdspersonal
Prehospitalt akut omhändertagande - akut omhändertagande utanför sjukhus, av drabbad med sjukdom eller skada, oavsett hjälparens medicinska kompetens
Prehospital akutsjukvård - medicinskt omhändertagande, utanför sjukhus, av patient med akut sjukdomstillstånd orsakat av skada eller sjukdom, utfört av hälso- och sjukvårdspersonal
Prehospitalt akut omhändertagande - akut omhändertagande utanför sjukhus, av drabbad med sjukdom eller skada, oavsett hjälparens medicinska kompetens