Vad göra?
Moderator: Wernvik
Vad göra?
Ambulans ankommer till en 30årig, icke rökande kvinna. Kraftigt överviktig.
Andning normal. Puls 48. Blodtryck 106/78. Blivit dit larmad av anhöriga. Kvinnan hade helt plötsligt bara svimmat. Varit borta i ca 5 min, krampat lite med höger sidas arm och ben. Har nu huvudvärk,lite förvirrad och ont i vä sida huvud.
Hon hade tidigare i veckan blivit utskriven från akutvårdsavdelningen där hon varit inlagd för sina plötsliga svimattacker. Ekg ua, CT skalle med kontrast ua. EEG ua. Hb 144.
Hon säger själv att idag hade hon kännt sig frusen i händer och fötter och ovanligt trött. Är inte ännu riktigt *klar* i huvudet. Minns inget från svimningsattacken. Lite ont i vä sida nedansför bröstet så att hon håller in armen mot sidan.
Vad gör ni? Och framför allt...teori om vad det kan vara?
Andning normal. Puls 48. Blodtryck 106/78. Blivit dit larmad av anhöriga. Kvinnan hade helt plötsligt bara svimmat. Varit borta i ca 5 min, krampat lite med höger sidas arm och ben. Har nu huvudvärk,lite förvirrad och ont i vä sida huvud.
Hon hade tidigare i veckan blivit utskriven från akutvårdsavdelningen där hon varit inlagd för sina plötsliga svimattacker. Ekg ua, CT skalle med kontrast ua. EEG ua. Hb 144.
Hon säger själv att idag hade hon kännt sig frusen i händer och fötter och ovanligt trött. Är inte ännu riktigt *klar* i huvudet. Minns inget från svimningsattacken. Lite ont i vä sida nedansför bröstet så att hon håller in armen mot sidan.
Vad gör ni? Och framför allt...teori om vad det kan vara?
-
Adam-Stokes attacker brukar bara vara 10 sekunder även om jag själv var med om en som blev medvetslös i 45 sekunder. De brukar inte ha så mycket symtom efteråt heller. När det är så länge som 5 minuter kanske man får fundera på cerebrala orsaker (alt vagala orsaker). Behandlingen som föreslås följer även jag. Blodsocker!
-
-
Re: Vad göra?
Mer anamnes! Vart inlagd för utredning av tidigare svimningsattacker? Många? Ofta? Teorier från doktorer?
Lite mer omfattande neurologisk undersökning än bara pupiller också.
Lite mer omfattande neurologisk undersökning än bara pupiller också.
-