Nekad praktik-besviken :(

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

pernillalidén

Nekad praktik-besviken :(

Inlägg av pernillalidén » 20/3 2006 12:23

Man kan ju tycka att praktik ska vara för att få en inblick i något och att sedan kanske få inspiration att utbilda sig.

Frågade en på ambulansen här i Storuman om praktik, men de tar bara sjuksköterskestuderande. Det är sådan olikhet mellan olika komuner på vem som får följa med. Storuman är ju inte ens stort!

Läste något tidigare inlägg om att det följt med folk under 18 år. Jag vill så gärna få se hur det går till då jag haft dessa praktiktankar i sju år.

Fick fota ambulansen iaf. jag tror tyvärr att de fick för sig att det är enbart för bilens skull jag vill ha praktik.

Känner mig både besviken och ledsen över att inte ens få en chans. En vecka, vad mer? :(

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 20/3 2006 13:03

Du säger att storuman inte är speciellt stort.. kanske är det en av anledningarna. Att du inte får plats när ssk studenterna ska ha sin praktik?

Jag tycker att man gör rätt när man nekar usk studenter, man kan inte som nyexaminerad usk jobba på ambulansen och då tycker jag det är bra om man kan kliva åt sidan för de som kanske ska börja jobba om någon månad?

pernillalidén

Inlägg av pernillalidén » 20/3 2006 13:09

Ja iofs. (är inte ens usk:a) men det skadar inte att fråga då vanliga "skolelever" får göra praktik neröver. =) Men men...
Jag ville mer se om jag är på rätt tankebana om det skulle vara något jag skulle klara av.

Nej, jag skulle ha gått omvårdnad och inte samhälls iaf ;) men gjort är gjort och här står jag.

magill
Kontakt:

Ge inte upp!

Inlägg av magill » 20/3 2006 13:15

Om det inte går i Storuman, så åk nån annanstans. Min kompis åkte med ambulansen under två dagar, utan någon utbildning eller nåt. Han gick bara ner till stationen i sin stad och frågade om han fick hänga med.

Funkar det inte en vecka i Storuman, så prova en eller ett par dagar i något annat samhälle.

Sen är ju inte samhäll det sämsta man kan gå. Jag läste sam-ekonomi, och det jag lärde mig där var att jag aldrig skulle syssla med bokföring :p
Men nu läser jag till syrra och klarar det galant!

Så ge inte upp. Var lite envis istället..

pernillalidén

Inlägg av pernillalidén » 20/3 2006 13:23

Ja jag funderade nyss på Lycksele än om det är samma län men. Ja, jag ska väl inte ge upp min lill dröm. Den har funnits där och det känns som att det är vad jag eg vill. Fast det har jag sagt om fotografering också, men man har ju vissa saker som hela tiden snurrar =)

Det är intressant och jag märker då jag läser om ambulanssjukvård osv. att det fastnar på en gång, så intresse finns ju.

Ska vara envis :D tack för tipset hehe

Novisen

Inlägg av Novisen » 20/3 2006 14:26

Storumans ambulans består av två delar. Ambulansen ägs privat och personal från Storumans Ambulans AB sköter körbiten. Vårdhytten bemannas med sjuksköterskor från vårdcentralen så det är landstinget som sköter bemanningen. Endast sjuksköterskor jobbar i vårdhytten så det kan vara en anledning till att endast sjuksköterskor får göra praktik. Sen tror jag att det är bättre att göra praktik på en station med lite fler körningar och inte så långa transporter. Alternativt så tar du kontakt med Storuman Ambulans AB.

pernillalidén

Inlägg av pernillalidén » 20/3 2006 14:39

Hum jag har gjort det faktiskt, någon Carsteth eller nåt sånt sköter det där. Får väl bara acceptera att jag inte får. Tjata hjälps ju knappast, än om det känns som jag skulle kunna babbla på tills de får vansinne på mig hehe :)

Lipton

Inlägg av Lipton » 24/3 2006 19:07

Kom på en grej.
Varför inte försöka få gå bredvid med en syrra på exempelvis akutmottagning eller någon avdelning. Bortsett från primärdiagnostiken så får man ju se ungefär samma arbetsuppgifter. Inser att det inte är i närheten av det man vill ha rent upplevelsemässigt, men personligen så tror jag att man ändå får se de viktiga delarna av arbetet ur en annan synvinkel vilket kan räcka för att få en första känsla för om man är rätt ute eller inte.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 28/3 2006 22:38

frågan är om det är blåljusen eller vården man r intresserad av. Sjukvården får du 100 gånger mer av på akuten och de medicinska ställningstagandena osv kan lättare följas upp där. Tror inte praktik på ambulansen ger något till en icke sjukvårdskunnig, förutom möjligheten att få "vara där det händer" och åka fort.. Men det, tycker jag är inte skäl för att få göra praktik.

pernillalidén

Inlägg av pernillalidén » 28/3 2006 22:48

Eh, så du tror att det skulle vara för bilens skull eller händelserna?
Blir ju nästan irriterad.
Intresset med ambulanssjukvård har funnits länge och vill gärna prova på praktik där men får inte det så då var den biten klar.
Att få åka iväg på olika ställen än att vara på samma plats hela tiden känns bättre på något vis.

Visst kan jag väl vara på praktik här också, men jag är inte riktigt intresserad av sjukstugan här. Ambulansen kan faktiskt ge mer än vad sjukstugan ger här uppe.

Nja nu är jag lite smått irriterad ;) faktiskt hehe.

Akuten

Inlägg av Akuten » 29/3 2006 0:32

Pernilla, har du varit i kontakt med Akuten i Lycksele? Patientutbudet är ju liksom större där än på sjukstugan i Storuman. Fast du har ju ett antal mil dit..... :?

pernillalidén

Inlägg av pernillalidén » 29/3 2006 11:57

Nej jag har inte pratat med någon där tyvärr än. Ja, det blir ju sju mil (14 mil fram och tillbaka) så det är ju en bit men.

magill
Kontakt:

Inlägg av magill » 29/3 2006 17:00

Varesig du är irriterad eller inte så är jag beredd att hålla med Niklas. Att vara på akutmottagning är ju minst lika omväxlande som att vara på ambulans. Men jag kan hålla med om att det ÄR roligt med blåljus och allt det där, så jag säger inte att du har fel.

Vill du prova på yrket som sådant kan du ju prova att sommarjobba på äldreboende, eller liknande så ser du hur du tycker om att jobba med människor.

AuF

Inlägg av AuF » 29/3 2006 17:02

Vi har haft diskutionen uppe här förut om praktik i ambulanserna. Säger som då, att åka med ut på allvarliga olyckor osv ger inte speciellt mycket för något som inte är i utbildning. Är ju kanske inte heller alltid lämpligt, speciellt då de kan bli rätt så extrema situationer som kan vara svåra att komma undan. Tycker akuten låter mycket bättre. Där får du se mycket mer patienter och under former där du kan "välja" vad du vill vara med om. Alltid nyttigt att först se svårt sjuka pat. hospitalt.

Om man sedan är intresserad av amb. yrket kan du säkert få komma till närmaste station för att "kolla läget", fråga saker du undrar, kolla in bilens utrustning osv. Under och efter din blivande utbildning kommer du få åka blåljus och se pat. direkt på plats tillräckligt 8)

Lycka till !

pernillalidén

Inlägg av pernillalidén » 29/3 2006 19:26

Jag ger mig. Proffsen får väl ha mer vett då än jag ;)
Har ju varken körkort eller godkänt i matte b som krävs för sjuksköterska så ja, det var det hehe.

->Susar ut och knåpar lite webdesign istället<-

Skriv svar