Vem för göra vad?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

joakim_

Inlägg av joakim_ » 18/3 2006 16:44

en liten kommentar bara nu när jag läst lite i häftet.
det är ju hur mkt som helst som man ska lära sig :D
nu känns det ungefär som att ska man verkligen hinna lära sig allt detta på 3 år? Kommer man kunna det det helt utan och innan när man ger sig ut till en olycksplats.

Hur kände ni som nu jobbar innan ni sökte? Var ni inte väldigt osäkra i början? läste ni på påvägen ut till olyckplatesen eller undertiden ni behandlade? (det fungerar la inte att göra så). Man måste väl gå med en annan som kan mkt i början eller hur fungerar det... börjar bli lite orolig nu ;)

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/3 2006 17:37

Jag tycker du börjar i fel ände. Det mesta av det som står kan vi ju när vi börjar jobba. Men det är inte för att vi läst dessa riktlinjer utan för att man förstår bakgrunden till att händelser uppstår i kroppen. Då kan man räkna ut vad som bör göras. Riklinjerna är mest enkortfattad handledning för att friska upp minnet.

Nej, du kommer inte kunna allt detta efter 3 år:). Efter 4 år (med vidareutbildning) börjarna sakerna falla på plats och man kan med en lös knut knyta ihop påsen (Knuten bör vara lös eftersom du under tiden efter du pluggat lär dig mycket som också ska stoppas ner).

AKM

Inlägg av AKM » 18/3 2006 17:42

Niklas Karlsson skrev:
Nej, du kommer inte kunna allt detta efter 3 år:). Efter 4 år (med vidareutbildning) börjarna sakerna falla på plats och man kan med en lös knut knyta ihop påsen (Knuten bör vara lös eftersom du under tiden efter du pluggat lär dig mycket som också ska stoppas ner).
Tänk om fler kunde ha denna insikt att det trots allt tar många år inom sjukvården att kunna mycket, men dom flesta lär sig fortfarande nåt nytt varje dag. :wink:

magill
Kontakt:

Inlägg av magill » 18/3 2006 17:50

Den dagen man slutar lära sig saker är den dagen man bestämmer sig för att gå i pension. Så sa en vårdlärare en gång. Kloka ord.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/3 2006 17:55

AKM; tyvär så lär sig inte alla något varje dag. Jag jobbar med en som vägrar ta till sig det man berättar och pratar bara om gårdagens sanningar (60- talets sanningar)..

Jobbade tex med en amb sjv (gått i pension nu) som inte kunde förstå varför jag var nyfiken på artärgasen på en pat som vi "hittat" medvetslös. han påstod att partialtrycken hade viss betydelse för andningen men man kunde egentligen inte läsa något ur en enskild artärgas.. Man blir ju mörkrädd:)

Vissa vill eller kan inte ta till sig av olika anledningar:)

joakim_

Inlägg av joakim_ » 18/3 2006 17:58

vad bra :D jag kommer iallafall ha i baktanke när jag börjar jobba att jag hela tiden ska försöka lära mig mer. eller bli bättre inom det området som jag jobbar. Jag hoppas därför på att i början få jobba med erfarna arbetskamrater med rutin. Att se hur dessa jobbar borde ju vara inspirerande och lärorikt. Samtidigt vet man själv att man har en del nyinlärd kunskap samtidigt som de går på rutin. (dock kan de ju redan det jag lärt mig) Sammanfattning;): Kommer när jag börjar jobba försöka "utnyttja" mina arbetskamrets rutin till att bli en bättre sjukvårdre själv :p låter lite konstigt vet inte om ni förstår vad jag menar :D (tolka inte detta inlägget som "fy va bra jag är då" inte menat så)

AKM

Inlägg av AKM » 18/3 2006 18:14

Niklas Karlsson skrev:AKM; tyvär så lär sig inte alla något varje dag. Jag jobbar med en som vägrar ta till sig det man berättar och pratar bara om gårdagens sanningar (60- talets sanningar)..

Jobbade tex med en amb sjv (gått i pension nu) som inte kunde förstå varför jag var nyfiken på artärgasen på en pat som vi "hittat" medvetslös. han påstod att partialtrycken hade viss betydelse för andningen men man kunde egentligen inte läsa något ur en enskild artärgas.. Man blir ju mörkrädd:)

Vissa vill eller kan inte ta till sig av olika anledningar:)
En sak till, va aldrig rädd för att fråga.
Frågar man inte lär man sig inget (nytt ordspråk) :twisted:
ATSS, PHTLS, MOS, PS mm mm spec-vub... magister-examen.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/3 2006 19:03

Vad vill du att jag ska fråga om?;)

Lipton

Inlägg av Lipton » 18/3 2006 23:22

AuF skrev:Sedan är de ju rätt beklagligt att det inte finns några nationella riktlinjer ännu. Skulle ju göra saken mycket lättare.
Nu tycker jag du är lite trångsynt. All personal har ju inte samma utbildningsbakgrund och samma kunskap. Jag skulle hellre se en spridning av behandlingsriktlinjer och delegeringar beroende på personalens verkliga kunskap (med risk för att bli "AMBASSig"). :lol:

Niklas K: Någon frågade vad A-H innebar? Jag är också lite nyfiken, kan inte riktigt påminna mig att jag lärt mig detta någon gång. Tycker dessutom att du borde börja på L då högstadieklassare kan vara riktigt hotfulla och farliga! :lol:

Akuten

Inlägg av Akuten » 19/3 2006 0:14

A = Airway med samtidig immobilisering av halsrygg
B = Breathing
C = Circulation
D = Disability (liten neurologisk undersökning)
E = Expose (alla kläder tas av)
F = Fahrenheit (förebygg hypotermi)
G = Get a complete set of vital signs (parametrar)
H = History and Hed-to-toe undersökning
I = Inspect posterior surface (undersök baksida)

Lipton

Inlägg av Lipton » 19/3 2006 9:26

Akuten: Tack!
Måste säga att jag upplever FGHI som en utveckling av E då jag blivit lärd att allt detta ingår i E.

Användarvisningsbild
ohlstedt

Inlägg av ohlstedt » 19/3 2006 9:34

vad du än gör klipp inte sönder en dunjacka i akutrummet!
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/3 2006 10:10

Fel Ohlstedt.. FInns behovet av det så får man snällt städa efter sig.. MEN, jackan ska egentligen redan vara klippt om man kommer in med ambulans-..

Tack Akuten!

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/3 2006 10:39

har skummat igenom hela behandlingsrutinerna som bifoades här. TYcker det är ett gedigt och kompett arbete som har gjorts och man använder sig av vidareutbildade ssk kompetens, genom att för varje sjukdomsfall redovisa bahndlingsmöjligheter på usk nivå och up till narkosnivå.
Snyggt jobbat!

prehospital

Inlägg av prehospital » 19/3 2006 11:31

magill skrev: I framförallt prehosp-vården har sjuksköterskor många delegeringar på mediciner, dvs. de får ge den vid vissa tillstånd hos patieten, eller efter ordination av läkare. Ordination kan man få skriftligt, eller vid telefonkontakt om inte läkaren är med "ute".
En liten korrigering. Sjuksköterskor har inte några delegeringar på läkemedel, endast för medicinteknisk utrustning som t.ex. CPAP. För läkemedel gäller s.k. generella direktiv, vilket är det samma som en stående läkarordination som gäller alla patienter med ett visst tillstånd, t.ex. bröstsmärtor. Det kan även vara en individuell läkarordination i varje enskilt patientfall som kan fås muntligt via telefon eller skriftligt via Mobimed, t.ex. vid prehospital trombolys.

Hoppas det har klarnat lite? :wink:

Skriv svar