Om ni får ett larm från en skola. De säger att en pojke har skadat sig i huvudet och blöder ur ett större sår. När ni kommer till platsen ser ni att han sitter på marken tillsammans med en lärare och brevid ser ni spår av blod som visar på att han har förlorat en del blod. Vad får varje person göra i denna situation? En ssk, usk, amb.sjukvårde (kanske är undersköterska) eller läkare. (läkaren får ju göra allt väl men tog med den ändå). Finns det några begränsningar redan innan. Alltså vilka man skickar till platsen och på plats vad finns d för begränsingar för varje person. Om vi nu bortser från att ge medicin om det går.
Vad gäller alternativt vid en trafikolycka med två bilar inblandade. Där ni vet att det finns åtskilliga personskador. Vad får man göra vid olycksplatsen med sina olicka utbildningar. Nu målar jag inte upp ngt scenario men eftrsom ni som jobbar med detta varit med om åtskilliga trafikolyckor vet ni förmodligen vad som gäller

Om ni har fått larm om hjärtattack alt. stroke eller liknande. På plats: vad får de olika personerna göra? Alla får väl utföra hjärt och lungräddning? var går gränsen för vad de olika får göra? Var är begränsningarna om vad som får göras på plats och vem som får göra vad? (fort. utan att se på att ge medicin om detta går)
Detta kanske var svåra eller konstiga frågor. Men jag tycker det känns som de flesta debatterna kretsar kring vem som får ge vilka mediciner. Jag undrar därför vad personer med olika utbilding får göra på plats när olyckor inträfffat. Alltså var gränserna sitter. OM det finns sådana.
ännu en fråga av / Joakim