Dilemma

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Tetra

Dilemma

Inlägg av Tetra » 15/3 2006 10:41

En sak som jaghar funderat på efter allt snack om vidareutbildningar till amb-sjv och amb-ssk m.m. Om man pluggar ända till ambulanssjuksköterska för att man då tycker man sitter någorlunda säkert i fall det nu blir allt färre ambulanssjukvårdare som anställs, då kommer man ju genast in i en roll där man ska styra, ta befäl och samt att fatta viktiga beslut på den medicinska biten direkt. har man pluggat hela vägen till ambulanssjuksköterska så är man ju rätt ny när man väl kommer till ambulansen. Självklart så har väl de flesta en erfarenhet från sjukhus, men det lär ju ändå vara rätt svårt att hoppa in direkt på en sådan "ledar" roll?

Hur ska man då göra? är dte inte bättre att utbilda sig till ambulanssjukvårdare först, och försöka få jobb på ambulansen som det, och sedan plugga vidare till syrra och sköta den medicinska biten och vara ytterst ansvarig för patienten väl när man kan rutinerna och känner sig riktigt trygg inom ambulansen?
Jag är ganska rädd för att lägga ner min tid på att plugga till syrra för att sitta någorlunda säker om man blir anställd, men jag skulle vara riktigt rädd för att hoppa in i en så ansvarsfull roll direkt. Vad jag har hört så kan man som utbildad/leggad syrra inte jobba som ambulanssjukvårdare, utan då ska utnyttja sin utbildning. Jag skulle hällre vilja jobba som sjukvårdare än sjuksköterska om jag börjar på ambulansen. Hur ska jag göra?

Dte skulle ju kunna lösas genom att jag som syrra får åka med en annan syrra. men det är ju en kostnadsfråga, som säkert skulle ställa till problem på något vis.

Mvh Peter

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/3 2006 10:49

många skolor har som krav att man jobbat några år innan man söker ambvidareutbildningen från ssk. Det tycker jag är bra och man har det medicinska tryggheten från exempelvis en akutmottagning.

När man sedan kommer ut i ambulansen så åker man ju med en syrra till att börja med, inom ramen för upplärningen. Jag tycker att syetemet funkar bra hos oss och de ssk som kommer växer med uppgiften och ansvaret. Vissa kalrar inte av det och slutar, men så är det ju överallt?

Tetra

Inlägg av Tetra » 15/3 2006 10:52

Okej. Nu kännre jag mig lite tryggare. Framtiden har kännts lite defus hittills, är rädd att välja fel, och på något vis strula till det för mig själv.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/3 2006 10:55

Berätta hur du tänker Tetra.. Med yrkesval menar jag.. Är du usk nu?

Tetra

Inlägg av Tetra » 15/3 2006 11:00

Niklas: jag är Uska nu, funderar på att hoppa på ssk programmet, men vet ju inte om jag gör rätt val då? Läsa vubben för uskor (amb-vubben) nu? Eller läas till syrra och sedan gå vubben för syrrorna? Vubben för syrra låter ju mest lockande, jag antar att jag ändå lär läsa till den när jag väl är färdig syrra, även om jag har last ambulanssjukvårdar vubben tidigare? Just för det medicinska ansvaret m.m så borde väl amb-ssk vubben vara ett krav för syrrorna inom ambulansen?

Nu ser det ut som att jag ska plugga vidare till syrra och hoppa på ssk programmet till hösten, men vill vara säker på att jag gör det rätta!

/peter

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/3 2006 11:06

Du gör det rätta! Sedan jobbar du på akuten eller HIA i två år och söker vidareutbildningen. Går det där du bor att jobba extra på ambulansen under sskstud. tiden så ska du göra det!

Sdan tycker jag att narkos är den bästa vidareutbildningen för ambulansen (inte på alla skolor)..

joakim_

Inlägg av joakim_ » 15/3 2006 17:38

Hej Niklas!
varför tycker du narkos är den bättre vidareutbildningen jämfört med t e x ambulanssjukvård? Sen skrev du att det beror på skola också. Vilka skolor anser du vara bra resp. mindre bra att studera på. Själv bor jag i gbg så det är väl störst sannolikhet att jag läser här då.

MVH

Joakim

AuF

Inlägg av AuF » 15/3 2006 18:39

Som anestesissk har du fler behandlings möjligheter, du har i dom flesta län fler generella ordinationer. Men de ser ofta att du då också har växeltjänst. OP/AMB.

Ambssk vubben är smidigare att läsa om du "snabbt" vill in i ambulansyrket. Blir mer som en utbildning/introduktion till yrket (bla prehospitala kliniska studier). Om du däremot ska jobba som narkossyrra prehosp så ser dem gärna att du har ett x antal fler år på CV innan.

Niklas K kanske vill fylla i lite 8)

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/3 2006 19:36

Niklas Karlsson skrev:Sdan tycker jag att narkos är den bästa vidareutbildningen för ambulansen (inte på alla skolor)..
Javisst! Där lär man ju sig verkligen att läsa kartor, prata i radio, köra bil och annat matnyttigt och ambulansspecifikt! Kanske skall omformulera dig något Niklas? :lol:

Novisen

Inlägg av Novisen » 15/3 2006 20:41

Lipton skrev:
Niklas Karlsson skrev:Sdan tycker jag att narkos är den bästa vidareutbildningen för ambulansen (inte på alla skolor)..
Javisst! Där lär man ju sig verkligen att läsa kartor, prata i radio, köra bil och annat matnyttigt och ambulansspecifikt! Kanske skall omformulera dig något Niklas? :lol:
Lipton! Vilken ambulansutbildning lär ut det du just nämnde? Att läsa en karta tror jag alla kan innan utbildningen, köra bil lär man sig efter 2 dagar på halkbanan, prata i radio lär du dig när du använder den(=då du jobbar). Hade du Lipton skrivit hur ambulansens utrustning fungerar och används, hur ledningsarbete på skadeplats går till och organiseras, omhändertagande prehospitalt och sammarbete med övriga utryckningsorganisationer så hade det låtat bättre!!! :lol:

Jag kan nog bara hålla med Niklas att anestesivubben tillför mest. Men det förutsatt att man hinner jobba ett tag eller roterar som anestesisjuksköterska. Bäst är väl att man har båda vubbarna??????? och att man passar för jobbet!

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/3 2006 21:41

Vad är det här? Här får man en massa kritik och sedan har jag ydligen några vapendragare som försvarar mig mot det:) coolt!

Skämt åsido

Narkosvubben är det klart bästa då man får andra delegeringar än en amb vubbad. Du har också möjlighet att söka vilket jobb som helst (förutom barnmorsketjäsnter). Men är din enda ambition att sitta bak i en ambulans hela ditt yrkesverksamma liv så rekomenderar jag amb vubben;)

Lipton;
Jag vet inte hur du kör bil, men jag har kört bil i en massa år och tycker jag tog till mig utryckningsutbildningen på ett bra sätt. prata i radio kan ju vem som helst efter 30 minuters träning.. kartor kan jag sen lumpen:).. Vet att du har förmågan.. Ge mig nått att bita i;).

Har inte gått ambvubben men har hört väldigt många som är missönjda med många skolor, dock inte KS som fått bra recensioner.

joakim_

Inlägg av joakim_ » 15/3 2006 21:54

vad har ni hört om GU i allmänhet då???

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/3 2006 21:55

Bara bra saker!! Det jag hört bra är om grundutbildningen på GU

joakim_

Inlägg av joakim_ » 15/3 2006 21:56

hehe det var ju bra... :lol: :lol:

finns det ngt sånt mardrömsexempel. ngn skola du har hört är rent dålig eller som du absolut inte skulle rekommendera?? :twisted:

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/3 2006 21:58

absolut:)

Västerås/eskilstuna, Skövde, Östersund... med risk för att trampa nån på tårna:)

Skriv svar