hur kör vi igentligen

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

striker

hur kör vi igentligen

Inlägg av striker » 3/3 2006 12:59

Ibland undrar man vad det är för jon som jobbar inom ambulansen.

när ska folk fatta att hastighetsberänsningar även gäller ambulansen.
Blev i dag 3/3 omkörd av en ambulans på 55 an som kör minst 80 på en 50 sträcka. Jag och många med mej tycker det är jävligt pinsamt och jävligt tråkigt att man ska behöva se andra kollegor som kör som idioter. Det vore väl ok om dom nu var ute på en prio 1 och använde blåljus, men nu vet jag att dom endast hade en trsp prio 3.

Vi måste skärpa oss, det är tyvär alldeles för ofta som man ser ambulanser som är ute på trsp ( prio 2-3 ) som kör för fort.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 3/3 2006 13:02

Hur ser man vilken prio de har?

Jag ser ing konstigheter med att köra lite för fort på ex en tvåa.. Det beror på situationen.
Men vi får inte utnyttja våra rättigheter då det kommer leda till minskad respekt när vi väl behöver det

manne

Re: hur kör vi igentligen

Inlägg av manne » 3/3 2006 14:01

striker skrev:Ibland undrar man vad det är för jon som jobbar inom ambulansen.

när ska folk fatta att hastighetsberänsningar även gäller ambulansen.
Blev i dag 3/3 omkörd av en ambulans på 55 an som kör minst 80 på en 50 sträcka. Jag och många med mej tycker det är jävligt pinsamt och jävligt tråkigt att man ska behöva se andra kollegor som kör som idioter. Det vore väl ok om dom nu var ute på en prio 1 och använde blåljus, men nu vet jag att dom endast hade en trsp prio 3.

Vi måste skärpa oss, det är tyvär alldeles för ofta som man ser ambulanser som är ute på trsp ( prio 2-3 ) som kör för fort.
Spelar det nån roll?

striker

Inlägg av striker » 3/3 2006 14:42

Ja vi kan börja med Manne, menar du allvar när du sägar att det inte spelar någon roll, om du inte tycker att det spelar någon roll så bör du nog byta jobb ( kanske pilot, vad jag vet så har dom ingen hastighetsbegränsning i luften).

Om vi inte visar andra trafikanter respekt i trafiken, hur ska vi då få dom att visa oss respekt ex vid utryckning.

Och vi har aldrig haft rätt att köra över hastigheterna på en prio 2-3.
och gör vi det så blir det en prio 1 och då skall minst blåljus användas.

Det är just såna som Manne som ger oss på ambulansen dåligt ryckte.

Och niklas, nu råkade det vara så att jag var på väg till samma ställe.

manne

Inlägg av manne » 3/3 2006 16:21

Säg någon som inte kör för fort ibland?

OCH man är inte tvungen att använda blåljus vid prio 1......

Furix

Inlägg av Furix » 3/3 2006 17:00

Självklart ska den som framför en ambulans följa rådande hastighetsbestämningar, punkt slut, om det nu inte gäller uttryckningskörning. Det är INTE ok att köra 80 km/h på en 50-väg om det inte är prio 1 och JA, det SPELAR roll då förare i yrkestrafik har ett särskilt ansvar då andra "vanliga" bilister tar efter yrkesförarnas beteende.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 3/3 2006 17:11

Fattar inte heller hur man kan försvara en såpass grov fartöverträdelse på en sträcka med så låg hastighet! Nån av er sa att man INTE behöver använda blåljus! Det handlar om situationer där det inte finns trafik eller personer som kan utsättas för fara(väldigt sällan alltså). Finns en anledning till att det är 50!(tex ett dagis). Visst! om man gasa 20 för mycket på en 90väg då det är bra väglag och lite trafik, det säger jag inget om. Men att ni försvarar fartöverträdelser på småvägar är en skam för era arbetsplatser och de som sköter sina arbeten!

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/3 2006 18:03

Att köra 80 på en 50-sträcka försvarar jag inte. Det skall mycket till om jag ens skulle göra det på en etta.
Men fortfarande så finns det ingenting som säger att man inte får köra fortare än gällande hastighet utan blåljus. Blåljusen används för att uppmärksamma andra bilister på att de skall flytta på sig för att underlätta framkomligheten för blåljusfordonet.
Men att köra några extra kilometer på landsväg säger jag ingenting om. Som privatperson kör jag cirka 110, och emellanåt blir det en omkörning eller två men det är precis lika vanligt som att jag upptäcker att trafiken faktiskt flyter i den takten. Och även om detta inte vore fallet så får man om man bedömer det som nödvändigt ändå köra fortare. Precis som vissa yrkesgrupper i privatbil kan köra fortare då det är nödvändigt för dem.

Det jag tycker man borde koncentrera sig på att diskutera är varför folk kör fortare då de inte har någon anledning. Exempelvis då de lämnat pat. och skall tillbaka till station eller då de köpt frukostbröd eller hämtat pizza. Det är ju de tillfällena som sätter spår hos allmänheten och som man borde vara upprörd över. Och om de kunde minimeras så tror jag faktiskt att allmänheten inte skulle bry sig så mycket om de blir omkörd av en ambulans utan blåljus trots att de själva ligger i 120 på 90-väg. Då är det ju trots allt vanligtvis så att man är påväg till en patient.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 4/3 2006 18:22

Polisen kanske ville undvika att han vaknade och blev galen i bilen? En säkerhetsfråga?

AuF

Inlägg av AuF » 5/3 2006 15:20

visst låter 160 på en motorväg mycket. Men inget jag själv skulle reagera på om jag själv blev omkörd varken av en polis eller ambulans utan blått på en motorväg i den hastigheten. Det är ju framför allt i tätbefolkade områden våra omdömen sätts på prov... oavsett om man kör blått eller ej.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 10/4 2006 10:56

Ja i bland måste man köra som man gör :?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 10/4 2006 13:33

Man får ju överskrida hastighetsgränserna på Prio-2-turer inom rimliga gränser. 160 km i timmen är väl lite över den rimliga gränsen för en prio 2, kan man ju tycka. Men kan man bara motivera hastigheten om nån ifrågasätter den senare så är det väl lugnt.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 11/4 2006 22:05

Lipton skrev:Att köra 80 på en 50-sträcka försvarar jag inte. Det skall mycket till om jag ens skulle göra det på en etta.
Men fortfarande så finns det ingenting som säger att man inte får köra fortare än gällande hastighet utan blåljus. Blåljusen används för att uppmärksamma andra bilister på att de skall flytta på sig för att underlätta framkomligheten för blåljusfordonet.
Men att köra några extra kilometer på landsväg säger jag ingenting om. Som privatperson kör jag cirka 110, och emellanåt blir det en omkörning eller två men det är precis lika vanligt som att jag upptäcker att trafiken faktiskt flyter i den takten. Och även om detta inte vore fallet så får man om man bedömer det som nödvändigt ändå köra fortare. Precis som vissa yrkesgrupper i privatbil kan köra fortare då det är nödvändigt för dem.

Det jag tycker man borde koncentrera sig på att diskutera är varför folk kör fortare då de inte har någon anledning. Exempelvis då de lämnat pat. och skall tillbaka till station eller då de köpt frukostbröd eller hämtat pizza. Det är ju de tillfällena som sätter spår hos allmänheten och som man borde vara upprörd över. Och om de kunde minimeras så tror jag faktiskt att allmänheten inte skulle bry sig så mycket om de blir omkörd av en ambulans utan blåljus trots att de själva ligger i 120 på 90-väg. Då är det ju trots allt vanligtvis så att man är påväg till en patient.
Du har så rätt. Och överlag så har nog folk ganska stor tolerans gentemot ambulanser som kör några km för fort. Det sticker nog mer i ögonen när farbror polisen cruisar förbi i 110 på 90-väg med armbågen hängandes ut genom rutan. De som blir så väldans tjuriga när lilla jag har råkat köra 7 km för fort utanför tättbebyggt...
Detta måste ju reta gallfeber på folk.

Skriv svar