Marina livräddningskrav // Antal tillbud
Moderator: Wernvik
Marina livräddningskrav // Antal tillbud
Är det någon som har idéer om vad som är lämpligt krav att ställa på ambulanssjukvårdare och annan prehosppersonal vad gäller livräddning i vatten. Jag vet att vissa kommuner, Landsting och amb. företag ställer krav om simkunnighet á 200 m varav 50 m ryggsim samt att man skall kunna hämta övningsdocka på 3-5 meters djup. Är det någon som känner till statistik över amb. utryckningar / tillbud med marin livräddningsinsats?
Tacksam för alla svar och tankar i frågan
Tacksam för alla svar och tankar i frågan
Blood Will Tell
Arbetar du vid en kustnära verksamhet? Skulle ni vilja ha mer kunskap i marin livräddning om er arbetsgivare erbjöd er det?Håkanbråkan skrev:Vi har inga sådana krav .
Det är brandkårens sak att plocka upp folk ur vattnet.
Dessutom känner jag ingen från ambulansen som har plockat upp nån ur vattnet dom senaste 10 åren. (160 anställda)
Därimot bör fystest finnas med, styrka/kondition.
/bättre med en drunknad än 2
Blood Will Tell
Ja det är kust/sjönära.AMBASS skrev:Arbetar du vid en kustnära verksamhet? Skulle ni vilja ha mer kunskap i marin livräddning om er arbetsgivare erbjöd er det?
Arbetsgivare (och anställda) har sagt ifrån detta sedan lång tid tillbaka.
Arbetsgivaren vill inte utsätta personalen för fler risker än dom som finns.
Utbildning läggs på andra områden
Vilken "vattenvane" nivå tycker du skall råda vid nyanställningar av ambulansfolk? Skall man kunna simma? Skall man kunna bogsera en livlös i vatten? Vad gör ni om ni får ett PRIO 1 larm från det lokala obevakade badhuset eller en obevakad badplats? Tyvärr så är ju många av dessa arenor trotts ny räddningslag utan utbildade badvakter!Håkanbråkan skrev:Ja det är kust/sjönära.AMBASS skrev:Arbetar du vid en kustnära verksamhet? Skulle ni vilja ha mer kunskap i marin livräddning om er arbetsgivare erbjöd er det?
Arbetsgivare (och anställda) har sagt ifrån detta sedan lång tid tillbaka.
Arbetsgivaren vill inte utsätta personalen för fler risker än dom som finns.
Utbildning läggs på andra områden
PS: Tack för ditt svar.
Blood Will Tell
Håkanbråkan....
Jag måste faktiskt hålla med dig om att det primärt är räddningstjänstens uppgift att utföra livräddning i vattnet, men skulle du inte anse att det vore önskvärt att kollegan var simkunnig om du ramlade i vattnet, eller som tidigare skrevs att man kommer till badhus osv?
Re: Håkanbråkan....
Håller också med om att det primärt är räddningstjänstens uppgift att plocka upp folk ur vattnet. Självklart bör man ju vara simkunnig. Man vet ju aldrig vad som händer och man kan ju inte alltid stå och vänta på räddningstjänsten om personen i vattnet är på väg till botten, men om man kommer till ett badhus har ju oftast badvakterna fiskat upp personen ur bassängen och även börjat med livräddning när man kommer fram.micke SSK skrev:Jag måste faktiskt hålla med dig om att det primärt är räddningstjänstens uppgift att utföra livräddning i vattnet, men skulle du inte anse att det vore önskvärt att kollegan var simkunnig om du ramlade i vattnet, eller som tidigare skrevs att man kommer till badhus osv?
Sen kanske jag inte tycker att det bör vara ett krav att kunna plocka upp dockor på fem meters djup. Ligger de på botten när man kommer fram efter 15-20 minuter är det oftast inget att göra ändå.
[quote Man vet ju aldrig vad som händer och man kan ju inte alltid stå och vänta på räddningstjänsten om personen i vattnet är på väg till botten, men om man kommer till ett badhus har ju oftast badvakterna fiskat upp personen ur bassängen och även börjat med livräddning när man kommer fram.
Sen kanske jag inte tycker att det bör vara ett krav att kunna plocka upp dockor på fem meters djup. Ligger de på botten när man kommer fram efter 15-20 minuter är det oftast inget att göra ändå.[/quote]
Tyvärr ser verkligheten på landets simhallar- och badhus inte ut så att det finns adekvat utbildad personal på alla platser. Med tanke på att det dör fler genom drunkning än i bränder är det inget orimligt krav att ambulanspersonal skall kunna upptagning, bogsering och upptagning ur bassäng. Jag kan inte förstå varför det finns ett motstånd mot att få denna kunskap. Det är inga svårigheter att lära sig detta på ganska kort tid och jag tror dessutom att många skulle tycka det vore roligt att få denna utbildning. SLS utför mycket bra utbildningar inom livräddning. När det gäller simkunnighet är ju detta ett krav (ENLIGT SKOLLAGEN) för att man skall få slutbetyg från grundskolan. För er som finner det olustigt med vatten finns dessutom vuxensimskolor som kan hjälpa er till rätta med denna enligt mig direkt nödvändiga kunskap...
SIMMA LUGNT
Sen kanske jag inte tycker att det bör vara ett krav att kunna plocka upp dockor på fem meters djup. Ligger de på botten när man kommer fram efter 15-20 minuter är det oftast inget att göra ändå.[/quote]
Tyvärr ser verkligheten på landets simhallar- och badhus inte ut så att det finns adekvat utbildad personal på alla platser. Med tanke på att det dör fler genom drunkning än i bränder är det inget orimligt krav att ambulanspersonal skall kunna upptagning, bogsering och upptagning ur bassäng. Jag kan inte förstå varför det finns ett motstånd mot att få denna kunskap. Det är inga svårigheter att lära sig detta på ganska kort tid och jag tror dessutom att många skulle tycka det vore roligt att få denna utbildning. SLS utför mycket bra utbildningar inom livräddning. När det gäller simkunnighet är ju detta ett krav (ENLIGT SKOLLAGEN) för att man skall få slutbetyg från grundskolan. För er som finner det olustigt med vatten finns dessutom vuxensimskolor som kan hjälpa er till rätta med denna enligt mig direkt nödvändiga kunskap...
SIMMA LUGNT
Blood Will Tell
Men snälla.....
det finns lagar och förordningar som styr vad vi får och inta får göra inom ambulansverksamheten, prata med era verksamhetschefer så får ni klara besked. Räddningstjänsten sköter livräddning i vatten och rökfyllda lägenheter, de har utbildning och utrustning.
Säkerhet eller risktagande?
Många av oss "tycker" något om detta i ena eller andra riktningen.
Eventuella krav på att ambulanspersonal är skyldig att utföra vattenräddning måste regleras på ett acceptabelt vis när det gäller arbetarskyddet. Eller? (Nu syftar jag naturligtvis inte på när någon på ett riskfritt vis kliver i vattnet och därmed räddar en medmänniska).
Arbetsmiljöverket reglerar med lag och författning hur säkerheten skall regleras och syftet är bl a att anställda inte i tjänsten skall utsättas för orimliga risker. Beträffande dykning i tjänsten finns mycket omfattande regler, även om dessa främst är skrivna för dykning med dykutrustning.
Vill vi att arbetsgivarna skall åsidosätta dessa regler och föreskriva krav på "dykning" vid drunkningstillbud? Alltid? Eller bara i klart vatten och vackert väder? Skall ambulanspersonal som då (klokt) avstår från att "hoppa i" grumligt och strömt vatten då få disciplinpåföljd??
Eventuella krav på att ambulanspersonal är skyldig att utföra vattenräddning måste regleras på ett acceptabelt vis när det gäller arbetarskyddet. Eller? (Nu syftar jag naturligtvis inte på när någon på ett riskfritt vis kliver i vattnet och därmed räddar en medmänniska).
Arbetsmiljöverket reglerar med lag och författning hur säkerheten skall regleras och syftet är bl a att anställda inte i tjänsten skall utsättas för orimliga risker. Beträffande dykning i tjänsten finns mycket omfattande regler, även om dessa främst är skrivna för dykning med dykutrustning.
Vill vi att arbetsgivarna skall åsidosätta dessa regler och föreskriva krav på "dykning" vid drunkningstillbud? Alltid? Eller bara i klart vatten och vackert väder? Skall ambulanspersonal som då (klokt) avstår från att "hoppa i" grumligt och strömt vatten då få disciplinpåföljd??
Simkunnighetskravet på 200 meter är till för att du själv skall kunna ta dig i säkerhet om du själv faller i vattnet inte för att "Rädda" någon...det är Räddningstjänstens sak att utföra.
Om man nu ändå försöker att göra något i väntan på Räddningstjänsten så är ett tips att ta Vakummadrassen till hjälp...pumpa ur all luft så den blir stel sedan är det bara att använda den som en surfingbräda..den håller 200kg innan den börjar sjunka...du kan med andra ord dra upp en livlös person och starta HLR ute i vattnet...glöm inte knyta livlinan om dej som kollegan sedan kan hala in er med...
Ha en trevlig dag..
Om man nu ändå försöker att göra något i väntan på Räddningstjänsten så är ett tips att ta Vakummadrassen till hjälp...pumpa ur all luft så den blir stel sedan är det bara att använda den som en surfingbräda..den håller 200kg innan den börjar sjunka...du kan med andra ord dra upp en livlös person och starta HLR ute i vattnet...glöm inte knyta livlinan om dej som kollegan sedan kan hala in er med...
Ha en trevlig dag..
Hejsan!
Hallå där!
Jag tycker att det borde ingå som en sorts "kompetenshöjande" del i arbetet... Att man som har en kunskap i bakhuvudet som kan plockas fram om den skulle behövas...
Borde ju finnas hos all utryckningspersonal!
Polisen får ju lära sig att rädda någon ur vattnet exempelvis och dem kommer ju inte fram med en brandbil och 5-6 personer eller vad dem nu är, utan dem är ju som regel också 2 stycken...
NATURLIGTVIS så skall man inte behöva skutta i på allt för okänt vatten och liknande, men kommer man fram först till en sandstrand där någonting har hänt, skall man ju ha kunskaperna och veta hur man kan göra, det är ju även så att en sådan kompetenshöjning kan rädda någon annan om man på sin fritid ser någon som inte mår så bra i vattnet...
Kan ju bara som en skämtsam uppgift ta upp att kabinpersonal får lära sig hur dem skall kunna göra detta mitt ute på stora oceaner när det inte finns speciellt många flygplan som lyckats nödlanda på vattnet med överlevande...
Jag tycker att det borde ingå som en sorts "kompetenshöjande" del i arbetet... Att man som har en kunskap i bakhuvudet som kan plockas fram om den skulle behövas...
Borde ju finnas hos all utryckningspersonal!
Polisen får ju lära sig att rädda någon ur vattnet exempelvis och dem kommer ju inte fram med en brandbil och 5-6 personer eller vad dem nu är, utan dem är ju som regel också 2 stycken...
NATURLIGTVIS så skall man inte behöva skutta i på allt för okänt vatten och liknande, men kommer man fram först till en sandstrand där någonting har hänt, skall man ju ha kunskaperna och veta hur man kan göra, det är ju även så att en sådan kompetenshöjning kan rädda någon annan om man på sin fritid ser någon som inte mår så bra i vattnet...
Kan ju bara som en skämtsam uppgift ta upp att kabinpersonal får lära sig hur dem skall kunna göra detta mitt ute på stora oceaner när det inte finns speciellt många flygplan som lyckats nödlanda på vattnet med överlevande...

25 m simning, dyk 3-5 meter sedan bogsering 25 meter: tidskrav 1.30-1.45
sedan simprov på 1000 m.
Det är sådant som alla borde kunna. En ambulans åkare som inte kan det borde fundera på att kanske börja träna.
Även ambulans borde ju följa med på simträning när räddningstjänsterna åker och tränar. Dock borde Räddningstjänsterna träna mycket mer på vattenlivräddning än vad det gör. Det finns många som inte kan utföra en vattenlivräddning.
sedan simprov på 1000 m.
Det är sådant som alla borde kunna. En ambulans åkare som inte kan det borde fundera på att kanske börja träna.
Även ambulans borde ju följa med på simträning när räddningstjänsterna åker och tränar. Dock borde Räddningstjänsterna träna mycket mer på vattenlivräddning än vad det gör. Det finns många som inte kan utföra en vattenlivräddning.
Det är nog snarare möjligheten att få punga ut med ett antal tusen kronor för möljigheten att jobba gratis på sommrarna som jag har något emot.AMBASS skrev:Jag kan inte förstå varför det finns ett motstånd mot att få denna kunskap.