Sannningen om sjuksköterskan i Sverige

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 5/2 2006 14:40

Doc: Jodå. PUn finns kvar. Det har dock varit väldigt dålig kommunikation mellan de ansvariga för innehållet i den under de senaste åren och därför är den idag något förlegad till sitt innehåll. Enkelt kan man säga att den har tyngdpunkt på samma sak som ambulanssjukvårdare sysslade med för ett år sedan, alltså omhändertagande av patient. Idag anser jag att den borde riktats mer mot allt det andra ambulansspecifika arbetet och mot assistans av SSK på skadeplats. Alltså inte mindre omhändertagande utan mer av det övriga. På så vis hade kanske de stackars elever som känner sig lurade i Uddevalla kunnat få ett jobb.
Att sedan eleverna ibland inte har lika djup teoretisk bakgrund som sjuksköterskor får man väl köpa då det trots allt skiljer 2 år på utbildningarna. Min personliga åsikt är att både teori och praktik är att föredra, men när jag blir akut sjuk så föredrar jag en ambulanssjukvårdare som vet vad den skall göra åt problemet men inte varför istället för en sköterska som vet varför problemet uppstår men inte förstår vad man gör åt det. :lol:

Den akademiska utbildningen i Karlskoga är ett intressant exempel på svensk byråkrati om jag förstått saken rätt. Den har vuxit fram från ett frö som såddes för cirka tio år sedan tillsammans med omkringliggande landsting. Efter vad jag hört startades den i höstas eller förra hösten eller nått sånt. Och när det blev dags att skicka ut eleverna på praktik så sa landstingen: "Nej tack, de eleverna vill vi inte ha. Man kan inte starta en utbildning tio år efter man kommit överens om det och förvänta sig uppskattning..." Eller nått liknande... (är dock helt obekräftade uppgifter).
Är alltså en tvåårig utbildning på högskolenivå där man hamnar i samma sits som de som idag läser PUn. Svårt att få ens vikariat då man inte får vårda läkemedelskrävande patienter och vanligtvis inte tillåts köra bilen förrän efter några månaders anställning.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 5/2 2006 15:03

Jag har en överkursare som vik. som läkarassistent i Örebro sommaren 2005 och han sa att landstingen lustigt nog inte tog till sig ambulanssjukvårdareleverna från Karlskogaskolan. Kanske är det ett eu projekt som ligger bakom utbildningen för det kan inte vara riktigt att utbilda personal till arbetslöshet. Jag vet flera som under T2 läkarprogrammet fick sommarjobb på ambulansen. Något som jag som IVA syrra kan tycka är lite riskabelt. Tycker att jag ännu idag står på skälvande ben vid möten med vissa patienter så hur skall då inte en T2 känna sig. Kanske har dem Per & Astrid Björgells lathund i fickan :lol: Det finns dock vilket vissa av er redan skrivit en stor paradox i att nu bara anställa VUBBADE syrror och det är att lönerna står kvar på ambulansförarnivå i många landsting. Jag kan inte tro att det är bättre bland företagen som driver ambulanser. Jag lämnade vårdförbundet till fördel för läkarförbundet från den dag jag började läkarlinjen och det är en hel uppsjö av olikheter mellan dessa förbund.

Skriv svar