Att sedan eleverna ibland inte har lika djup teoretisk bakgrund som sjuksköterskor får man väl köpa då det trots allt skiljer 2 år på utbildningarna. Min personliga åsikt är att både teori och praktik är att föredra, men när jag blir akut sjuk så föredrar jag en ambulanssjukvårdare som vet vad den skall göra åt problemet men inte varför istället för en sköterska som vet varför problemet uppstår men inte förstår vad man gör åt det.

Den akademiska utbildningen i Karlskoga är ett intressant exempel på svensk byråkrati om jag förstått saken rätt. Den har vuxit fram från ett frö som såddes för cirka tio år sedan tillsammans med omkringliggande landsting. Efter vad jag hört startades den i höstas eller förra hösten eller nått sånt. Och när det blev dags att skicka ut eleverna på praktik så sa landstingen: "Nej tack, de eleverna vill vi inte ha. Man kan inte starta en utbildning tio år efter man kommit överens om det och förvänta sig uppskattning..." Eller nått liknande... (är dock helt obekräftade uppgifter).
Är alltså en tvåårig utbildning på högskolenivå där man hamnar i samma sits som de som idag läser PUn. Svårt att få ens vikariat då man inte får vårda läkemedelskrävande patienter och vanligtvis inte tillåts köra bilen förrän efter några månaders anställning.