Latex allergiker
Moderator: Wernvik
Latex allergiker
Hej!
Jag undrar hur och om ni fått något larm om att en latexallergiker fått en anafylaktisk chock?
Hur gör ni då? Finns det latex fri utrustning i ambulansen? Typ handskar, stetoskop? Hudson maskerna?( heter de så)
Sedan undrar jag hur ni som jobbar inom ambulansen tycker att man ska markera på en allergikers ex kläder att man är latex allergiker?
Jag undrar detta eftersom min 4 åriga dotter har IgE medierad latex allergi
Hon har fått anafylaktisk chock. Är utrustad med Anapen nu men man vet aldrig när man måste ringa ambulans.
Har hittills själv kunnat köra henne till akuten.
Vet inte om detta är rätt forum att fråga men provar.
Jag undrar hur och om ni fått något larm om att en latexallergiker fått en anafylaktisk chock?
Hur gör ni då? Finns det latex fri utrustning i ambulansen? Typ handskar, stetoskop? Hudson maskerna?( heter de så)
Sedan undrar jag hur ni som jobbar inom ambulansen tycker att man ska markera på en allergikers ex kläder att man är latex allergiker?
Jag undrar detta eftersom min 4 åriga dotter har IgE medierad latex allergi
Hon har fått anafylaktisk chock. Är utrustad med Anapen nu men man vet aldrig när man måste ringa ambulans.
Har hittills själv kunnat köra henne till akuten.
Vet inte om detta är rätt forum att fråga men provar.
I Sverige är det extremt ovanligt med Latexallergi. Man har inte lyft upp frågan på samma sätt som i USA där Latexallergier är vanligare. På de handskar vi använder står det Latexfri, Andningsmasker är idag i silicon, Endotrakealtuber i PVC, andningsblåsor i silicon och PVC, syrgasgrimmor/masker i PVC.
Bara man vet att hon är latexalergiker vid ankomst så går det ju att lösa. Filten över båren och något mer under och av med handskarna. Broblemet blir ju värst om man måste ventilera henne! Då kanske man får göra vanliga inblåsningar med syrgasslang i mungipan. Intressant tanke! Du kanske borde prata med personalen nästa gång ni är på akuten och höra efter!
Va?
Jag vill inte på nåt vis verka grinig, men hur sjutton menar du Framtidsmål?
Varför göra inblåsningar med en slang i mungipan? Vård ska grundas på kunskaper och beprövad erfarenhet, så det där ger jag inte mycket för.
Det är som sagt silikon i maskerna, PVC-väv i madrassen på båren och så finns det ju nitrilhandskar. Jag skulle aldrig få för mig tanken att göra något av det du föreslår. Jag förstår inte hur du tänker. Förklara gärna.
Pratar ni aldrig om egen säkerhet på USK-skolan?
Varför göra inblåsningar med en slang i mungipan? Vård ska grundas på kunskaper och beprövad erfarenhet, så det där ger jag inte mycket för.
Det är som sagt silikon i maskerna, PVC-väv i madrassen på båren och så finns det ju nitrilhandskar. Jag skulle aldrig få för mig tanken att göra något av det du föreslår. Jag förstår inte hur du tänker. Förklara gärna.
Pratar ni aldrig om egen säkerhet på USK-skolan?
Lämpligt med barnmask för inblåsningar om man vill använda det: http://www.laerdal.se/document.asp?docid=3574725
Latexfri-yes
De enda som verkar drabbas av latexallergi i högre omfattning är kirurger men det är bara nått som jag hört. Hittar ingen källa.
En del av näskantarellerna som säljs innehåller latex.
Latexfri-yes
De enda som verkar drabbas av latexallergi i högre omfattning är kirurger men det är bara nått som jag hört. Hittar ingen källa.
En del av näskantarellerna som säljs innehåller latex.
Finns även i Nitril
De finns även i Nitril =)
Ja, Kirurger och Opsköterskor borde väl vara dem med mest frekvens av latexallergi, hittills har jag inte träffat på någon...
Patienter har vi ju ibland som är latexallergiker och en del patienter (shuntar) behandlas som om de vore latexallergiker, på grund av att dem opereras som regel så mycket i sin livstid att dem har en ökad risk att få latexöverkänslighet.
Men med handskar o liknande har ju ökat enormt i latexfritt (utom sterila ophandskar) vi har inte en enda vinyl eller sådan "tandläkarhandske" i osteril version hos oss, bara dessa nitril o lirtin o vad dem heter. Ambulansen kör väl också bara med lila handskar numer=?
Patienter har vi ju ibland som är latexallergiker och en del patienter (shuntar) behandlas som om de vore latexallergiker, på grund av att dem opereras som regel så mycket i sin livstid att dem har en ökad risk att få latexöverkänslighet.
Men med handskar o liknande har ju ökat enormt i latexfritt (utom sterila ophandskar) vi har inte en enda vinyl eller sådan "tandläkarhandske" i osteril version hos oss, bara dessa nitril o lirtin o vad dem heter. Ambulansen kör väl också bara med lila handskar numer=?
Vedr. latexallergi
Det er min opfattelse at der i sjukvården i Sverige er kæmpe fokus på produkter indeholdende latex.
Netop for at kunne levere stetoskoper og blodtryksmålere til Svenske sygehus var MDF Instruments en af første producenter til at afskaffe latexholdige produkter på det Europæiske marked allerede i 1999.
Efterfølgende er alle andre store producenter også gået denne vej.
MDF producerer stetoskoper og blodtryksmålere med slanger i MEDICAL GRADE PVC som er mere skånsomt for miljøet end alm. PVC og naturligvis allergivenligt.
Se mere på www.mdfeurope.com
Mvh.
Jack
Netop for at kunne levere stetoskoper og blodtryksmålere til Svenske sygehus var MDF Instruments en af første producenter til at afskaffe latexholdige produkter på det Europæiske marked allerede i 1999.
Efterfølgende er alle andre store producenter også gået denne vej.
MDF producerer stetoskoper og blodtryksmålere med slanger i MEDICAL GRADE PVC som er mere skånsomt for miljøet end alm. PVC og naturligvis allergivenligt.
Se mere på www.mdfeurope.com
Mvh.
Jack