Krav för utbildning?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Anonymous

Krav för utbildning?

Inlägg av Anonymous » 16/1 2006 17:46

Jag undrar om det är någon som vet hur kraven för att utbilda sig att arbeta inom ambulansen är för diabetiker? Jag vet att de som redan arbetar när de får diabetes får fortsätta om de kan uppvisa läkarintyg på att diabetesen är väl behandlad. Hittar ingenstans där jag kan läsa om kraven.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 16/1 2006 17:48

Har flera som jobbar med diabetes. Sprutbehandlade som tablettbehandlade. Det vet arbetsgivaren om. Sen om de blundar eller att det står att det är ok vet jag inte.

Kanske inte svarar på din fråga, men så är det hos oss

Användarvisningsbild
AMBASS

Re: Krav för utbildning?

Inlägg av AMBASS » 16/1 2006 18:06

Mia skrev:Jag undrar om det är någon som vet hur kraven för att utbilda sig att arbeta inom ambulansen är för diabetiker? Jag vet att de som redan arbetar när de får diabetes får fortsätta om de kan uppvisa läkarintyg på att diabetesen är väl behandlad. Hittar ingenstans där jag kan läsa om kraven.
Cheers Mia!

Du är en resurs som kommande ambulanssjukvårdare/Paramedic eller SSK i ambulans. Och detta just pga av din diabetes, vilken du säkert utvecklat förståelse och kunskap kring. Finns inga hinder i fråga om att utbilda sig och jag har aldrig heller erfarit att detta skall vara ett bekymmer på stationerna. När det gäller operativa "krav" rent allmänt finns ofta inga tydliga riktlinjer enligt mig. Bra att du kör med "öppna" kort! Hör med den station där du vill jobba!

Bra fråga iaf! Hoppas att du finner ett svar för just ditt län/landsting.

//BE SAFE
Blood Will Tell

STAHLE

soc

Inlägg av STAHLE » 16/1 2006 20:37

Jag har läst nån gång att man ej får jobba inom räddningstjänst ambulans eller polis om man har en insulinbehandlad sjukdom just på grund av att det ibland blir långa pass utan mat. jag kan ha fel men jag är ganska säker.

Skriv svar