Phuuu! Har nu läst nya numret av Sirén! En helt skattefinansierad tidning som skall belysa räddningstjänsten. Förutom en välskriven artikel av Kalle Blomgren rörande en enhetlig standard för utryckningsförare kunde jag konstatera att ”titelsjukan” slagit nya rekord i detta nummer. Här kastar professorer och teknologi doktorer examens högt och lågt. Jag är så trött på denna titelsjuka som egentligen inte säger något om personen. Jag själv är nu så pass gammal att jag kan skratta åt eländet, men inte tusan trodde jag att detta fenomen skulle komma tillbaka. Har vi blivit så förblindade av formaliteter att vi glömmer kunskapen? Det är hög tid för att vi finner bättre sätt att göra oss gällande än att hänvisa till en av miljoner titlar!
//UPPROP FÖR VERKLIG KUNSKAP. DÄR AVGÖR KUNSKAPEN DIN ROLL I SAMHÄLLET!
SMO- och SSK-utbildningarna under lupp
Moderator: Wernvik
SMO- och SSK-utbildningarna under lupp
Blood Will Tell
SMO och SSK utbildningen under Lupp!!!
Då var det hög tid och skåda ut över de nya "förlängda" utbildningarna och dess verkliga värde på den öppna marknaden. SMO eleverna i Skövde är en smula upprörda över att det inte var så lätt att få arbete efter utbildningen (SMO 2 år). De anser också att Räddningsverket marknadsfört utbildningen felaktigt. Jag är den första att hålla med! En annan sak som man inte tar upp är "lönerna" vilka inte har ökat! Lite konstigt med tanke på att 15 veckor blev 80 veckor
Här behövs flera aktörer och en mer vaken elevkår. Man kanske skall fråga sig om en utbildning skall betala sig!
Ser man ut över SSK arenan är söktrycket överlag ganska stort (det är många som vill bli sjuksköterskor) men paradoxalt tycks i media och inom "vårdförbundet" debatten om rimliga löner vara helt frånvarande! Kanske är det så att vi har den lön/arvode vi förtjänar? Hela detta system håller enligt mig på att ta död på sig själv. Det kommer inte fungera att betala folk med förhoppningar och ädelmodiga diplom i framtiden! Eller?
//Slut upp och sätt stopp för denna hysteri i "högre utbildning" som inte betalar sig!!!

Ser man ut över SSK arenan är söktrycket överlag ganska stort (det är många som vill bli sjuksköterskor) men paradoxalt tycks i media och inom "vårdförbundet" debatten om rimliga löner vara helt frånvarande! Kanske är det så att vi har den lön/arvode vi förtjänar? Hela detta system håller enligt mig på att ta död på sig själv. Det kommer inte fungera att betala folk med förhoppningar och ädelmodiga diplom i framtiden! Eller?
//Slut upp och sätt stopp för denna hysteri i "högre utbildning" som inte betalar sig!!!
Blood Will Tell
Re: Utbildning under lupp
Efter lite sökande så hittade jag den, utmärkt insändare Kalle. Får du en lika fin t-shirt som jag har nu?
Insändare på sidan 33!
Tyckte också det var intressant att läsa insändaren från elevrådet i Skövde. De sitter tydligen i samma sits som de ambulanssjukvårdare som nu utbildas, kunniga men oönskade. Skillnaden är att de i brist på annat gått en tvåårig utbildning som är för bred, alltså egentligen två utbildningar. Och den ena kompetensen finns inget behov av och den andra är oönskad då man istället väljer en ingenjör som kan mer. Tycker faktiskt att SRV borde ha en reklam där barnen vill bli riskanalytiker på säkerhetsföretag också...

Insändare på sidan 33!
Tyckte också det var intressant att läsa insändaren från elevrådet i Skövde. De sitter tydligen i samma sits som de ambulanssjukvårdare som nu utbildas, kunniga men oönskade. Skillnaden är att de i brist på annat gått en tvåårig utbildning som är för bred, alltså egentligen två utbildningar. Och den ena kompetensen finns inget behov av och den andra är oönskad då man istället väljer en ingenjör som kan mer. Tycker faktiskt att SRV borde ha en reklam där barnen vill bli riskanalytiker på säkerhetsföretag också...

Re: SMO och SSK utbildningen under Lupp!!!
Du gör det inte lätt för våra moderatorer AMBASS, detta inlägg hade kanske gjort sig i den andra tråden där du kommenterar Kalle Blomgrens insändare också! Men, men, det är ju deras jobb att hålla ordning i trådjungeln...
Vill bara påpeka att jag är den första att hålla med, har sagt detta i fyra år nu, andraplatsen är dock din om du vill. Självklart har lönerna inte ökat, säg den brandman som accepterat att en teoretiker som pluggat i två år får högre ingångslön än han har med 10 års erfarenhet.
Märkligt också att det finns så lite alternativ, tanken med att skapa en ny utbildning var ju delvis att öppna marknaden för andra aktörer. Finns det någon kommun i landet som anställer brandmän med exempelvis Doctus 20-veckorsutbildning?

Vill bara påpeka att jag är den första att hålla med, har sagt detta i fyra år nu, andraplatsen är dock din om du vill. Självklart har lönerna inte ökat, säg den brandman som accepterat att en teoretiker som pluggat i två år får högre ingångslön än han har med 10 års erfarenhet.
Märkligt också att det finns så lite alternativ, tanken med att skapa en ny utbildning var ju delvis att öppna marknaden för andra aktörer. Finns det någon kommun i landet som anställer brandmän med exempelvis Doctus 20-veckorsutbildning?