Hej på er. Såg att en annan tråd började glida in på ämnet distans utbildningar, tänkte fortsätta här med några frågor angående detta.
Jag har en fråga angående hur dessa distansutbildningar faller ut i praktiken.
Har svårt att föreställa mig att en distansutbildning kan erbjuda samma kvalite på utbildningen som en utbildning du läser på plats. Föreläsningar ? Basgrupper, praktiska moment ?
Visst kan både föreläsningar och basgrupper ske via internet. Men av egenerfarenhet faller de aldrig ut på samma sätt som IRL (in real life).
Detta är som sakt min personliga och väldigt begransade erfarenhet av ämnet. Någon med lite mer "koll på läget kanske vill delge sig sina åsikter.
Distansutbildning (ssk/vub)
Moderator: Wernvik
Re: Distansutbildning (ssk/Vubb)
Om man gör samma tentor så anses ju detta vara tillräcklig kvalitet. Jag vill påstå att en distansutbildning, som genomförs på distans och inte lärcentra distanserat från campus, innebär att man lär sig mycket bättre än i en basgrupp som inte fungerar.
Att kunna se en videoföreläsning och kunna stoppa spola tillbaka och stanna för att gå på toaletten är väl knappast en nackdel, att däremot i princip alltid sakna någon att diskutera med IRL bör ju vara en nackdel.
Praktiska moment genomförs väl på obligatoriska träffar om det ingår sådana i utbildning och då löser det sig.
Observera att detta är bara mina egna tankar om distansutbildningar då jag saknar erfarenhet av dem. Jag har däremot erfarenhet av motsatsen och efter att konstant ha suttit i fem basgrupper på tre år så hade jag tyckt det varit skönt att få genomföra lite utbildning på distans och kunna bestämma allting själv. Men åandra sidan så hade man ju efter tre år av sådan antingen varit helt folkskygg eller desperat efter sällskap...
Att kunna se en videoföreläsning och kunna stoppa spola tillbaka och stanna för att gå på toaletten är väl knappast en nackdel, att däremot i princip alltid sakna någon att diskutera med IRL bör ju vara en nackdel.
Praktiska moment genomförs väl på obligatoriska träffar om det ingår sådana i utbildning och då löser det sig.
Observera att detta är bara mina egna tankar om distansutbildningar då jag saknar erfarenhet av dem. Jag har däremot erfarenhet av motsatsen och efter att konstant ha suttit i fem basgrupper på tre år så hade jag tyckt det varit skönt att få genomföra lite utbildning på distans och kunna bestämma allting själv. Men åandra sidan så hade man ju efter tre år av sådan antingen varit helt folkskygg eller desperat efter sällskap...