Typ-exemplet på kolsyrenarkos är KOL-patienten som har fått lite för mycket syrgas under en tid och därför retinerat koldioxid i så stor mängd att han/hon blir medvetslös, hamnar i kolsyrenarkos och tappar den egna andningsdriven.
Moderator: Wernvik
Helt rätt, rayden!rayden skrev: en respiratorisk insufficiens kompenseras av metabolismen, och en metabol insufficiens kompenseras av respiration. Tex hyperglukemi med hyperventilation (Ketoner utsöndras via andningen för att vädra ut syror)
Det var en intressant förklaring Rayden.. Själv har jag fått lära mig att den medvetslöshet som eventuellt inträffar vid hyperventilation - som leder till respiratorisk alkalos - förklaras av den vasokonstriktion som uppkommer i hjärnans blodkärl. Blodkärlen drar ihop sig när koldioxidnivån (pCO2) i blodet minskar. Därigenom fås en försämrad cerebral perfusion som till sist kan leda till syrebrist i hjärnan = synkopé.rayden skrev: Till slut försöker kroppen kompensera detta själv genom att bli medvetslös och andningen upphör för att behålla koldioxid och normalisera syrabas balansen.
Detta är alltså nått helt annat än kolsyrenarkos.
Hej Novisen!Novisen skrev:Fin förklaring Magill!
"Moderat" hyperventilering är svårt utan PCO2 mätning. Hur många ambulanser har möjlighet till entidal CO2 mätning?
Rekommendationerna är väl att patienten inte ska få ett entidalt CO2 under 4.0 för att man samtidigt ska undvika hypoxi. Samma sak gäller vid hjärtstopp där för bra ventilering ger hypoxi i hjärnan. Visade en artikel i ämnet under LUKAS tror jag. Även viktigt med tillräckligt högt MAP till dessa patienter.
Har faktiskt aldrig hört förklaringen kring medvetslöshet hos patient med respiratorisk alkalos. Tackar för den.....
Novisen//