Socialstyrelsen

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

Socialstyrelsen

Inlägg av Anonymous » 31/12 2005 23:43

Migrationsverket och Socialstyrelsen. Typiskt för dessa kallhammmrade myndigheter, beslut som ej gagnar den enskiljde människan utan endast går ut på att visa sin maktutövning. Hur kan det bli så fel? Till största delen beror detta på att de befattningshavare som söker dessa jobb har mycket formell kompetens men mycket mindre av reell kompetens att redovisa. Vi måste erkänna att de som varit med ett tag i arbetslivet och jobbat inom samma område under en längre tid har mycket mer på fötterna än de som ständigt byter jobb och endast strävar efter karriär. Jag anser att dessa förvirrade människor har ingenting på dessa ansvarsfulla befattningar att göra. Gott nytt år........

eugenia

Inlägg av eugenia » 1/1 2006 0:26

Gott Nytt även till dig, du modiga eller dumdristiga diskussionsskapare.

Min personliga åsikt först.

Jag tycker det är rätt att man oavsett myndighet eller ej skapar kompetenshöjande åtgärder inom sjukvården.

Men att skapa författningssamlingen så som SOS (läs Socialstyrelsen) gjort, kommer troligtvis att skapa merarbete för samhället.

Man tar bort delegeringar för personer som haft det i 10, 15 ja tom 20 år och som inte heller gjort fel. Jaja, de har ingen formell utbildning.
Men är det rimligt och vilka konsekvenser får det?
Ingen vet idag, men tyvärr kommer konsekvenser att bli.

Än värre är att en undersköterska inte ens får dela ut en Panodil eller Alvedon. Men vänta. Karlsson kan gå till Apoteket, köpa hur mycket han vill av diverse läkemedel och blanda fritt.

Var finns rim och reson.
Ja, Karlsson på apotek är inte sjukvård. Jag vet, men ändå.
Idiotiskt.

Nåja, Enslo.
Modigt att sticka ut hakan.
Räkna med massivt mothugg.
Men till viss del köper jag ditt resonemang, även om jag är för kompetenshöjande åtgärder, så länge de har substans till verkligheten.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/1 2006 10:55

Tycker det var ett klokt beslut. AMb sjv har levt i en skyddad verksatad alldeles fgör länge. De har helt enkelt en för bristfällig utbildning för att hantera lm. På sjukhuset är det aldrig snack om att usk ska handha medicin. jag tycker att det ska vara likadant genom hela vårdkedjan så att inga misförstånd uppstår.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 1/1 2006 11:09

Detta debatteras redan i befintliga trådar.

Tråd Låst
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Låst