Vad kallar ni er?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Yrkestitel

Sjuksköterska
17
89%
Sjukskötare
2
11%

Antal röster: 19

manne

Inlägg av manne » 28/12 2005 17:59

Meddelandet Raderat

-----------------------
Wernvik
Moderator

Akuten

Inlägg av Akuten » 28/12 2005 20:15

Skärpning, manne! :evil:

Manliga sjuksköterskor/undersköterskor behövs på kvinnodominerade avdelningar/mottagningar, likaväl som att kvinnor behövs inom ambulansen. Arbetsklimatet blir bättre, samtalsämnena mer varierade och skvallertendensen minskar ju fler karlar som anställs på vår traditionellt kvinnodominerade akutmottagning.

Novisen

Inlägg av Novisen » 28/12 2005 20:27

Ett passande namn på en manlig barnmorska vore Jordefar (jmf Jordemor). :lol:

Manne! Precis som du är jag en fjolla och skulle kunna tänka mig ha det på min namnbricka. På din din namnbricka skulle det stå Manne-underfjolla. Om jag och du jobbade ihop. Vem skulle då köra? För alla vet väl att sjuksköterskor, fjollor och kvinnor inte kan köra bil!!!!! Det kanske behövs ett Paramedicsystem iallafall :lol: .

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 28/12 2005 20:35

Haha, eller lite mer jämställdhet. 8)
Jag tror nog alla förstår vad som menas, oavsätt om det står sköterska eller skötare.

Det är nog mest vårdpersonal i sig som står där och funderar. De flesta människor utan vårdutbildning tar nog sjukvårdare som sjukvårdare, och tänker inte så mycket mer på om det står amb-sjv, sjuksköterska, ambulans, lednings ambulans etc på västarna... :wink:

prehospital

Inlägg av prehospital » 28/12 2005 20:43

Genusförvirring råder bland manliga sjuksköterskor

SÖRMLAND onsdag 28 december 2005|Sjuksköterska eller sjukskötare?
Män inom vården utvecklar olika strategier för att framhäva sin manlighet. Att byta namn på sin yrkestitel är ett sätt. Det framgår i Per Ekstrands avhandling Tarzan och Jane.

Läs hela artikeln på Eskilstuna-Kurirens webbplats http://www.ekuriren.se/

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/12 2005 21:10

Måste säga att jag bara känner igen två saker från artikeln. Att manliga sjuksköterskor söker mer medicinska uppgifter och ambulanstjänst händer väl kanske i förhållande något mer än hos. Men att dessa män skulle vara så osäkra att de överkompenserar sin sexuella läggning har jag nog aldrig sett, och om jag skulle få se det skulle jag nog ha svårt att hålla mig för skratt faktiskt.
Min erfarenhet är för övrigt att många av kollegorna till att börja med tappar hakan när man börjar prata matlagning eller bakning med dem men de hämtar sig ganska fort och blir sedan lite imponerade.

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 29/12 2005 0:45

Andreas: Nu sa jag människor utan vårdutbildning eller dyligt. Alltså folk som varken har utbildning inom vård eller jobbar inom vården. Helt vanliga människor... Folk som är kunniga eller jobbar inom någon form av vård är säkert i större behov att förstå var inom "utbildningen" personen befinenr sig, (hur mycket utbildning personen har).

Tomas

Inlägg av Tomas » 29/12 2005 10:53

Narkossköterska = Snarksyrra tycker jag var en bra titel. :wink:
intubera mera !!

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 29/12 2005 14:50

Sjuksköterska.

Det är ju de som man blir anställd som.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 29/12 2005 18:07

Tycker att det är löjligt att gnälla om den här titteln! Vad skulle ni killar säga om det hetat sjukskötare från början och tjejerna klagade på att det skulle ha en egen tittel? Då tror jag att många skulle tycka att det va löjligt! Tänk att man kan haka sig på det lilla slutet "erska" i ett namn så mycket!

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 29/12 2005 18:14

Man är ju inte IQ befriad, de flesta förstår nog ens yrkesroll oavsätt om det står sköterska eller skötare. Visserligen kanske någon man är väldigt lik en tjejj, ellre tvärt om. 8) Då kan det säkert uppstå lite tvivel.

Annars så borde man ju egentligen inte klaga så mycket? Tycker man det är väldigt pinsamt att gå med en beteckning som säger att man är kvinna så är det helt respekterat. Men jag skulle inte ta det så hårt i alla fall. :)

Novisen

Inlägg av Novisen » 29/12 2005 19:16

Som sagt var, det är upp till var och en att kalla sig sjuksköterska eller sjukskötare, undersköterska eller underskötare. Skötare är "upptaget" på psykiatrin sedan tiden då mentalskötare utbildades.

Yrkestiteln ska även tala om vilken utbildning man har. Vet att många har skyltar där det står Ambulanssjukvårdare eller Ambulanssjuksköterska fast man inte har den utbildningen vilket jag tycker är fel.

Narkossköterska=Sovsyster
Sjuksköterska i ambulans=Plingplongsyster
Ambulanssjukvårdare=Plingplongchaffis

interflora

Inlägg av interflora » 29/12 2005 20:39

En lite komisk sak man kan ta o lägga till detta är ju att många sjuksköterskor eller ja, framförallt de som kallar sig "leg. Sjukskötare" och jobbar exempelvis som Anestesisjuksköterska brukar säga "jag är narkossyrra", men svarar i telefon, skriver på namnskylten o liknande att dem är Sjukskötare.
Eller att sjukskötaren skall jobba extra som "vanlig syster" under helgen på vanlig avdelning.
Att Thomas eller Bengt, op-systrarna kan börja duka så snart Göran, Narkossyster har sövt, som i sin tur läste gamla "sjukskötareutbildningen"

Tycker det är lite moment 22... Sjuksköterska känns väl till rätt stor del mer könsneutralt än "syster", då vi i sverige sedan 60-talet haft manliga sjuksköterskor, men inte en enda "syster" av manligt kön... Nunnor som kallas syster är det ju exempelvis bara kvinnor som kan bli...

Vad skall då männen kalla sig? Bröder? Låter som någon mysko munksekt eller liknande, och ger dessutom en skev bild eftersom en riktig sköterska sitter vid patientens sida, håller handen o baddar i pannan o det kan min själ bara en riktig syster göra... :D

Jaja....

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/12 2005 21:32

Novisen skrev: Ambulanssjukvårdare=Plingplongchaffis
Måste protestera, tycker TTT är bättre namn (TutTutTekniker) :lol:

Skriv svar