Var har du uppfattat mina rader på detta sätt?Tomas skrev:AMBASS, så du menar på fullt alvar att en paramedic från Norge kan validera i tex Australien men inte en sjuksköterska som gått ambulansvubben, ge dig // Tomas
En ny generation ambulanssjukvårdare
Moderator: Wernvik
STOPP STOPP STOPP THOMAS!
Validering sker mot erforderliga kurser! Det svenska systemet är ur fas redan och det finns inga fakta som underbygger dess ev. riktighet. I den värld jag ser framför mig räcker det inte att visa upp ett diplom! Då skall man upp till bevis! Jag förstår inte denna så totala låsning till vissa utbildningar! Ett paramedicsystem är mer trovärdigt då det testar sina kandidater, ofta och noga. Ett samtal som detta skulle i UK vara helt överflödigt då man "högaktningsfullt" väljer att mäta aktuell kunskap.
Det jag utgick ifrån var detta referat. Om jag har missuppfattat dig så skriv gärna igen. AMBASS livet består mer av än bara av ambulansforum.Denna debbatsida är trevlig avkoppling men ta det inte på fullt blodigt allvar.

intubera mera !!
Cheers AKM!AKM skrev:Hej!
Ny debattör som vart här ett tag och läst allt på forumet sen en tid!
Vem är AMBASS?
Berätta om sin utbildning?
Vilken livserfarenhet han/hon har?
mvh
Se tidigare meddelanden på detta forum så finner du svar på dina frågor! Vill du ha mer detaljer kan du skriva ett privat meddelande! I profilen kan du se vilka som väljer att vara anonyma och inte! //BE SAFE
Blood Will Tell
Av den lilla inblick jag fått i ambulansyrket hittils så har jag mkt svårt att se att det skulle finnas behov av 100% ssk inom ambulansen. Det känns mest som slöseri av kompetens faktiskt. Om man hela tiden ska sträva efter mer kunskap och erfarenhet så hade väl det bästa varit att enbart bemanna ambulanserna med läkare som faktiskt kan göra det mesta på plats. Men det vore väl knappast särskilt genomtänkt med tanke på att det inte är särskilt stor del av alla patienter som kräver så anvancerad sjukvård att en läkare hade varit nödvändig. Rätta mig gärna om jag har fel.
Sen är ju frågan hur mycket man har att vinna på att kräva 100% ssk i ambulansen. Det har ju uppenbarligen fungerat med amb. sjukvårdare tidigare. Givetvis ska man inte stå och trampa i samma fotspår och gnälla över att allt var bättre förr. Men det är väl trots allt en väldigt liten procent av patienterna som kräver vård av två ssk, där en amb. sjukvårdare hade varit otillräcklig?
Något som också är väldigt tråkigt tycker jag är att många nyutbildade ssk inom ambulansen är så vansinnigt stolta över sin egen titel att de mer eller mindre verkar ser ned på ambulanssjukvårdare. Det är synd tycker jag, för så som jag ser det så ska sjuksköterskan vara expert på sitt område (vård/behandling av pat.) samtidigt som amb. sjukvårdaren ska vara expert på sitt (köra, hitta till rätt adress, teknisk utrustning samt assistera ssk på bästa möjliga sätt). Man blir ett team som tillsammans kompleterar varandra.
Allt går ju inte att läsa sig till och bara för att man har ett par år ytterligare av studier så betyder inte det att man för den sakens skull vet vad man sysslar med.
Just my 2 cents
PS. Det här är bara mina egna tankar och jag har ingen tidigare erfarenhet inom amb. yrket. Det är väl bäst att säga det så inte någon internet guru går berserkar gång här i tråden.
Sen är ju frågan hur mycket man har att vinna på att kräva 100% ssk i ambulansen. Det har ju uppenbarligen fungerat med amb. sjukvårdare tidigare. Givetvis ska man inte stå och trampa i samma fotspår och gnälla över att allt var bättre förr. Men det är väl trots allt en väldigt liten procent av patienterna som kräver vård av två ssk, där en amb. sjukvårdare hade varit otillräcklig?
Något som också är väldigt tråkigt tycker jag är att många nyutbildade ssk inom ambulansen är så vansinnigt stolta över sin egen titel att de mer eller mindre verkar ser ned på ambulanssjukvårdare. Det är synd tycker jag, för så som jag ser det så ska sjuksköterskan vara expert på sitt område (vård/behandling av pat.) samtidigt som amb. sjukvårdaren ska vara expert på sitt (köra, hitta till rätt adress, teknisk utrustning samt assistera ssk på bästa möjliga sätt). Man blir ett team som tillsammans kompleterar varandra.
Allt går ju inte att läsa sig till och bara för att man har ett par år ytterligare av studier så betyder inte det att man för den sakens skull vet vad man sysslar med.
Just my 2 cents
PS. Det här är bara mina egna tankar och jag har ingen tidigare erfarenhet inom amb. yrket. Det är väl bäst att säga det så inte någon internet guru går berserkar gång här i tråden.