Utbildning

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

prehospital

Inlägg av prehospital » 27/12 2005 14:55

SLL:s förfrågningsunderlag för upphandling av ambulanssjukvården, f.ö. utnämnt till Bästa förfrågningsunderlag 2005, finns att hämta på denna sida: http://www.skl.se/artikel.asp?C=3246&A=14631

Tomas

Inlägg av Tomas » 27/12 2005 17:08

AMBASS, Du kastar sten i glashus.
Jag kan bara konstatera att många är redo att jobba för samma löner med den stora skillnaden att många idag har en akademisk utbildning. Att nu önska VUB utan att ta hänsyn till detta i budgeten och lönestrukturen visar på naivitet. Men som sagt. Det finns många som är redo att jobba för lägre löner!
Vad har du själv för lön ? du har väl också en akademiskutbildning ? Du förespråkar själv starkt för en marknadsekonomi. Så det är väl inte så konstigt att lönen är låg i Stockholms ambulanser. Och du själv jobbar ju kvar.
intubera mera !!

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/12 2005 17:51

Tomas:

Jag tycker AMBASS har rätt i sak. Lönefrågan har jjag ingen lust att ge mig in i. Men som AMBASS säger så är det märkligt att SLL vill att alla syrror ska vara vubbade men man bryr sig inte om att höja deras löner. Det visar på att man skiter i personalen och tar de som jobbar för lägst lön. Det betyder att man inte får den mest kompetenta syrran.

Jag vill personligen ha ett system med en lägstalön som utgångspunkt i förhandlingarna. Det gör att vis lispper lönedumpning. För en syrra med vubb tycker jag den bör ligga på 23 och ingen ska ha mindre.

Tomas

Inlägg av Tomas » 28/12 2005 11:33

Tackar Niklas för svaret men jag tror AMBASS själv kan svara för sig.
intubera mera !!

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 28/12 2005 11:38

Svarar inte för ambass utan ger min egen åsikt. Sen är det möjligt att den liknar ambass

Tomas

Inlägg av Tomas » 28/12 2005 11:42

np ok.
intubera mera !!

Användarvisningsbild
kenlav
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 28/12 2005 12:36

Niklas Karlsson skrev:Är det uttalat från SLL att det ska vara vubbat från 2008? Konkret och ingarykten bara?
Vidareutbildning för SSK gäller redan från Februari 2005 inom SLL (Nya upphandlingsstarten) men man har från SLL beviljat dispens till och med 2008 , då SKALL alla SSK inom Ambulanssjukvården vara vubbade... Vad som händer med dom som inte är vubbade 2008 återstår att se , det har ryktats om uppsägning... kanske bara rykten...

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 28/12 2005 12:55

Hello Thomas!

Jag tjänar idag bra pengar. Anser dock att allt för många tjänar usla löner i förhållande till arbetsinsats och unbildningstid. Vissa delar fakturerar jag vilket också gör att man kan förvalta sitt pund på ett rörligare sätt. Vid utlandsuppdrag kan det ibland röra sig om (för svenska mått mätt) mycket stora pengar.

Jag har också flera års akademisk utbildning. Jag har redan från studietiden varit vaken för den verkliga marknaden. Jag är en människa med moraliska värderingar, men jag vill också tjäna bra pengar. Jag tycker att detta är ett bra värde - att vilja tjäna pengar - genom att utföra avancerade tjänster som kunderna medvetet väljer att betala för.

Tyvärr är det av någon orsak många som har svårt för att vi idag skall kunna tjäna pengar på sjukvård. Du har betalt och investerat tid i en utbildning, se då till att den betalar sig! Lönen är ett mått på värdet av din yrkesroll. I SSK fallet är detta (i synnerhet i ambulans) helt galet.

Jag tror att vi måste bli bättre på att ta betalt och detta både som löntagare och företagare. En fri marknad ger denna effekt. En marknadsekonomi skulle inte acceptera nuvarande löner, då vi i större omfattning skulle kunna ha en rörligare lönebild. Med skärpta krav skulle detta leda till ökade arvoden. Jag jobbar idag både inom pre-hosp arenan och klinik. Försöker styra över detta till 100% näringsverksamhet då detta känns mer riktigt.

Jag anser på goda grunder att nuvarande SSK system slagit helt fel i lönefrågan. En ny låglönegrupp är inte vad Sverige behöver.
Blood Will Tell

prehospital

Inlägg av prehospital » 28/12 2005 22:22

Hm... Ibland undrar jag om du inte bara driver med oss alla, AMBASS :roll:

Vad är bra betalt för dig? Arbetar du i Sverige eller utomlands? Som ssk eller paramedic?

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 28/12 2005 23:44

prehospital skrev:Hm... Ibland undrar jag om du inte bara driver med oss alla, AMBASS :roll:

Vad är bra betalt för dig? Arbetar du i Sverige eller utomlands? Som ssk eller paramedic?
Att jag driver med er? På vilket sett? Känns som en del av er har lite svårt för mina åsikter! Bra betalt beror på uppdraget!

Arbetar i både Sverige och utlandet! Har jobbat inom samtliga områden men företrädesvis som SSK i Sverige och Paramedic utomlands. Jobbar även med forskning sedan ca. 1år inom ett helt annat område! Har också annan medicinsk skolning!

Jag har under den senaste tiden fått en hel del e-post i vilka jag kan förstå att mina åsikter av många upplevs som mycket negativa. Men att nu gång på gång bli ifrågasatt som ett skämt, skojare och drömmare gör mig besviken. Känns inte rättvist!

Min enda avsikt är att föra en saklig debatt! Detta tycks jag inte lyckas med! Kanske skall jag ta TIMEOUT från min debattlust och finna nya arenor för debatt! Kanske har vissa av mina antagonister rätt i sina analyser om ambulanssjukvården och enligt många så skulle då mina åsikter vara intet värda. Jag vet dock att alla förändringar inte är lätta att genomföra. Att öppna fönstret till dagens ambulanssjukvård visar att saker behöver sättas under lupp! Jag tar till mig av din kritik men ber dig utveckla ditt påhopp, för jag inte tolka dina rader på något annat sätt!!!

Er bror i ambulansdebatten, som sakta börjar tappa lusten! Inte att debattera, dock att gång på gång bli ifrågasatt!!!
Blood Will Tell

malle

Inlägg av malle » 29/12 2005 0:23

AMBASS skrev:
prehospital skrev:Hm... Ibland undrar jag om du inte bara driver med oss alla, AMBASS :roll:

Att jag driver med er? På vilket sett? Känns som en del av er har lite svårt för mina åsikter! Bra betalt beror på uppdraget!

Arbetar i både Sverige och utlandet! Har jobbat inom samtliga områden men företrädesvis som SSK i Sverige och Paramedic utomlands. Jobbar även med forskning sedan ca. 1år inom ett helt annat område! Har också annan medicinsk skolning!

Jag har under den senaste tiden fått en hel del e-post i vilka jag kan förstå att mina åsikter av många upplevs som mycket negativa. Men att nu gång på gång bli ifrågasatt som ett skämt, skojare och drömmare gör mig besviken. Känns inte rättvist!

Min enda avsikt är att föra en saklig debatt! Detta tycks jag inte lyckas med! Kanske skall jag ta TIMEOUT från min debattlust och finna nya arenor för debatt! Kanske har vissa av mina antagonister rätt i sina analyser om ambulanssjukvården och enligt många så skulle då mina åsikter vara intet värda. Jag vet dock att alla förändringar inte är lätta att genomföra. Att öppna fönstret till dagens ambulanssjukvård visar att saker behöver sättas under lupp! Jag tar till mig av din kritik men ber dig utveckla ditt påhopp, för jag inte tolka dina rader på något annat sätt!!!

Er bror i ambulansdebatten, som sakta börjar tappa lusten! Inte att debattera, dock att gång på gång bli ifrågasatt!!!
Hej AMBASS!

Jag tycker inte du skall sluta att debattera. Att ha en egen åsikt i en debatt är liksom det som driver debatten framåt. Så länge vi har respekt för varandras åsikter får vi en levande debatt som blir konstruktiv. Det är när vi attackerar varandra med personliga påhopp som debatten blir destruktiv. En sådan debatt gör bara oss till åtlöje. Tänk på att detta forum alltmer blir något av ambulanssjukvårdens ansikte utåt.

Jag är själv ssk sedan ett antal tillbaka. Har arbetat 6 av dessa år i ambulans. Trots detta tycker jag att vi måste vara öppna för att det kanske finns bättre system än det som idag råder. Jag tycker att du har en hel del poänger i ditt resonemang att sskutbildningen inte är den lämpligaste om man tänkt arbeta i ambulans.

Jag håller med dig om att den omvårdnad vi läser både i grundutbildning och VUB, tyvärr alldeles för ofta inte är relevant för arbetet i ambulans. Jag är medveten om att jag kanske talar emot min egen utbildning när jag säger så, men jag står ändå för det. Jag tror också på en mer ambulansspecifik skräddarsydd utbildningsform i framtiden, som leder fram till ett yrke där mycket tid läggs ned på regelbundna övningar, teoretisk uppdatering och hospitering.

Om den dagen kommer att vi får en sådan utbildning är jag den förste att hoppa på.

Ge inte upp i debatten AMBASS - behåll bara ödmjukheten.

/malle

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/12 2005 9:13

AMBASS: Jag håller med malle i texten ovan. Dessutom vill jag göra några tillägg.
Du har klargjort din åsikt att dagens rådande system inte är tillräckligt bra för att du skall vara nöjd. Denna åsikt har även jag. Du anser att införande av ett paramedicsystem som är vanligt i många andra länder vore lämpligt och här skiljer sig våra åsikter åt. Jag anser att om man ändå skall göra om utbildningssystemet så skall det bli till det bättre och de som redan är inne i det skall inte förlora på en omorganisation. Jag kanske många gånger verkar starkt negativ till dina åsikter men det beror nog på (efter mycket självransakning) att jag själv skulle hamna så lågnt efter om de infördes, och ärligt talat så är jag trött på att hamna efter. Jag har liksom sedan jag började gymnasiet hela tiden uppfyllt gårdagens krav. :twisted:
Nä du AMBASS, skall systemet göras om så är min åsikt att det skall bli en röd tråd genom alla vårdutbildningar. Alltså skall sköterskeutbildingarna bygga på USK-utbildningarna och läkarutbildningarna på sköterskeutbildningarna och så vidare. Detta innebär att om man exempelvis inte är USK när man vill läsa till SSK så finns inget hinder, bara en cirka 30 poängs introduktionsutbildning. Detsamma gäller om man vill bli doktor, antingen är man sjuksköterska eller så får man läsa in lite omvårdnadskunskaper. På så vis får man mer förståelse mellan yrkeskategorierna och framförallt får man en mycket högre vilja att läsa vidare bland samtliga kategorier.
Och kom ihåg! Det fina med att debattera är ju inte att man kan övertyga någon annan om att man har rätt utan att man kan lära från någon annan. Så bara för att du får mail från Herr och Fru Negativitet så tycker jag inte du skall dra dig tillbaka. För visst är kritiken mot dig ibland befogad, men ärligt talat alla får vi ju kritik. Och när jag för ett tag sedan tyckte att vi skulle behöva ange våra namn för forumets administratörer så blev jag ju starkt nedrustad eftersom det ansågs omöjligt att säga sin åsikt om man sedan kunde bli utpekad för den. Då kan väl du få ställa påståenden som upprör utan att alltid behöva ha belägg för dem, de skapar ju en allmän och lärande debatt... :wink:

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 29/12 2005 13:11

Lipton & Malle!

Nu blir jag "pepp" igen! Ni fyller mina lungor med luft och jag känner hur modet åter infinner sig i min åldrande kropp! Ni ger värdefull och för mig befogad FEEDBACK! Just detta är bra. Ibland kanske jag biter mig fast i en debatt, och detta även om jag tydliggjort min åsikt. Kanske bor det lite av en "missionär" inom mig (PARAMEDICMISSONÄREN 8) ) vilken också ibland låser sig till en hållning präglad av tidens tand.

Sedan några år går jag i s.k. egenterapi (har för avsikt att också lägga en psykoterapeutexamen till min CV) och vid dessa sammankomster känner jag ibland att jag kanske är en smula ”låst” vid en viss tankehållning. Jag kanske är en särpräglad visionär med särdrag åt det nervösa hållet som ibland tar lite väl ”illa” vid mig. Det är då det är bra att ha vänner, kollegor och debattkombattanter som klargör vyn (skingrar ljus i tankestormarna)

När det gäller debatten och vår möjlighet till anonymitet värnar jag denna högt. Detta av flera skäl, men framförallt för att den aldrig skall tystna. Jag tycker att det skall vara högt i tak och att vi skall tåla mycket.

Så med dessa ord är gubben Noak med i leken igen! //BE SAFE
Blood Will Tell

Skriv svar