För få utlandsfödda i ambulans
Moderator: Wernvik
För få utlandsfödda i ambulans
Om vi fortsätter som nu kommer vi ha en superuppdelad ambulanssjukvård. varför jobbar så få invandrare inom ambulansen. jag tycker man skall ta upp detta. Nu har jag skrivit detta och många kommer kanske bli arg!!!
-
Precis som Novisen säger!Niklas Karlsson skrev:De kanske inte vill? Eller inte har möjlighet att plugga?
De flesta invandrare som migrerar eller flyr till t,ex Sverige har i regel sämre förutsättningar till att lyckas i livet än en vanlig helsvensk medborgare.
En flykting/invandrare har i regel sämre bostad, sämre ekonomi, svårt att civilisera sig och svårt med assimileringen. Invandrare har även sämre förutsättningar för att lyckas inom utbildning. De har svårare att lära sig språket, svårare att förstå det mesta i läroväg alltså. (såvidare det inte finns specialklasser med utbildning på modersspråk) Men som sagt, i regel så har de svårare att lyckas med utbildningen. De flesta invandrare går bara grundskolan ibland gymnasiet och gymnasiet, väldigt stor procent pluggar inte vidare.
varför?
Dels de tidigare nämda orsakerna, dels även att de kan må dåligt av just flytten. Vissa drabbas till och med av posttraumatisk stress, och de kan få men för livet av det. Vissa repar sig, men de flesra som kommit till sverige på grynd av flykt har ofta något hämskt med sig i det mentala bagaget.
Tyvärr så är det inte så många invandrare som jobbar inom den prehospitala akutsjukvården. Men det är vä vanligare på sjukhus? Konstigt nog, för där är ju utbildningen rätt lång. (Så länge man inte jobbar som sjv-biträde /usk...) =/
Jag kan i alla fall glädja mig med att sist jag åkte ambulans så var det en invandrare som körde

Jimmy Olssson: Kunde du inte sparat oss din stereotypa bild av invandrare?
Nåja, det är väl ingen skillnad på utb.längd inne på sjukan och i ambulans?! ssk+narkosvub 160p, ssk+ambvub 160p, ambsjv har ju ofta 20v/40v plus usk medan på sjukan kan du träffa vilket outbildat patrask som helst när det är frågan om sjukvårdsbiträde. Så längre utb. på sjh kan jag inte hålla med om, bortsett från läkare då.
Nåja, det är väl ingen skillnad på utb.längd inne på sjukan och i ambulans?! ssk+narkosvub 160p, ssk+ambvub 160p, ambsjv har ju ofta 20v/40v plus usk medan på sjukan kan du träffa vilket outbildat patrask som helst när det är frågan om sjukvårdsbiträde. Så längre utb. på sjh kan jag inte hålla med om, bortsett från läkare då.
Hej igen!ambulansflikkan skrev:Jimmy Olssson: Kunde du inte sparat oss din stereotypa bild av invandrare?
Tyvärr är denna poängkastning fel sätt att belysa skillander i människors förmåga att vara yrkeskunniga. 160p (således 160v) skall ställas mot ( omvårdnadsprogram 3 år 120v + 40 veckors påbyggnad=160v) Lägg därtill vilka ämnen de olika utbildningarna fokuserar på. En liten "lampa" i mörkret bara

PARAMEDIC, IT MAY BE JUST WHAT SWEDEN NEED! //BE SAFE PARAMEDIC MATES OF EUROPE AND WORLD....
Blood Will Tell
Tja som svar på Jimmys påstående om att det var längre utbildning på sjukan än på ambulansen så var det inget fel i mitt svar? Utbildningen är t.o.m. längre på amb - han drog ju slutsatsen att det var märkligt att fler med utländsk bakgrund jobbade på sjukan trots att där var längre utb där eh? Hade inget med yrkeskompetens att göra nu...
-
- Killeisthlm