Väldigt fin bakgrundsbild!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
zAjben

Väldigt fin bakgrundsbild!

Inlägg av zAjben » 25/12 2005 1:34

Fick en bakgrundsbild i julklapp av en tjejkompis som har suttit och gjort den åt mig, intresserad av ambulanssjukvården som jag är tyckte hon det var ett passande tema! :) Fick tillåtelse att lägga ut den här på forumet så fler kan pryda sina datorer med den, ifall att ni gillar den. Kanske pryda datorn på stationen? :)

Tyckte den var väldigt fin i alla fall! Enjoy!

[ Nertagen ]

GOD JUL PÅ ER ALLA!

Notera att det inte är hon som har tagit bilderna, utan endast modifierat och klippt samman en mängd olika bilder i olika lager med hjälp av olika filter etc. Ifall detta skulle vara emot några former av copyright regler får ni skicka meddelande så kan jag ta bort den.
Senast redigerad av 1 zAjben, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 25/12 2005 13:37

SNYGG SIDA!

Kanske någon som hör av sig och ber er styra upp deras webbansikte! Den var rent ut sagt: SUPERSNYGG! kanske skulle jag lägga in en mörkerskala i bilderna i den övre borden, men detta är en smaksak! Vad tror du hon vill ha för att bygga en riktigt fet hemsida? Om någon efter detta konstverk skulle vara intresserad!

Jag passade på att besöka några bolag och landstings hemsidor och denna med viss textmassa skulle helt klart slagit ut många. Jag besökte AISAB, SAMARITEN, FALCK, SIRIUS TAXI, MÖRBYLÅNGA AMBULANSEN, LANDSTINGET DALARNA. Bra att vissa lägger med sina riktlinjer, men jag skulle önska mer bilder, kanske från träning och på utrustningen. Jag vet inte alls hur många ambulansorganisatione/företag som prioriterar webben i sin marknadsföring.

Återigen, SNYGGT JOBBAT!!!!

//AMBASS
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 25/12 2005 14:07

När det gäller företags och organisationers hemsidor tycker jag att de skall vara "levande". Nyheter och förändringar bör hållas ajour. Ambulansforum är bra på detta sätt. Nyheter och relevanta nyheter som gör att man återkommer dag efter dag, vecka efter vecka, år efter år. kanske skulle vi så här i nyårstid utse den bästa sidan som ett ambulansföretag eller ett landsting har?
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
Newsmaster
Sajt Admin

Inlägg av Newsmaster » 25/12 2005 17:28

Visst var den fin! Du vet inte varifrån din kompis har fått bilderna? Hoppas bara inte dessa är "lånade" från andra hemsidor på nätet, t.ex. Wighsnews, utan fotografens medgivande :?: :!:

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 25/12 2005 17:38

Ser ut som en västeråsbild längst ner? den på 914?

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 25/12 2005 17:55

914 är från Västerås ambulanssjukvård ja.

Adressen till hela sidan. http://www.utryckningssidan.se/

Vart resten av bilderna kommer i från vet jag inte. :roll:

Bild

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 25/12 2005 22:00

Får man inte ha med bilderna ifall man gör om dessa och lägga in i ex. en bakgrundsbild samt inte tar betalt eller tar åt sig "äran" för att ha tagit bilderna? I och med att de ligger öppet online för vem som helst.

Annars får jag nog ta bort den. Det är nog en del från ex. wighsnews och liknande sidor, trodde dock det var ok ifall man inte sålde den eller reklamför sig för att ha tagit bilderna?

Hur ligger det till?

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 25/12 2005 23:14

Man får använda bilder som i grund och botten är tagna av en annan om man har beskurit bilden, så att det är en tydlig skillnad på den nya och den gamla bilden. Upphovsrättslagen säger annars att du måste ha ägarens tillstånd att lägga ut bilden, eller om du ska använda den på något annat vis än privat. Då är det inget olagligt.

Du får alltså använda andras bilder om du har gjort om den, så att det är DU eller i detta fall då din kompis som har gjort om bilden. Men, det ska finnas en synlig skillnad mellan orginalet och den nya bilden. = )

Annars så kan du ju alltid skicka ägaren av orginalbilderna ett mail och fråga snällt om det är okej att du piblicerar bilden någon stans.
Men ska du bara ha den hemma för eget bruk så är allt lungt. :wink:

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 26/12 2005 8:59

Tack :) Då vet jag. Tog bort bilden nu så det inte blir något strul, vilket är synd eftersom jag endast ville dela med mig!

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 26/12 2005 20:36

Akutbilen som är en SAAB kommer naturligtvis från sin hemstad Trollhättan.

/Kalle

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 27/12 2005 14:28

Tog bort bilden nu, eftersom det inte verkar vara tillåtet. Någon som vet ifall det finns några mer konkreta skrivelser kring vad som gäller?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 27/12 2005 14:44

Det enklaste är väl att be fotograferna om tillstånd att använda bilderna. Tror inte det är några problem så länge du inte ämnar ta betalt för kollaget.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 27/12 2005 15:20

Jag har själv tagit några foton från vår vagnspark, även om jag inte tagit just det som visades av akutbilen i den aktuella fotomontaget, men vi har ingen anledning att ha åsikter om detta sker i ett sådant här forum, SAAB är nog bara glada om deras produkter sprids i landet.

Skulle gärna vilja lägga in mina foton, men vet inte riktigt hur man gör?

/Kalle

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 27/12 2005 18:18

Lägga in dom hur, menar du?

Du kan testa att ladda upp bilder här;

http://upl.silentwhisper.net

Problemet är att det inte är jag som har gjort bakgrunden, och vet därför inte vilka fotograferna till bilderna är..

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 27/12 2005 18:39

Som Zajben säger. Det ända problemet för honom (vars jällande hans bild) var att det inte var hans egna bilder som användes, vilket då bryter mot upphovsrättslagen.

Att ladda upp bilder här på sidan:
Då behöver du först lägga din bild någonstans. (På en server) Har du inte en egen, så finns det massvis med sidor som erbjuder en snutt gratis server för bilduppladdning, precis som sidan Zajben postade en länk till. :)

När du laddat upp din bild så är det bara att kopiera bildadressen och klistra in den i ett nytt inlägg här på forumet. Du måste även sätta in en html kod före och efter bildadressen (url-adressen) Det gör du genom att klicka på knappen: "Img"

Så här ska det se ut innan du skickar iväg inlägget:

< Img > http://www.whatever.whatever < /img >

Lycka till! :)

Skriv svar