Läkarbilar/Läkare prehospitalt
Moderator: Wernvik
-
- Killeisthlm
Det är en del av dessa läkares jobb att åka helikopter. Att sitta på en läkar mc. Att åka med i ambulans.Niklas Karlsson skrev:Håller med AMBASS, men jag tycker inte att man likt Lund skall skicka dem på alla ambulanslöarm. Ett otroligt slöseri med resurser (som även Lunds egen utreding visar på). De ska skickas ut då annan ambulans kräver det..
Detta för att upprätthålla deras kompetens och för att de brinner för prehospital vård. Bland annat så är dessa doktorer även ledningsläkare. De jobbade som det bland annat för ett år sedan då det kom hem folk från Asien efter tsunamin. Det var ett mycket tufft och tungt jobb.
Hade det stora nöjet att sitta med ledningsambulansen ett antal nätter på Arlanda och hjälpa till med hemtransporter land och rike kring.
Det var mycket tufft och jobbigt psykistkt. Men ett jobb som jag inte skulle tacka nej till igen!
Så dessa doktorer skall och vill vara ute på fältet.
-
Vi pratar om olika saker. I sthlm finns helikoptern som bla åker till öar som inte går att komma åt på annat sätt. Jag vill inte bli av med den, de har backat upp mig och mina kollegor många gånger.
Om du läser mitt inlägg igen så handlade det om Lund, där jag (liksom de själva) är starkt kritisk till hur våra skattepengar används.
Om du läser mitt inlägg igen så handlade det om Lund, där jag (liksom de själva) är starkt kritisk till hur våra skattepengar används.
- Killeisthlm
Akutbilar ska ha narkoskompetens och åka på sk. A-larm. I Stockholm åkte akutbilarna på allt de hann innan man drog in 2 av bilarna. De hade ungefär 40larm/dygn på 4 bilar om jag är rätt underrättad. Nu har de 16larm/dygn på 2 bilar. Att akutbilen kom på larm då deras kompetens inte efterfrågades skapade bara irritation. Nu behövs deras kompetens i betydligt större del av körningarna(inte fler körningar) vilket måste vara bättre utnyttjande av resurser. Akutbilen anser jag göra största nyttan i storstäder då A-larm är mer frekvent förekommande. Ställen där man har IVA-kompetens i Akutbilarna kan jag överhuvudtaget inte förstå. Akutbilarna i Stockholm har varit bemannade av ambulanssjukvårdare och anestesisjuksköterskor med otroligt hög kompetens och erfarenhet av ambulanssjukvård. Läkare är självklart bra men jag tror personligen att det är bättre utnyttjade resurser med Anestesisjuksköterska med långårig vana från operation.
-
MONSIEUR NOVISEN!Novisen skrev:Akutbilar ska ha narkoskompetens och åka på sk. A-larm. I Stockholm åkte akutbilarna på allt de hann innan man drog in 2 av bilarna. De hade ungefär 40larm/dygn på 4 bilar om jag är rätt underrättad. Nu har de 16larm/dygn på 2 bilar. Att akutbilen kom på larm då deras kompetens inte efterfrågades skapade bara irritation. Nu behövs deras kompetens i betydligt större del av körningarna(inte fler körningar) vilket måste vara bättre utnyttjande av resurser. Akutbilen anser jag göra största nyttan i storstäder då A-larm är mer frekvent förekommande. Ställen där man har IVA-kompetens i Akutbilarna kan jag överhuvudtaget inte förstå. Akutbilarna i Stockholm har varit bemannade av ambulanssjukvårdare och anestesisjuksköterskor med otroligt hög kompetens och erfarenhet av ambulanssjukvård. Läkare är självklart bra men jag tror personligen att det är bättre utnyttjade resurser med Anestesisjuksköterska med långårig vana från operation.
Jag kan hålla med dig om att akutbilarna i Stockholm håller god standard. Jag anser dock att kompetensen kan bli bättre. Ett sätt är att lyfta in lakare i verksamheten. Ekonomiskt kan man naturligtvis inte ställa dessa bredvid varandra då en läkare tjänar betydligt mer pengar och detta gör således tjänsten mer kostsam. Jag skulle hellre se en duktig läkare och en anestesisyrra i dessa bilar. Då kan vi prata om kompetens. Läkare i bilarna kommer - var så säker - kravet från det allmänna och beslutsfattarna kommer vara entydigt.
Här är det viktigt att vi inte ser den minst kostsamma lösningen som den bästa. Hög kompetens kostar och det smakar också därefter....
//BE SAFE
Blood Will Tell
Kan bara konstatera att jag inte håller med om du säger AMBASS. Vad skulle en läkare tillföra akutbilen på det sätt akutbilen i Stockholm jobbar. Skulle akutbilens arbetsområde utökas till att vara konsultationer, hembesök, prehospitalt stöd så kan jag helt klart hålla med dig.... Men att utgöra ett stöd/resurs vid svåra olyckor och Crascha 6 patienter i månaden klarar ambulanssjukvårdaren och narkossystern galant tillsammans med akutambulansens personal. Att sedan uppnå den kunskap som personalen på akutbilarna besitter tar tid vilket jag är rädd att läkarna inte har innan de drar iväg på nya äventyr.... Detta är dock helt och hållet min personliga åsikt.
- Killeisthlm
Men de finns ju redan i verksamheten!AMBASS skrev:Novisen skrev: MONSIEUR NOVISEN!
Jag kan hålla med dig om att akutbilarna i Stockholm håller god standard. Jag anser dock att kompetensen kan bli bättre. Ett sätt är att lyfta in lakare i verksamheten. Ekonomiskt kan man naturligtvis inte ställa dessa bredvid varandra då en läkare tjänar betydligt mer pengar och detta gör således tjänsten mer kostsam. Jag skulle hellre se en duktig läkare och en anestesisyrra i dessa bilar. Då kan vi prata om kompetens. Läkare i bilarna kommer - var så säker - kravet från det allmänna och beslutsfattarna kommer vara entydigt.
Här är det viktigt att vi inte ser den minst kostsamma lösningen som den bästa. Hög kompetens kostar och det smakar också därefter....
//BE SAFE
Om en dirigenten på SoS-Alarm eller för den delen läkaren där nere bedömmer att det behövs läkare på plats eller om det via de index som finns krävs att en läkare skall åka, så larmas idag helikoptern med denna duktiga läkare ombord. Senast jag hörde så åkte de på "Fara Haveri" på Bromma flyg. Problemet där var att det inte var flygväder utan att de fick ta bilen från Värmdö till Bromma.
Satsa pengarna på att ge amb.ssk den lön den förtjänar innan man börjar prata om att få in läkare (med 35000+) i verksamheten.
Kanske skall förtydliga mig: Att läkare har en roll prehospitalt har jag inga invändningar emot, snarare tvärtom. Men då skall domanvändas iform av amb.helikopter och sjukhusbaserade anistiologer som kan larmas vid fall där dom verkligen behövs, och inte iform av läkarbilar som åker på larm högt och lågt där den ordinarie (amb/akutbil) personalen löser det precis lika bra.
Kanske skall förtydliga mig: Att läkare har en roll prehospitalt har jag inga invändningar emot, snarare tvärtom. Men då skall domanvändas iform av amb.helikopter och sjukhusbaserade anistiologer som kan larmas vid fall där dom verkligen behövs, och inte iform av läkarbilar som åker på larm högt och lågt där den ordinarie (amb/akutbil) personalen löser det precis lika bra.
Jag håller med Novisen om att akutbil ska ha anestesipersonal, förstås. Men om det är en anestesisjuksköterska eller anestesiläkare måste nog antal a-larm få avgöra. De flesta här på forumet har erfarenhet av ambulanssjukvård och kan uppskatta när det ev, har behövs läkare på olycksplats eller i hemmet hos en kritisk dålig patient. I en större stad kanske det skulle fungera att ha narkosläkare i bilarna. Jag tror själv att det är både dyrt och överskattat. Det som jag tror skulle vara mer ekonomiskt och effektivt vore att ha en allmänläkare med trauma och ledningsutbildning. Denna bil skulle då förstås åka mest på hembesök som i sin tur skulle minska trycket på både akutmottagningar och ambulanser. För det är som någon skrev tidigare att skatteresurserna inte är oändliga.
intubera mera !!