SSK - paradoxen i ambulanssjukvården

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/12 2005 21:32

Niklas Karlsson skrev:Lipton:

Som jag skrev:

Landstingen har en skyldighet..

Men har full förståelse för de som inte kan rekrytera. Någonstans komemr det brista i en övergångsperiod!
Som jag inte skrev men menade, det är sällan arbetsgivaren finns skyldig till något. Men vårdpersonal får bestraffningar dagligen.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 15/12 2005 21:58

Lipton: Varför spår du svenskamb.sjukvårds undergång sommaren -06? Kan väl berätta att länet där jag jobbar har REKORDMÅNGA SSK som söker sommarvik. Bara att välja o vraka faktiskt. Vad gäller Norges möjlighet att bedriva fortsatt vård kvittar det mej, men med erfarenhet därifrån är jag glad att jag bor i Sverige!

Anonymous

Lite om EMT´s o Paramedics

Inlägg av Anonymous » 15/12 2005 22:11

att jämnföra med den svenska amb sjv o ssk utb....

EMT-utbildningen i USA: Deltagarna går ca 15 månader på Universitet/ Brandstation/EMS-skola (normal studietakt). Klarar inte studenterna teoretiskt eller praktiskt respektive ämnesområde varje månad (tex förlossning, trauma etc) åker de ut ur kursen DIREKT, det finns normalt sett ingen "andra chans".

I slutet av utbildningen får de ett slutprov med 150 patientfall/scenarios, samt examineras praktiskt inom 10 olika områden (läkemedelshantering, medicinska patienter, avancerade luftvägar, barn, geriatrik, förlossning, trauma, terrorism etc), under extrem tidspress, där det även där ej heller finns utrymme för misstag. Efter detta kommer två pass i ambulansen, då studenten arbetar 110% självständig under uppsikt med annan EMT, minsta avvikelse från protokoll eller tveksamhet innebär ej godkänd. Även pass på ER där man assisterar vid trauman (övervakar vitala funktioner, undersöker, ventilerar, D-HLR vid behov mm) ingår.

Fördelningen är normalt sett 80% EMT bilar och 20% Paramedicbilar. I EMT-bilar finns enbart EMTs, och i Paramedicbilar endast Paramedics. Paramedics larmas ENDAST ut på medvetslös patient, totalstopp i luftväg och hjärtstopp. Paramedics fungerar i övrigt som backup till EMT´s efter att de önskat/ringt efter assistans.

:)

Användarvisningsbild
AMBASS

Re: Lite om EMT´s o Paramedics

Inlägg av AMBASS » 15/12 2005 23:06

EMS skrev:att jämnföra med den svenska amb sjv o ssk utb....

EMT-utbildningen i USA: Deltagarna går ca 15 månader på Universitet/ Brandstation/EMS-skola (normal studietakt). Klarar inte studenterna teoretiskt eller praktiskt respektive ämnesområde varje månad (tex förlossning, trauma etc) åker de ut ur kursen DIREKT, det finns normalt sett ingen "andra chans".

I slutet av utbildningen får de ett slutprov med 150 patientfall/scenarios, samt examineras praktiskt inom 10 olika områden (läkemedelshantering, medicinska patienter, avancerade luftvägar, barn, geriatrik, förlossning, trauma, terrorism etc), under extrem tidspress, där det även där ej heller finns utrymme för misstag. Efter detta kommer två pass i ambulansen, då studenten arbetar 110% självständig under uppsikt med annan EMT, minsta avvikelse från protokoll eller tveksamhet innebär ej godkänd. Även pass på ER där man assisterar vid trauman (övervakar vitala funktioner, undersöker, ventilerar, D-HLR vid behov mm) ingår.

Fördelningen är normalt sett 80% EMT bilar och 20% Paramedicbilar. I EMT-bilar finns enbart EMTs, och i Paramedicbilar endast Paramedics. Paramedics larmas ENDAST ut på medvetslös patient, totalstopp i luftväg och hjärtstopp. Paramedics fungerar i övrigt som backup till EMT´s efter att de önskat/ringt efter assistans.

:)
BRA!

Vad tycker du - Är detta en bra utbildning? Är den avancerad? Hur upplevs EMT och Paramedic av andra kollegor i USA? //BE SAFE
Blood Will Tell

Novisen

Inlägg av Novisen » 16/12 2005 0:04

The United States also have EMTs which are trained in advanced first aid. Many EMTs are staffed on private ambulances and they transfers patients from hospital to hospital or to Nursing Homes. It takes approximately 5 months to become an Emergency Medical Technician.

In the United States paramedics can start IVs, Intubate the trachea, give intravenous medications, insert nasal gastric tubes, do emergency chest decompressions, defibrillate the heart, some can do emergency surgical tracheotomies, interpret 12 Lead EKGs, and other life saving procedures. It takes approximately 2 years to become a paramedic.

Problemet med utbildningen i USA är att den inte följer någon standard och att det finns 4 nivåer på de som jobbar i ambulans. Sen finns det ännu fler sätt som ambulanssjukvården drivs på.

Vanligast är frivilligambulans (där viss personal kan ha betalt), räddningstjänst har egna ambulanser, sjukhusen har egna ambulanser och där finns både privata och statliga ambulanser. På vissa håll finns krav på att man går via EMT-B, EMT-I för att kunna bli EMT-P(paramedic) men på vissa håll kan man läsa till Paramedic direkt. Dessutom finns det sjuksköterskor som jobbar i ambulans(även om det är vanligast med sköterskor i helikopter).

Utbildningen till EMT-B är ca 5månader och för att bli EMT-I ytterligare ca 5 månader. Ovanstående måste vara EMT-I. På de flesta ställen har inte EMT några läkemedel och på vissa ställen finns inte EMT eftersom man enbart har PARAMEDICS i ambulanserna. I övrigt finns alla yrkeskategorierna inom alla arbetsgivarfält och mixade besättningar finns också. Detta är generellt vilket visar sig på de stora lokala skillnader.

De stora skillnaderna måste avspegla sig på omhändertagandet. Eftersom du (AMBASS) håller på och tjatar så måste jag ge dig rätt i en sak. En nyutbildad sjuksköterska utan tidigare erfarenhet är (troligtvis) sämre rustad för ambulansjobb än en nybakad PARAMEDIC. Som du märker är det ingen (här) som rekommenderar en nyfärdig sjuksköterska att ta ett jobb i ambulans. Kraven på erfarenhet och vubb ställs av alla som är inne på det här forumet. Jämförelser ska därför göras mellab vubbad och PARAMEDIC. Du vet ju själv hur det var då du gick ut sjuksköterskeskolan!!!

Min högst personliga åsikt sedan är att det är rotationstjänster och att få stor livserfarenhet som avgör ditt agerande i ambulans.

Kunskapstester behövs men mest för ens egen skull. Har man avslutat en utbildning och är godkänd så är man det. Att man sedan inte klarar av att jobba evidensbaserat eller att följa de riktlinjer man har gör att man kan tappa sin legitimation eller delegation.

Novisen//

Tomas

Inlägg av Tomas » 16/12 2005 8:05

Tomas: Vet inte om du syftar på VUB eller grundutbildning i ditt inlägg.
Jag förutsätter att vi disskuterar sjuksköterskor med vidareutbildning i ambulansjukvård. Något annat är inte jämnförbart.
intubera mera !!

Tomas

Inlägg av Tomas » 16/12 2005 8:11

Dessutom så har det ju heller aldrig hänt att någon blivit godkänd på en praktikplacering som den egentligen inte borde, eller?
Eftersom de flesta blir godkända av oss så har vi en fullgod utbildning.
intubera mera !!

Lipton

Inlägg av Lipton » 16/12 2005 9:21

Tomas: Så bra att ni har en fullgod utbildning. Min poäng var att alla elever ändå inte garanterat har fullgoda kunskaper. Men det är som sagt något som troligtvis aldrig uppnås.

Novisen & Tomas: Att vi pratar om VUBade systrar är självklart för er. Om man skall jämföra dem med paramedics så är det även självklart för mig. Men om man skall jämföra utbildningstid och löner så hamnar vi i ett annat läge, eller hur? Det AMBASS säger är ju inte att (om jag tolkar rätt) en paramedic är bättre utbildad än en narkossköterska eller ambulanssköterska i en ambulans. Däremot så har en paramedic, en för ambulansjobbet mer relevant utbidning och i förhållande till sin utbildning en mer relevant lön.

Sjuksköterskan: Påstår du att ditt län har så många ambulansutbildade/VUBade sjuksköterskor med erfarenhet som söker sommarvikariat att de kan täcka upp alla akutambulanser? Jag har inte några problem att tro dig, men faktum är att så ser det inte ut överallt i landet.
Alternativt så menar du allmänsjuksköterskor och då gäller följande:
Novisen skrev:Kraven på erfarenhet och vubb ställs av alla som är inne på det här forumet.

Tomas

Inlägg av Tomas » 16/12 2005 9:39

Lipton, om vi godkänner våra blivande kollegor så är det inget fel på utbildningen, eller har jag fel ?
intubera mera !!

ssk2

Inlägg av ssk2 » 16/12 2005 12:35

Kan detta bli verklighet?

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 16/12 2005 13:40

Lipton: Nej, givetvis har inte alla sökande AMBVUB men många har någon VUB och alla som antas har erfarenhet av akutsjukvård. Det gör dem mycket värdefulla i amb jämfört med ambsjv som inte får behandla patienterna eller hur?

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 16/12 2005 16:37

Jag tycker att man ska ransaka sig själv innan man söker en ambulanstjänst. Ibland undrar man hur i h-vete någon fått för sig att sätta sig i en ambulans.. Samtidigt är de nöjda med sig själv.. Det övergår mitt förstånd! Vart tog alt sunt förnuft vägen? Sunt förnuft har vi ssk 60 universitetspoäng i ju!

Novisen

Inlägg av Novisen » 16/12 2005 19:31

[quote="Lipton
Novisen & Tomas: Att vi pratar om VUBade systrar är självklart för er. Om man skall jämföra dem med paramedics så är det även självklart för mig. Men om man skall jämföra utbildningstid och löner så hamnar vi i ett annat läge, eller hur? Det AMBASS säger är ju inte att (om jag tolkar rätt) en paramedic är bättre utbildad än en narkossköterska eller ambulanssköterska i en ambulans. Däremot så har en paramedic, en för ambulansjobbet mer relevant utbidning och i förhållande till sin utbildning en mer relevant lön.[/quote]

Då menar du att en PARAMEDIC skulle slå sig in i det spann som finns mellan grundutbildade sjuksköterskor och ambulanssjukvårdare? Och att detta skulle vara positivt för svensk ambulanssjukvård eftersom lönekostnaderna inte blir lika stora som att ha vubbade sjuksköterskor i varje ambulans?

De som tagit sin PARAMEDIC utbildning via brevkurs på 6 månader kontra de som läst 80p på högskola. Vilka skulle ha bättre betalt?

Lipton

Inlägg av Lipton » 16/12 2005 22:10

Novisen: Spontant Nej. En paramedic torde väl hamna i spannet mellan amb.sjv. och VUB-syster då grundsyster inte hör hemma i skalan.
Jag menar inte någonstans att det skulle vara positivt för svensk ambulans för att det blir billigare. Jag menar egentligen inte någonting mer än det som står i mitt inlägg, alltså att hjälpa till att tolka AMBASS.
Debatten tenderar ofta hamna i läget: sköterskor mot olegitimerad personal, vilket är bäst? Det jag menade har inte något med detta att göra. Att jag diskuterade löner var bara ett exempel på att det inte finns så gott om arbetstagare i landet som accepterar en lön som ibland är lägre än vad jag tjänade på ett lagerjobb när jag var 20 efter att de pluggat 4 år på högskola, men inom ambulansen finns en hel kår (oj vilken lång mening).

Jag blir lite förvirrad av ditt inlägg. Du har tolkat mig jättefel och jag kan egentligen inte svara något vettigt på det du skriver. Texten ovan känns bara ändå mer förvirrande. Får väl se om du förstår någonting av det.

Vilka som skall ha högst lön är ju dock självklart! Det är de som löneförhandlar bäst! :twisted:

Sjuksköterskan: Självklart är en vidareutbildad sjuksköterska med erfarenhet från akutsjukvården mer värdefull i en ambulans som kan få hämta en kritisk patient än en amb.sjv.
Det ser dock inte ut så i alla landsting och jag tror att det kommer hända många märkliga saker under sommaren.

Novisen

Inlägg av Novisen » 17/12 2005 1:28

För att en löneförhandling som klirrar härligt ska bli aktuell krävs att marknaden är omättad. Idag är det inte så.....Lönen är absolut inte oviktig. Alla vill och anser sig förtjänta avhögre lön. Men faktum kvarstår att hade jag varit intresserad av enbart pengar så hade jag sökt mig ett annat jobb.

Gick även in och sökte på hur examinationer/prov skrevs på paramedicutbildningar i USA. Högst ovetenskaplig undersökning men intressant resultat. Max 3 tentamens tillfällen och minst 70% rätt. Känns det bekant? :wink:

Skriv svar