Svårstuckna patienter!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Claes

Inlägg av Claes » 12/12 2005 15:02

Novisen skrev:Har du inte lyckats med en procedur på 3 försök missar du Hockeykväll på 4:an//Dr Pepper!
Då blir det varken Hockeykväll eller lön för den stackare som ska sticka mig :D

Råkade ut för en fruktansvärd magsjuka. Blev totalt uttorkad. Dom försökte sätta dropp på mig vid vårdcentralen men dom misslyckades fatalt :(

Narkospersonalen i Falun lyckades på första sticket :D. Jag berättade för killen som satte nålen hur svårstucken jag är. Petitesser tyckte han.

Tack för alla svar ni gav mig.

Claes

Inlägg av Claes » 12/12 2005 15:04

ditte skrev:Hur vore det med Adenalin i.m (IH) + Bricanyl ? :oops:
Är det ett mordförsök :?:

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 12/12 2005 22:16

B.I.G Kommer ju mer och mer. Är väl ett alternativ för både barn och vuxna när man inte kan få in en nål på annat sätt.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Novisen

Inlägg av Novisen » 13/12 2005 11:28

Smiska handen/armvecket, värma handen med värmekudde eller i varmvatten, be patienten pumpa handen, använda blodtrycksmancett istället för stasband, nitroglycerinspray, fukta stickstället med sprit, stasa och låta armen hänga en stund efter sidan(i säng eller sittande på båren). Det som hjälper mest kanske är rotationstjänst akuten-ambulansen eller operation-ambulansen???

prehospital

Inlägg av prehospital » 13/12 2005 12:03

Instämmer i Novisens tips.

Nu kommer vi till "finliret" :D Vad gäller val av fabrikat på perifera venkatetrar (PVK) föredrar jag Optiva framför Venflon p.g.a. spetsens något skarpare slipning = lättare att punktera kärlet. Det är också något bättre "styrsel" på Optivan.

Någon som har andra erfarenheter?

Eirik

Inlägg av Eirik » 13/12 2005 12:27

Tomas skrev:
Ser ikke noe poeng i å prioritere nål før man har fått den kritiske pasienten i bilen, eneste om man er tilstrekkelig med personell slik at man kan gjøre flere ting samtidig.
Oftast så är vi två stycken, är ni fler i ambulansen ?? Jag tycker att det är konstfel att inte behandla patienten på plats (mildra symtomen) därav bland annat att sätta nål. ( läs: kritiskt dåliga medicinpatienter) Väl nere i ambulansen så kanske du inte har någon patient att behandla, dessutom är det trångt och j....t. Det är som är skillnaden på kometent personal eller inte är de som kan stanna kvar och behandla, övriga lastar och drar. Patienten skulle lika gärna kunna ta taxi till akuten.
Legg merke til at jeg skrev kritisk pasient, jfr PHTLS og våre egne retningslinjer er slike pasienter Load&Go, framfor å "behandle pasienten i hjel" på stedet.

Er man flere enn de vanlige to, tex på et ulykkessted så kan man som jeg skrev tidligere gjøre flere ting på én gang, men det blir feil hvis pasienten blør tom fordi man prioriterer IV-tilgang fremfor transport til kirurgisk intervensjon.

Selvfølgelig er det kurrant å behandle de fleste kategorier pasienter på stedet, men det er også litt avhengig av tid og sted, hvor langt det er til nærmeste sykehus osv. Pasienter som har akutt behov for behandling som vi ikke kan foreta prehospitalt bør transporteres så fort som mulig, så kan man ta sekundærundersøkelse, måling av verdier og innlegging av nål osv underveis i ambulansen.

Oftest har man også bedre arbeidsforhold i ambulansen fremfor inni et bilvrak eller ute på gaten.

Eirik

Inlägg av Eirik » 13/12 2005 12:32

Novisen skrev:Mängdträning är det som ger färdighet i nålsättning. I ambulans sätts det lite nål så ambulanspersonal är generell långsammare/sämre på att sätta nål än tex sjuksköterskor på akuten.
Vi har prosedyre på å legge inn nål på alle pasienter, finnes det ingen medisinske indikasjoner er det også beskrevet i prosedyren at man kan gjøre det for å opprettholde mengdetreningen. I løpet av en vakt kan dette bli en ganske bra mengde, minst like mange som for personell i akuttmottak.

Novisen skrev:Sen är det lite psykologi med i bilden. Ibland misslyckas de tre första försöken och man ber sin kollega som får in på första försöket. Nästa körning kan det vara tvärtom. Ingen mer än jag som upplevt det???
Enig.
Senast redigerad av 1 Eirik, redigerad totalt 13 gånger.

Novisen

Inlägg av Novisen » 13/12 2005 16:21

Eirik! De gånger vi inte kan ge behandling i ambulans så ska man köra "load and go". Trauma med cirkulatoriskt påverkad patient eller misstanke om hotande cirkulatorisk påverkan är det enda jag räknar dit. Medicinska patienter ska behandlas på plats även om det senare kan bli "load and go" för att man misslyckats med nålsättning. Allt detta förklarade du i ditt senaste inlägg. Jag har bara skrivit om det på svenska :wink: Nån gång när man haft lungödempatienter och det varit lite syrgas i tuben har jag tagit nålsättningen i bilen för att slippa ett uppehåll i CPAP behandlingen.

Nu till finliret :lol:
Jag tycker att kärlen spricker oftare med Optivan och att känslan är bättre med Venflon. Har använt Venflon betydligt oftare vilket kan förklara känslan.....Venflonen är "mjukare" så jag håller med om att styrseln kanske är bättre med Optivan. Vi måste skaffa oss ett liv! :roll:

Eirik

Inlägg av Eirik » 13/12 2005 22:42

Novisen skrev:Eirik! De gånger vi inte kan ge behandling i ambulans så ska man köra "load and go". Trauma med cirkulatoriskt påverkad patient eller misstanke om hotande cirkulatorisk påverkan är det enda jag räknar dit. Medicinska patienter ska behandlas på plats även om det senare kan bli "load and go" för att man misslyckats med nålsättning. Allt detta förklarade du i ditt senaste inlägg. Jag har bara skrivit om det på svenska :wink: Nån gång när man haft lungödempatienter och det varit lite syrgas i tuben har jag tagit nålsättningen i bilen för att slippa ett uppehåll i CPAP behandlingen.

Nu till finliret :lol:
Jag tycker att kärlen spricker oftare med Optivan och att känslan är bättre med Venflon. Har använt Venflon betydligt oftare vilket kan förklara känslan.....Venflonen är "mjukare" så jag håller med om att styrseln kanske är bättre med Optivan. Vi måste skaffa oss ett liv! :roll:
:D Vi er stort sett enig!

Akuten

Inlägg av Akuten » 14/12 2005 0:38

Är det någon som använder Brauns nålar?
Vårt landsting upphandlade dessa PV-katetrar för ett antal år sedan, för de var några öre billigare/st. Vi hade haft Venflon och blev fullständigt förtvivlade när vi skulle sticka med dessa Braun. Det gick åt minst 3 nålar varje gång i stället för (oftast) 1. De kändes trubbiga, slipningen var gjord på något märkligt sätt så det var hopplöst att komma in i kärlet om man inte gick till attack med full kraft rakt på kärlet, det gjorde betydligt ondare för patienten (självklart!) att bli stucken med dessa nålar, plastkatetern veckade ihop sig (draperade sig) när man skulle sticka genom huden :shock:, osv... Det kändes som om man försökte sticka med ett vedträ :evil:

Det slutade med att landstinget fick bryta avtalet med Braun. Hela kalaset blev betydligt dyrare än om vi hade fått behålla de Venflon vi tyckte så mycket om. När vi försökte förklara för Braun vad det var vi upplevde inte fungerade med dessa nålar så sa de: "Ni säger att ni brukar vara duktiga på att sätta nål. Det är ni inte! Ni kan sätta Venflon" Och med det menade Braun att olika nålar har olika stickteknik. Jodå, det hade vi ju upptäckt!

Efter detta har vi haft Venflon och Optiva. Jag tycker att skillnaden mellan Venflon och Optiva är minimal om man jämför med skillnaden mellan Braun och Venflon/Optiva.

Lipton

Inlägg av Lipton » 14/12 2005 14:17

Akuten skrev:När vi försökte förklara för Braun vad det var vi upplevde inte fungerade med dessa nålar så sa de: "Ni säger att ni brukar vara duktiga på att sätta nål. Det är ni inte! Ni kan sätta Venflon" Och med det menade Braun att olika nålar har olika stickteknik. Jodå, det hade vi ju upptäckt!
Parentes: I mina praktikmål i ambulansutbildningen står det att vi ska "i förekommande fall under handledning sätta venflonkanyl". Undrar hur Braun säljer sina nålar till oss sedan? :twisted:
Senast redigerad av 1 Lipton, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Killeisthlm

Inlägg av Killeisthlm » 14/12 2005 16:23

Sjuksköterskan skrev:Är stor variation på kompetensen vid nålsättning i akuta situationer med nedchockade patienter osv. Min erfarenhet är att SSK med bred utb. och erfarenhet får in PVK:n medans gamla ambsjv (Manne) oftast gapar om avtransport efter att ha bommat....
En fråga!
Varför skall du vid nästan alla dina inlägg racka ned på de som inte är legitimerade?
En simpel fråga bara som jag gärna vill ha svar på.

Eirik

Inlägg av Eirik » 14/12 2005 16:44

Novisen skrev: Nu till finliret :lol:
Vi er i den stilling at vi leverer pasienter ved forskjellige sykehus, og etterfyller derfor forskjellig utstyr. Det er derfor litt tilfeldig hva slags nåler vi bruker, i tillegg til Venflon har vi både Optiva fra Medex og Vasofix Verto fra Braun.

Den vi bruker mest er vel Optiva, men jeg foretrekker nok Venflon allikevel.

Användarvisningsbild
Killeisthlm

Inlägg av Killeisthlm » 18/12 2005 18:54

Killeisthlm skrev:
Sjuksköterskan skrev:Är stor variation på kompetensen vid nålsättning i akuta situationer med nedchockade patienter osv. Min erfarenhet är att SSK med bred utb. och erfarenhet får in PVK:n medans gamla ambsjv (Manne) oftast gapar om avtransport efter att ha bommat....
En fråga!
Varför skall du vid nästan alla dina inlägg racka ned på de som inte är legitimerade?
En simpel fråga bara som jag gärna vill ha svar på.
Nähä!!!
Där fick man inget svar.... ;-)
Då så.
Då vet jag......

Skriv svar