Yrkesroller i ambulans
Moderator: Wernvik
Jag har jobbat i Wales där man har Paramedic enl det Engelska systemet och deras utb med varavad teori/praktik och tvång på att man skulle ha arbetat i ambulansen som EMT innan (i allafall där jag var) tyckte jag var bra.
Att bli EMT där tog 2 år och då började man på trp amb/ftj och körde rena sjukresor först. Problemet här är att man (i alla fall i delar av sthlm) får sjuksköterskor "inne ifrån huset" som tror att man kan jobba på samma sätt som inne på tex akuten. Man måste enl min erfarenhet vara lite speciell för att jobba i ambulansen (iof sjukvården också) och alla passar inte till detta (gäller så väl vissa amb-sjv som ssk). Men när jag var där så såg jag inte samma "trötthet" och likgiltighet som här hemma i sverige men jag kan ju ha fel.... eller bara jobbat med många som tröttnat.
Sedan så är den vanligaste saken man hör ifrån många SSK att "jag får inte använda min kompetens i ambulansen det är så många skitresor"
Tråkigt att höra tycker jag.
Därför är det bra att ha "Spetskompetensen" i en Akutbil som OFTARE åker på dom svåra sakerna och därmed får mer rutin än en person som får tex en skottskade vart 3:e år...
AmbAss har något i vad han säger men allt kräver ett samspel.
Alla yrkesgrupper kompleterar varandra på något sätt men det är personbundet hur besättningen fungerar..
Att bli EMT där tog 2 år och då började man på trp amb/ftj och körde rena sjukresor först. Problemet här är att man (i alla fall i delar av sthlm) får sjuksköterskor "inne ifrån huset" som tror att man kan jobba på samma sätt som inne på tex akuten. Man måste enl min erfarenhet vara lite speciell för att jobba i ambulansen (iof sjukvården också) och alla passar inte till detta (gäller så väl vissa amb-sjv som ssk). Men när jag var där så såg jag inte samma "trötthet" och likgiltighet som här hemma i sverige men jag kan ju ha fel.... eller bara jobbat med många som tröttnat.
Sedan så är den vanligaste saken man hör ifrån många SSK att "jag får inte använda min kompetens i ambulansen det är så många skitresor"
Tråkigt att höra tycker jag.
Därför är det bra att ha "Spetskompetensen" i en Akutbil som OFTARE åker på dom svåra sakerna och därmed får mer rutin än en person som får tex en skottskade vart 3:e år...
AmbAss har något i vad han säger men allt kräver ett samspel.
Alla yrkesgrupper kompleterar varandra på något sätt men det är personbundet hur besättningen fungerar..
1005: Vad menar du med att man skall vara lite speciell för att passa in i amb.sjukvården? Vilja delta i den trötthet och likgiltighet som sitter i väggarna dvs: Lägga så lite tid som möjligt på pat. så man hinner hem att lägga sig eller till TV-programmet istället för att påbörja adekvat medicinsk behandling "som tar tid". Eller aktivt vilja delta i arbetet att förskjuta de som satsat tid och pengar på att utbilda sig för att ha en bra grund att stå på när de är nya, för det är alla åtminstone en gång och då är det väl en fördel om dessa åtminstone är väl utbildade?. Förklara gärna vad du avser med "speciell".
/cheers
/cheers
[quote="ambulansflikkan"]1005: Vad menar du med att man skall vara lite speciell för att passa in i amb.sjukvården? Vilja delta i den trötthet och likgiltighet som sitter i väggarna dvs: Lägga så lite tid som möjligt på pat. så man hinner hem att lägga sig eller till TV-programmet istället för att påbörja adekvat medicinsk behandling "som tar tid". Eller aktivt vilja delta i arbetet att förskjuta de som satsat tid och pengar på att utbilda sig för att ha en bra grund att stå på när de är nya, för det är alla åtminstone en gång och då är det väl en fördel om dessa åtminstone är väl utbildade?. Förklara gärna vad du avser med "speciell".
/cheers[/quote]
Var väl inte så jag skrev men du kan ju tolka det som du vill alla som jobar vet vad jag menar.
/cheers[/quote]
Var väl inte så jag skrev men du kan ju tolka det som du vill alla som jobar vet vad jag menar.
ambulansflikkan: Jag tror inte att 1005 syftar på någon av de egenskaper du räknar upp som ett krav för att klara jobbet i ambulans. På huset har man alltid fler kollegor än en som kan hjälpa till med det man tycker känns jobbigt. Man har dessutom en läkare som säger vad man skall göra för att behandla allvarligt sjuka patienter.
Därmed finns vissa sjuksköterskor som är jätteduktiga men som helt enkelt har svårigheter att möta svårt sjuka/skadade patienter utan stöd bakifrån från en läkare, och de är knappast lämpliga för ambulansyrket.
Detta handlar ju egentligen om samma som all olämplig vårdpersonal. Självinsikt! Om man har det och inte vet hur man skall agera i en speciell situation så gör man ju allt för att undvika situationen. Saknar man självinsikt kan det bli så att man inte får jobba så mycket mer på arbetsplatsen, men de som jobbar kvar kommer ha något att skratta lite åt ett tag (om patienten överlever).
Att skynda sig hem för att få se på teve har jag för övrigt sett resultatet av på Nilssons fabrik i Laholm, även om både vårdhytt och förarkupé var intakta på insidan så skulle jag inte rekommendera någon att prova det...
Därmed finns vissa sjuksköterskor som är jätteduktiga men som helt enkelt har svårigheter att möta svårt sjuka/skadade patienter utan stöd bakifrån från en läkare, och de är knappast lämpliga för ambulansyrket.
Detta handlar ju egentligen om samma som all olämplig vårdpersonal. Självinsikt! Om man har det och inte vet hur man skall agera i en speciell situation så gör man ju allt för att undvika situationen. Saknar man självinsikt kan det bli så att man inte får jobba så mycket mer på arbetsplatsen, men de som jobbar kvar kommer ha något att skratta lite åt ett tag (om patienten överlever).
Att skynda sig hem för att få se på teve har jag för övrigt sett resultatet av på Nilssons fabrik i Laholm, även om både vårdhytt och förarkupé var intakta på insidan så skulle jag inte rekommendera någon att prova det...

1005: Nej det var inte så du skrev, men du kanske kunde ta dig lite tid att beskriva hur man skall vara speciell på rätt sätt? Du måste ju också ha en åsikt om detta? För debatten istället för att döda den.
Lipton: Så kan det vara, jag är bara lite inresserad av att höra vad de som jobbar i verksamheten har för krav på ny personal. De kanske skiljer sig från dina sunda rimliga krav? (om vi har otur).
Lipton: Så kan det vara, jag är bara lite inresserad av att höra vad de som jobbar i verksamheten har för krav på ny personal. De kanske skiljer sig från dina sunda rimliga krav? (om vi har otur).
Som i alla jobb så krävs självinsikt!
Har man inte det (vilket många saknar) såkan man inte hjälpa andra.
Man kan inte tro att jobbet gör sig själv och ha den inställning som du själv räkna upp.
Alldeles förmånga har den inställningen och det är inte bra för PAT och inte för en själv eller ens arbetskamrater.
Är man sur Arne som sitter och spyr galla på jobbet men aldrig vågar stå för sina åsikter när det gäller. BYT JOBB man ska inte hålla tyst UTAN BYTA JOBB om man inte kan/vill göra sitt bästa.
Tyvärr så har fokuseringen här handlat om vilken UTB som är bäst när den egentligen skulle handla om YRKESROLLER vilken ROLL ska man ta???
Vi kan drömma om Läkare,Återfå delegerigar eller endast SSK i bilar men verkligheten är som den är.
Det bästa för patienten vore ju om ett rullande akut-team fanns i varje ambulans med Läkare SSK och Ambsjukvårdare där dom som har högst UTB tar hand om pat (det dom är utbildade till att göra) och att den som anser mest oumbärlig vid tillfället kör (enl sjuksköterskan skulle det nog bli ambulanssjukvårdaren men vad vet jag han kan ju ha ändrat sig IGEN). För mycke trams och förlite pat i CENTRUM
Svaret Ok? AmbulansFlikkan..
Har man inte det (vilket många saknar) såkan man inte hjälpa andra.
Man kan inte tro att jobbet gör sig själv och ha den inställning som du själv räkna upp.
Alldeles förmånga har den inställningen och det är inte bra för PAT och inte för en själv eller ens arbetskamrater.
Är man sur Arne som sitter och spyr galla på jobbet men aldrig vågar stå för sina åsikter när det gäller. BYT JOBB man ska inte hålla tyst UTAN BYTA JOBB om man inte kan/vill göra sitt bästa.
Tyvärr så har fokuseringen här handlat om vilken UTB som är bäst när den egentligen skulle handla om YRKESROLLER vilken ROLL ska man ta???
Vi kan drömma om Läkare,Återfå delegerigar eller endast SSK i bilar men verkligheten är som den är.
Det bästa för patienten vore ju om ett rullande akut-team fanns i varje ambulans med Läkare SSK och Ambsjukvårdare där dom som har högst UTB tar hand om pat (det dom är utbildade till att göra) och att den som anser mest oumbärlig vid tillfället kör (enl sjuksköterskan skulle det nog bli ambulanssjukvårdaren men vad vet jag han kan ju ha ändrat sig IGEN). För mycke trams och förlite pat i CENTRUM
Svaret Ok? AmbulansFlikkan..

Hej Adam ett!adam ett skrev: - Lägst dödlighet bland barn i världen
- Inga epidemier eller ofattande infektionsproblem typ mrsa
- Ligger i världstoppen vad gäller överlevnad efter tranplatationer
- ligger i toppen vad gäller neonatalvården
Allt detta har ALLA rätt till, skiljer inte på fattig eller rik, finns säkert fler områden men dessa har man fått lära sig under studietiden, och det är bara att studera fakta från bla WHO. Sverige håller världsklass.
Kan man bli bättre? Svaret är lika givet som frågan är dum, det kan allt och alla, kallas utveckling. klockan och jorden snurrar, människan blir äldre, folk får mer erfarenhet. Trodde man för 20 år sedan att det skulle komma trådlösa telefefoner?
kan inte AMB ASS räka upp tio frågor som man kan svara på så folk vet om de har kompetens att jobba på ambulansen.
Ssk utbildningen och annan högre utbildning inom sjukvård och förebyggande sjukvård är givetvis grunden för högre patientsäkerhet och hälsa, det säger väl sig själv. Eller ska vi lägga ner utbildningar och låta alla i hela världen testa sig in på ssk, läkar yrket ,eller för den delen andra yrken än inom vården?
Till att börja med håller jag med dig om att det finns dem i världen som har sämre sjukvård. Men Sverige har mycket kvar enligt mig och de undersökningar jag tidigare refererat till. SSK utbildningen är enligt mig ingen "högre" utbildning utan en grundläggande utbildning (dock bred och värdefull) Men för ambulansen skulle det vara bättre att man låter kunskapen avgöra vem som skall göra vad. För att få denna kunskap väljer sedan adepterna själva vilken utbildning de vill köpa. Utbildningsföretagen och universiteten får då profilera sig och kunderna (adepterna) kan bättre se vilken utbildning som ger dem mest. Jag anser att ett system med Paramedic ger högre kompetens för ambulansarenan. Jag anser inte att SSK är den ultimata vägen att gå. Om det sedan finns dem som vill gå SSK och sedan arbeta i ambulans skall de få göra ett test, vilket skall gälla för alla och envar. De paramedicutbildningar som finns är fokuserade på akutsjukvård och det finns för den enskilde ett större värde i att investera i denna typ av skolning med tanke på vilken lön som väntar. Således fyller mitt resonemang två syften: det ena i fråga om utbildningstid i paritet till kunskap och det andra rör utbildningstid i paritet till lön. Detta anser många av er som en utopi! Ni tror att SSK utbildningen bäst motsvarar kraven i ambulans. Men undersöker man saken med ett vaket öga så ser man att det finns klara brister i ett system där man exkluderar andra utbildningsvägar och detta kommer (tror jag) EU med fl. att sätta stopp för.
Du, Adam ett vill att jag skall räkna upp tio frågor så folk vet om de har kompetens att jobba på ambulansen. Jag anser att komptensen skall avgöras av verklig kunskap. Om en person har läst till SSK eller Paramedic säger mig föga om den personen är lämpad för uppdraget. Då ambulanssjukvården är så speciell och har den särart den har tycker jag att det bör vara en funktion snarare än en utbildningsbakgrund som skall avgöra arbetsordningen. Låt en extern testare testa av om personen skall jobba som EMT eller PARAMEDIC. Om du sedan vill läsa 180p eller inte är ovidkommande då det är den verkliga kunskapen som testas. För att få denna kunskap skall det finnas fler alternativ.
Hoppas jag klargjort mitt budskap! Det kan förefalla som jag vore ganska ensam om dessa synpunkter men jag vill erinra om att detta är just en "KOMPETENSHÖJNING". Kompetens är inta alltid detsamma som utbildningens längd!.
Adam att, du skriver att sjukvården i Sverige inte skiljer på fattig eller rik! Om detta kan vi också tvista! Dina hänvisningar till WHO saknar grund. Sverige har mycket att lära.
//FÖR EN AMBULANSSJUKVÅRD DÄR KOMPETENSEN STYR FUNKTION
Blood Will Tell
Lipton!Lipton skrev:AMBASS: Jag har läst halva sjuksköterskeutbildningen vid denna termins slut. Av de 60 poäng jag hittils avklarat har 30 poäng varit kurser helt utan obligatorisk närvar, sånär som på introduktionen () och tentan. Min poäng med detta är att det faktiskt går att påvisa vad som enligt dig b Alltså finns möjligheten idag att genomföra det som du så friskt förespråkar.
Detta är ett strukturellt problem som jag ser det. Det du beskriver känner jag själv igen från min egen utbildningstid! Vad jag vill göra är att ta reda på varför det finns ett motstånd mot att öppna för flera utbildningsvägar och ett "test". Paramedic anser jag vara en bra enhetlig standard!
Av detta skäl frågar jag vissa på detta forum om de kunde tänka sig att alla och envar skulle kunna skriva ett test för att uppnå SSK. Jag har inte fått ett enda svar och orsaken är troligen att man låst sig vid en viss utbildnig. Med ett test kommer utbildningarna (universiteten) bättre få profilera sig. Adepterna kommer kräva mer. Men du har rätt i att en adept som vill skriva av tentor kan göra detta. Det är få moment som kräver obligatorisk närvaro. Men inte skall vi stoppa alla de som valt att inhämta motsvarande kuskap via andra utbildningar!?
Tentan är i sig ifrågasatt av många! Här råder ingen oklarhet! För att en tenta eller test skall vara trovärdigt och objektivt skall det ske oväntat och spänna över flera områden. Att plugga till en tenta ger möjligen individen viss kunskap men visar föga vad peronen egentligen kan. BRA DEBATT LIPTON....
Blood Will Tell
Menar Sveriges sjukvård som helhet, och det finns givetvis brister, tyckter jag har varit tydlig med det. Ambulanssjukvården inget undantag.
Ambass slingrar sig fortfarande och har trots lång debatt aldrig visat HUR man testar kunskap. Extern testare, okej men VAD SKA MAN TESTA KOM MED EXEMPEL!!!, samma svävande svar hela tiden utan argument. Jag ger dig chansen att presentera lösningen, varför tar du inte den?
Paramedics nojjan är hos många väldigt stor, vad kan en paramedics som inte en ssk + vub kan?
Ambass slingrar sig fortfarande och har trots lång debatt aldrig visat HUR man testar kunskap. Extern testare, okej men VAD SKA MAN TESTA KOM MED EXEMPEL!!!, samma svävande svar hela tiden utan argument. Jag ger dig chansen att presentera lösningen, varför tar du inte den?
Paramedics nojjan är hos många väldigt stor, vad kan en paramedics som inte en ssk + vub kan?
Hur vet vi att den externa kontrollanten har vetenskaplig test som skiljer päron från äpplen ? Hur ser detta test ut? Kan man själv välja konrollant ? Ska det vara en fri marknad för externa kontrollanter ?Låt en extern testare testa av om personen skall jobba som EMT eller PARAMEDIC.
intubera mera !!
AMBASS: Min poäng med inlägget om obligatorisk närvaro var att man kan klara att bli sjuksköterska med väldigt låg närvaro. Problemet där ligger i så fall i att, som du redan påpekat, tentorna läggs på en högre nivå än SSK i allmänhet kan för att när man minns någon procent av det man kunde på tentadagen så håller man ändå en god nivå. Visade en distriktsläkare några frågor från en av mina tentor och det visade sig att vi kunde ungefär lika mycket. Ingen av oss hade dock blivit godkänd med endast den kunskapen.
När det gäller dessa externa testare som du så gärna vill ha in på marknaden så är jag inte säker på att jag tycker det är en så bra idé. Det blir ju på något vis samma moment 22 som vi idag har med körkortsutbildningar. Om man kan köra bil eller inte har ju inte någon betydelse förrän man kan betala de cirka fyra tusen kronor som ett körkort kostar i rena obligatoriska avgifter.
När det gäller dessa externa testare som du så gärna vill ha in på marknaden så är jag inte säker på att jag tycker det är en så bra idé. Det blir ju på något vis samma moment 22 som vi idag har med körkortsutbildningar. Om man kan köra bil eller inte har ju inte någon betydelse förrän man kan betala de cirka fyra tusen kronor som ett körkort kostar i rena obligatoriska avgifter.
Cheers!adam ett skrev:Menar Sveriges sjukvård som helhet, och det finns givetvis brister, tyckter jag har varit tydlig med det. Ambulanssjukvården inget undantag.
Det har inte varit min avsikt att slingra mig! Min tanke är att man skall kunna ta fram ett delvis helt databaserat test med svarsalternativ som rör ambulansverksamhetens områden. Detta test skall man sedan (likt andra vetenskapligt framtagna tester) kunna underkasta sig för att få bättre träffsäkerhet i verklig aktuell kunskap. Se på högskoleprovet och körkortsprovet som liknande provformer. Denna typ av tester bygger på beteendevetenskaplig forskning och blir mer trovärdiga. Till detta skulle man kunna koppla andra tester vilka skulle kunna genomföras av externa parter. Men databaserade tester är enligt mig de mest träffsäkra. Ett test bör spänna över ett brett område och det bör innehålla ca 300 databserade frågor och kanske 20 scenariofall. Sedan skall styrka, uthållighet mm testas. Detta är mina tankar! Jag är dock inte rätt man att ta fram detta test utan det bör göras i en arbetsgrupp.
Adam ett! En Paramedic kan det en SSK kan och lite därtill enligt min erfarenhet. Detta talar för att en Paramedic bättre kan svara för avancerad sjukvård. En Paramedic enligt UK systemet får dessutom testa av sina kunskaper på ett helt annat sätt än vi idag gör i Sverige. SSK läser helt enkelt för lite akutsjukvård (inkluderar även VUB á 40v). Paramedicträningen är långt mer kraftfull helt enkelt!
Det finns många duktiga SSK i Sverige men att inte se fördelarna med ett Paramedicsystem tyder mer på rädsla enligt mig. Jämför dessa utbildningar innan ´du ropar NOJJA!
BE SAFE
Blood Will Tell