Epilepsi anfall

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/11 2005 21:36

Jag har Epilepsi av den lindriga graden, som "växer" bort med åren. Det börja med att jag slängde iväg frukosten överalt.. Såg ganska kul ut, fansten det inte va meningen att kanska mackan till hunden... Men sen när lerkannan med te i åkte i väggen var det inte lika kul längre...så sökte vi läkare och fick diagnosen om ärftlig Epilepsi... Sen dess (4 år sen) har jag ätit minst 4 olika mediciner.. och har 2 st nu morgon och kväll... Och vi ska inte snacka om bivärkningar...
Kan fortfarande få ryck ibland, och blackauter, men har aldrig råkat ut för att anfall...

lukas1

Inlägg av lukas1 » 30/11 2005 15:54

Bra om ni epileptiker är mer öppna om ert handikapp. Bär brochen synligt, talar om för omgivningen vad som kan vid ett anfall mm. Ni är ju väldigt många som har detta problem.

Epilepsi är ingen "skamlig" sjukdom som bäraren behöver skämmas för. Epilepsi är ett handikapp som stamning, allergi, olika långa ben eller vad det nu kan vara som stör vardagen. Men många som är drabbade känner sig som om bara de i världen har det.

Som det sägs i andra sammanhang KOM UT!

Om alla epileptiker visade detta öppet vore det en enorm hjälp, och skulle avdramatisera handikappet väldigt mycket.

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 30/11 2005 16:49

Instämmer. För som tidigare nämt så är det ju faktiskt många i samhället som inte riktigt vet var det är som sker vid ett epileptiskt anfall. Vissa tror att det är ett livshotande läge, andra tar epileptiker som "CP" skadade eller liknande. Det är ju helt fel. Bara för att man ligger och skakar på marken vid ett anfall så betyder det itne att man är dum i huvet, eller har någon muskelsjukdom etc... Tyvärr så är kunskapen om epilepsi (och många andra "vardagliga" sjukdomar) liten bland befolkningen.

Om vi tar Tsunamikattastrofen i Asien som ett exempel. :)
Innan kattastrofen så var det inte många alls som viste vad en Tsunami var, och ännu mindra var antalet människor som viste att det var dags att springa när vattnet började dra sig bort från strandkanten.

Men efter den stora händelsen och allt från Media, så kan jag väl nästan våga säga att väldigt väldigt många människor vet dessa två saker.

Nu var det väldigt stort sätt, Men...
Skulle epileptiker våga "Komma ut", (Bra ord!) ;) och sprida kunskap om problemet för omgivningen så skulle det nog hjälpa en hel det.

Man skulle kanske kunna åka ut till företag eller i alla fall skolor och berätta om det. :) Skulle nog bara uppskattas, och barn skulle nog tycka det var intressant och roligt. kanske inte... :roll:

I alla fall så tror jag att antalat med kunskap om problemet och hur man kan hjälpa/ta hand om en person vid ett anfall skulle öka litegrann. :wink:

//Jimpa out*

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 6/12 2005 9:53

Kan man inte ringa 112 och fråga larmoperatören om rådgivning så att han kan avgöra om en ambulans behövs? Får det händer väl att någon ringer 112 men ingen åtgärd behövs?

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 6/12 2005 17:15

Brandkvinnan: Det har nog hänt flera gånger om. (att folk har ringt ambulansen) Och det är onödiga resurser (oftast), eftersom att vid dom flesta epilepsifall så behövs aldtig någon akut ambulanshjälp. Anfallet hinner ju oftast sluta, ens innan ambulansen är på platts.

Att ringa till sos för just bara information/rådgivning vid ett anfall är väl helt okej. (eller?) Men det skulle ju aldrig vara fel om det spreds mer kunskap om ämnet till "omvärlden". :wink:
Tror kunskap inom detta ämne skulle vara väldigt uppskattat hos många.

Tomas

Inlägg av Tomas » 6/12 2005 18:34

Jag tycker man bör ringa ambulans vid ett epilepsianfall. Flera orsaker, kända epileptiker är ofta medtagna efter ett anfall, trötta, urinavgång etc.
Det kan vara orskad av undermedicinering, finns det någon där hemma som kan "övervaka" den som har haft ett anfall ? Kramper utlöses av en mängd olika orsaker dilerium tremens, meningit, hypoglykemi, intox,intrakraniell tryckökning (tumör, subaracnoidal m.m ) Alltså bättre att ringa en gång för mycket. Det finns en mängd andra mer onödiga körningar än kramper. // Tomas
intubera mera !!

AuF

Inlägg av AuF » 6/12 2005 21:02

Tomas: Kunde inte hålla med dig mer.

Precis som du skriver så finns det en rad andra orsker till kramper än just EP.
Väldigt svårt för förbipasserande (även sjukvårdspersonal utan anamnes) att förstå vad som händer. Larma alltid!

Svårt att tro att någon med känd Ep skullle ta illa vid sig om man kallade på ambulans.

Må väl

8)

Skriv svar