Upprop sjukvårdsberedskap

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS

Upprop sjukvårdsberedskap

Inlägg av AMBASS » 28/11 2005 11:35

Cheers para-operators mate!

Vad tycker ni! Borde det inte vara en rimlighet att alla badhus minst skulle ha följande sjukvårdsmaterial och tekniska hjälpmedel så som helautomatisk defibrilator samt syrgas! Idag är det få badhus i Sverige som har denna beredskap. Vidare skulle dessa arbetsplatser ha som krav att alla anställda genomgått D-HLR och ordentligt förstärkt olycksfallssjukvård.

Jag tycker även att samtliga offentliga väktare, poliser, konduktörer m. fl. skall ha erforderlig träning i sjukvård samt D-HLR. I varje polisbil, taxibil, buss, tåg borde det finnas en defibrilator. Vid varje tunnelbaneuppgång, järnvägstation bör det även finnas defibrilatorer. På flygplatserna bör det finnas en deff vid varje gate. Plötslig hjärtdöd skördar liv. Tillsammans med ett gott folkhälsoarbete (upplysning mm) bör detta bli en standard även för Sverige. Denna kunskap finns att underkasta sig och det finns idag mycket användarvänliga defibrilatorer. Kanske en ny affärsidé för någon av er!? Här finns möjlighet för oss inom akutsjukvården att dela med oss av våra kunskaper. Det finns även möjlighet att göra många goda affärer.

I Storbritannien är lagarna om sjukvårdsberedskap mycket tydliga. Det finns inget att ta miste på och de arbetsgivare som inte tränar sina medarbetare i (första hjälpen på jobbet) kan ställas till ansvar (och detta görs också). En arbetsplats som i Sverige bryter mot arbetsmiljölagen och räddningstjänstlagen går helt fria. Här behövs medvetenhet och upplysning. För alla er HLR, D-HLR och A-HLR instruktörer vill jag verkligen uppmuntra er att komma med idéer hur vi skulle kunna bygga upp en ny standard för ovanstående servicesektor. Det är ”goodwill” för ett företag/organisation att ha god beredskap!

//Låt oss se en bättre rustad servicesektor…
Blood Will Tell

peder

Inlägg av peder » 28/11 2005 12:55

Jag håller med om att det låter bra, men nån ska betala kalaset och det vill inte jag vara med på! Jag är nämligen mer bekymrad över terminala sjukdomar som cancer m.m. som skördar fler, än hjärtstopp i badhus, flygplatser etc.

Varje deff kostar nånstans mellan 30 och 75 tusen. multiplicera det med antalet bussar, gates, polisbilar varuhus etc. etc. Addera det med kostnaden för D-HRL-utbildning. Det blir dyrt.

Nu kan det ju låta som om jag är emot att man räddar liv med offentligt utplacerade deffar, men det är jag inte. Jag tycker bara att det är en stor kostnad som ska betalas av antingen staten (alltså samma plånbok som betalar annan sjukvård, Det betyder att någon annan får mindre pengar) eller privata sektorn.
Privata sektorn är inte intresserade att betala detta, av den anledningen att vård i sverige bekostas av skattemedel.

Man kan ju alltid höja inkomstskatten, så klirrar det högre i kassan..
:twisted:

Men man kan ju också ställa sig frågan, varför det ska finnas deffar lite överallt i samhället, när det inte finns någon deff där sannolikheten är som störst att ett hjärtstopp inträffar.... alltså i hemmet.

Ps På badhus tycker jag det är självklart att det ska finnas deffar + att badvakterna har adekvat utbildning.

Novisen

Inlägg av Novisen » 28/11 2005 18:48

Bra AMBASS!

Någon organisation som gör reklam för användadet av defibrillatorer utanför sjukhusen existerar knappt. Iallafall inte som syns i media etc. Norge, som för övrigt är en föregångare i världen tillsammans med några platser i USA, har en betydligt mer spridd användning av defibrillatorer utanför sjukhusen. Göteborg är en plats i Sverige där utvecklingen kommit längst. Det jag tror är viktigt är att informationen når företag, föreningar om defibrillatorns användning och syfte. En defibrillator kostar mellan 10 000-20 000. Små summor för köpcentran och företag. Kanske mer för idrottsföreningar. Väktare och ordningsvakter, föreningsledare, receptionister, publikvärdar osv är lämpliga som användare. Alla brandstyrkor i Sverige borde också ha defibrillator och kunna dirigeras av SOS till hjärtstopp. Stridigheter mellan sjukvårdshuvudmännen och kommunerna bromsar utvecklingen inom hjärtstoppsjukvården.

Sen borde användandet av defibrillator inte styras av delegation. Vem som helst borde få använda en defibrillator så att dessa kan placeras ut på offentliga platser. För att inneha defibrillator kan man kräva att brukaren ska ha genomgått en utbildning i D-HLR. Samma att företag utbildar någon eller några ansvariga men att vem som helst får använda defibrillatorn. Jag är rädd att spridningen tar för lång tid annars och att onödiga människoliv går till spillo.

Novisen//

lukas1

Inlägg av lukas1 » 28/11 2005 18:55

Bra ambitioner för ett säkrare samhälle med AMBASS modell. Ett litet pedantiskt påpekande bara. Helautomatiska defibrillatorer ska vi inte ha, och de kommer nog heller inte ut. Det är de halvautomatiska som gäller. Skillnaden är att på en halvautomatisk säger maskinen till då du ska "skjuta" varvid det kan sske på säkert sätt utan fara för hjälparen. Den helautomatiska "skjuter" då maskinen vill och rör någon då vid patienten kan det gå illa.

Vad gäller kostnaden för dessa ligger de billigaste runt 18000 kr exkl moms vid köp en och en. Om du flyger via Schippol i Amsterdam hänger det 76 st i transithallen vid handbrandsläckarna. Tar du ned en sådan går ett GPS-larm igång automatiskt som går till flygplatsens paramedicteam som därigenom hittar patienten väldigt snabbt. O´Hare flygplatsen i New York har 84 st på ett liknande arrangemang. Arlanda har 4 st under disk för särskilt utbildad personal utan GPS.

Har föreslagit i Knivstas kommunfullmäktige att det ska köpas in och placeras en i kommunhuset (innehåller sevicehus för äldre, apotek, folktandvård, vårdcentral, poliskontor mm). Men en som aktivt är emot detta är räddningschefen av diverse skäl. Vi får väl se hur det går.

En lika viktig åtgärd som utrustningen är mer utbildning i basal HLR och LABC liksom simkunskap od. Där har våra skolor i många fall brustit grovt under lång tid och det verkar bara bli värre.

Akuten

Inlägg av Akuten » 29/11 2005 1:17

Här kan man läsa en del om hur man jobbar med D-HLR i Norge:

http://www.hjertevakten.no/

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/11 2005 20:52

Det här tycker jag är något för den privata sektorn. Om någon förväntar sig att staten, kommuner eller landsting skall bekosta deffar till samhället så tror jag att den kommer bli besviken. Som någon påpekade så finns det sjukhus där man inte har deffar på alla avdelningar. Finns dessutom vårdcentraler utan någon deff alls. Ser vi sen till övrig vård så duggar de ändå glesare.
Men om jag inte missminner mig så har ju Åre-liftarna några som jag tror laerdal skänkte till dem. Detta innebär ju att jag om jag vore 56 år, lönnfet och med anginabesvär skulle välja att åka till Åre när jag vill åka skidor, i alla fall hellre än något ställe med 5 mil till närmaste defibrillator.
Jag tror att detta är något som den privata sektorn kan lära sig något av. Jag menar folk kan ju välja ett företag framför ett annat för att de haft en anhörig som avlidit i cancer och de hörde talas om företaget på en "rosa-bandet" gala då de skänkte en summa. Därför skulle jag ju även om jag haft en anhörig som fått hjärtstopp välja det flygbolag som har deffar på sina plan eftersom det är något att stödja.
När det gäller kostnaden så är den ju visserligen ganska stor, men om man är tidigt ute och genomför det hela på rätt sätt! Tänk er om exempelvis den lokala ICA-butiken skulle köpa in en deff. Istället för reklam i lokaltevekanalerna den veckan så skulle de ju få ett helsidesuppslag i den lokala tidningen där de berättar om sin nya apparat tillsammans med lokal ambulans och en cardiolog. Slutsumman blir ju kanske några kronor minus men tänk vilken reklamsumma de tjänar in när den lilla mackapären räddat livet på någon, då bör de ju kunna få ett helsidesuppslag till och dessutom ett inslag i lokalnyheterna på både radio och teve.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/11 2005 20:59

locka med skatteavdrag eller likande till deklaration/årsredovisning? Det gillar ju företag. En deff kostar inte så gigantiska summar om exmpelvis alla handlare i ett stor köpcentrum som kungenskurva går ihop om två -tre stycken.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 29/11 2005 21:00

Tycker dessutom att det borde finnas deff på samtliga avdelningar på sveriges sjukhus och på vårdcentralerna. Både för personal, patienter och besökare.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

lukas1

Inlägg av lukas1 » 30/11 2005 15:37

Håller helt med Wenvik i föregående inlägg, men först måste det bli krav på att all personal ska kunna basal HLR, B-HLR. Lika viktigt att samtliga personalgrupper som finns på sjukhusen behärskar detta.

Vad gäller vårdcentraler finns på många håll inte kravet att vårdpersonalen skall kunna B-HLR, bara att de bör kunna det. Utan kunskap och färdighet i B-HLR har du inte så mycket nytta av defibrillatorn.

Hoppas att kravet på delegering för att använda de halvautomatiska deffar som nu sprids försvinner. Detta krav är ännu det största hindret mot att olika företag införskaffar dem. Dessa halvautomatiska kan inte användas felaktigt då maskinen själv styr användningen och talar en lätt svenska att följa (eller det språk den är inställd på)

DEFIBRILLERA MERA[/b]

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/11 2005 20:16

lukas1 skrev:Håller helt med Wenvik i föregående inlägg, men först måste det bli krav på att all personal ska kunna basal HLR, B-HLR. Lika viktigt att samtliga personalgrupper som finns på sjukhusen behärskar detta.
DEFIBRILLERA MERA
Varför nöja sig med sjukhusen? Egentligen vore det väl ett vettigare mål att alla samhällets medborgare behärskar B-HLR innan vi diskuterar att placera ut deffar på busstationer, krogar och köpcentra?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 1/12 2005 12:39

Det utbildas mer och mer i HLR. Det är possitivt. De flesta gymnasieskolor och en hel del högstadium utbildar sina elever i HLR. Många företag köper även första hjälpen och HLR utbildningar till sina anställda. Att kunna HLR är grunden i Hjärtstoppsbehandlingen.

Jag tycker dock att det är vettigt att försöka få ut fler defibrilatorer i samhället och kanske göra så att när man utbildar i HLR, ha en kirtare genomgång om hjur en defibrilator fungerar. Inte en D-HLR utbildning utan vid all HLR utbildning förklara basic så att alla i en nödsituation kan använda en halvautomatisk deff.

Detta får förmodligen HLR Rådet att sätta frukosten i vrångstrupen. Men jag tror att det finns en risk att folk som aldrig sett en deff inte vågar använda den av rädsal att göra fel annars. Och att tro att vi kan utbilda hela svenska folket i först HLR och sedan även D-HLR tror jag är en lite väl hög ambition.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

lukas1

Inlägg av lukas1 » 1/12 2005 15:37

Bra Wernvik, men du måste ju ändå kunna ge B-HLR för att kunna använda en defibrillator.

Har haft ca 600-700 B-HLR utbildningar på skolor, dagis, företag, verk och myndigheter mm. Har gjort dett sedan -96. I början hade så gott som alla grabbar fått lära sig detta i lumpen, men får nästan inga göra lumpen längre. Skolorna skär bort detta moment i sin utbildningsplan. Förmågan att ta hand om sig, sin familj, sin omgivning blir bara sämre och sämre.

Det borde vara tvingande att grundskolan ska lära ut LABC och HLR till alla elever! Men tyvärr är det lätt att bli pessimist då mellan 4-6 % av de som lämnar nian knappt kan läsa en dagstidning osv.

Om nu till och med en räddningschef är emot att det placeras ut deffar i kommunernas lokaler, är det svårt att få andra att förstå nyttan.

Eirik

Inlägg av Eirik » 2/12 2005 1:09

Wernvik skrev:Det utbildas mer och mer i HLR. Det är possitivt. De flesta gymnasieskolor och en hel del högstadium utbildar sina elever i HLR. Många företag köper även första hjälpen och HLR utbildningar till sina anställda. Att kunna HLR är grunden i Hjärtstoppsbehandlingen.

Jag tycker dock att det är vettigt att försöka få ut fler defibrilatorer i samhället och kanske göra så att när man utbildar i HLR, ha en kirtare genomgång om hjur en defibrilator fungerar. Inte en D-HLR utbildning utan vid all HLR utbildning förklara basic så att alla i en nödsituation kan använda en halvautomatisk deff.

Detta får förmodligen HLR Rådet att sätta frukosten i vrångstrupen. Men jag tror att det finns en risk att folk som aldrig sett en deff inte vågar använda den av rädsal att göra fel annars. Och att tro att vi kan utbilda hela svenska folket i först HLR och sedan även D-HLR tror jag är en lite väl hög ambition.
Ikke dum tanke du har der, her i Norge har man prosedyrer for telefonveil edning i bruk av halvautomatiske defibrilatorer i alle 113-sentraler, noe som gjør at operatørene kan be hvem som helst om å hente en utplassert hjertestarter og forklare bruken enkelt og pedagogisk over telefonen.

Pleier å demonstrere en treningsmodell på en del av kursene jeg holder, og får som regel tilbakemelding på at det blir ansett som positivt.

I Norge ble anser vi forøvrig DHLR som førstehjelp, og man trenger ikke lenger delegering fra lege for å bruke en halvautomatisk defibrilator. Dette gjør det mye lettere å utplassere flere maskiner og utdanne flere brukere.

Novisen

Inlägg av Novisen » 2/12 2005 11:18

Där jag bor har SOS köpt in defibrillator och utbildat instruktörer. Personalen ska snart få D-HLR utbildning. Eftersom Sverige ligger efter i spridningen av deffar så har inte riktigt behovet funnits. Vi väntar fortfarande på de offentliga defibrillatorerna ska få spridning i samhället.

Eirik! Det skulle vara väldigt intressant att få se vägledningsprogrammet för Defibrillator som 113 centralerna har. Har du tillgång till den?

Skriv svar