Påminnelse - BLÅLJUS!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Kommer du titta på premiären ikväll?

Omröstningen slutade 22/9 2005 11:26

Ja
10
100%
Nej
0
Inga röster
Kanske
0
Inga röster

Antal röster: 10

Lipton

Inlägg av Lipton » 24/11 2005 17:56

agentanka: Läs bakåt i tråden och inte bara sista inlägget så förstår du.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 24/11 2005 19:17

Sen tycker jag också att det är oehört norcharlant att vid en prio2 först kvittera sen gå på toa och sen efter det köra iväg. Tycker att ja ialla fall den man ser mest av dvs stationechefen har en väldigt noncherlant stil gentemot patienterna.
Får man en 1a eller 2a ja då kör man direkt, anser att man alltid ska vara berädd på ett larm toabesöken får göras mellan larmen och äta får man också göra då. Men man skall alltid vara berädd på att släppa det man har och ge sig av direkt.
Har även sett ibland att dom gör privata ärende på arbetstid ibland även sett dom gå omkring i butiker mellan larmen och parkerar då ambulansen precise utanför entren där dom egentligan bara får lov att stå vid uppdrag. Detta är ingeting som dom visar i Blåljus. Nu vet jag inte så mycket om personalen som arbetar där men ut av dom man sett på Blåljus så tycker jag inte att Falk i lund har lyckats riktigt, tror inte dom kommer att få behålla entreprenaden i skåne nästa gång.
En fråga till er andra, ni som har vanliga almänsjuksköterskor på era stationer, står där även ambulanssjuksköterska på era ryggar på jackan eller västen eller är det bara på vidareutbildade sjuksköterskor?

Användarvisningsbild
Tobbe

Inlägg av Tobbe » 25/11 2005 10:23

tomtom: På min jacka står det ambulans på ryggen.

Och inte tänker jag springa benen av mig får en prio2:a. Jag springer inte på prio1 heller. En gång ramla jag och höll inte på att ta mig ut i bilen. Rask, javisst, men springa, nej.

Och privata ärenden på stan? Gå in och köpa mjölk till gröten kan du väl inte ha något emot? Det man bör tänka på är att alla ser vad man gör när man är ute på stan och besöker någon affär t.ex, och därför visa gott omdöme.

Vad menade du med att stationschefen inte gått körutbildning?

tobbe

Novisen

Inlägg av Novisen » 25/11 2005 22:31

Målet är att alla Prio 2 ska få hjälp snarast möjligt. Men vid ambulansbrist så är det okej att samma patient får vänta upp till 2 timmar utan hjälp. Ibland kan det vara en fördel att gå på toa eller dricka upp kaffet. Både för ens egen skull och för patienten. Sen är det SOS som bestämmer. Som ambulanspersonal har man aldrig rätt att ifrågasätta deras prioritering. Med facit i hand (som pojken i Blåljus) kan man se att det blev fel i utlarmingen men det är då.

Det blir fel åt andra hållet också. Var på en trafikolycka en gång. Bil kanat ner i diket. Två personer ute ur bilen. SOS ville ha en bil men av någon anledning åkte vi två bilar. Räddningstjänst larmades aldrig.

När vi kom fram visade det sig att bilen voltat nedför en ganska stor slänt och var rätt så tilltygad. En person var urkastad ur bilen och dåligt kontaktbar. Den andra personen hade en ful femurfraktur men hade tagit sig själv ur bilen. Det var snöstorm, båda var drogpåverkade, mycke trafik och besvärligt att bära i slänten med mycke snö. Efter en stund kom Polisen på plats och kunde hjälpa till.

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/11 2005 19:50

Att göra ärenden på stan är väl okey. Innebär ju ibland att man är närmare larmadressen än om man står på station som vanligtvis placeras i utkanten av städerna för att snabbt kunna nå så stort område som möjligt.
Att parkera utanför entren är inte lika okey. Beror på. Vid ett stort köpcentrum där det går att ställa bilen i en vanlig ruta så att man ändå kan komma iväg snabbt så behöver man ju inte ställa sig felparkerad. Är ju onödigt då det bara skapar problem för de som kör förbi och kan ju faktikst leda till olyckor.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 28/11 2005 16:02

JAg menade definitivt inte att man skall springa till och fårn bilen vid larm eller andra prio men att man kan försöka hålla sig beredd så att man slipper göra sina behov precise när man fått körningen.
Med att stationschefen inte fått ngn körutbildning menara jagmed vad vi sett i dom senaste programmen.
Ja visa ärenden kan jag också till viss del tycka är okey men inte att gå och titta på kläder eller liknande som man kan se att viss av deras personal gör på bla Nova & Mobilia i lund.

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 29/11 2005 12:11

Novisen skrev:Målet är att alla Prio 2 ska få hjälp snarast möjligt. Men vid ambulansbrist så är det okej att samma patient får vänta upp till 2 timmar utan hjälp. Ibland kan det vara en fördel att gå på toa eller dricka upp kaffet. Både för ens egen skull och för patienten. Sen är det SOS som bestämmer. Som ambulanspersonal har man aldrig rätt att ifrågasätta deras prioritering. Med facit i hand (som pojken i Blåljus) kan man se att det blev fel i utlarmingen men det är då.

Det blir fel åt andra hållet också. Var på en trafikolycka en gång. Bil kanat ner i diket. Två personer ute ur bilen. SOS ville ha en bil men av någon anledning åkte vi två bilar. Räddningstjänst larmades aldrig.

När vi kom fram visade det sig att bilen voltat nedför en ganska stor slänt och var rätt så tilltygad. En person var urkastad ur bilen och dåligt kontaktbar. Den andra personen hade en ful femurfraktur men hade tagit sig själv ur bilen. Det var snöstorm, båda var drogpåverkade, mycke trafik och besvärligt att bära i slänten med mycke snö. Efter en stund kom Polisen på plats och kunde hjälpa till.
Och ändå känns det som att det är bättre att åka för mycket 10 gånger än för lite en gång. Sedan känns det som att personalen som kommer till platsen och inser att de inte behövs fort ska göra SOS medvetna om detta och åka på larm som väntar, ifall sådana finns.

Allting är ju relativt till situationen och larmet. Har man varit ute på larm, på larm, på larm, larm och för första gången kan smita iväg på toaletten när man får ett ytterliggare larm kan det kanske vara bra att göra det där snabba lilla toalettbesöket och kunna koncenterar sig när man arbetar. Men samtidigt så får man ju använda både eget omdöme och skynda sig utav bara helsike.

Allting beror på situationen och det här är någonting som var så mycket bättre på Livräddarna. Man visade larmet som det var och försökte inte klippa ihop allting för att det ska vara så spännande och bara visa vissa delar av det för att "hålla tempot uppe".

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 29/11 2005 20:57

Nu har detta ömne lämnat det ursprungliga ämnet i omgångar och jag låser nu tråden då jag inte tror att det blir mer debatt i orginalfrågan. Övriga frågor får disskuteras i andra trådar.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Låst