Anders! Det jag menar är att vissa undersköterskor har ett stort sjuksköterskehat och vill hela tiden visa på hur dåliga sjuksköterskor är i en ambulans. Att de inte kan köra bil och än mindre prata i radio. Deras bemötande är alltid sämre än undersköterskornas osv. Det jag ser på golvet är att vården som bedrivs idag är bättre än för fem år sedan. Sjuksköterskeutbildningen ger en bättre grund att stå på än undersköterska - även i ambulans. Sen ska man självklart ha en ambulansutbildning oavsett om man är undersköterska eller sjuksköterska.
AMBASS vill bygga upp en helt nya utbildningsväg där slutmålet är "sämre" utbildad ambulanspersonal. Jag vill förbättra sjuksköterskeutbildningen och vubben så att vi kan bli bäst i världen. Sjuksköterskans höga anseende i Sverige bygger på det förtroende hon fått genom tiden. Det finns inget land där sjuksköterskor tar och får så stort ansvar som i Sverige. Jag menar att man inte ska dela upp jobbet i två delar där den ena knappt vet vad den andra gör.
Ambulansvubben har betydligt fler som går än som jobbar i ambulans efter utbildningen. I Sverige finns begränsat med ambulanspersonal. Hur många utbildningsplatser skulle en 2-årig högskoleutbildning + en 2-årig Paramedicutbildning i Sverige? Underlag för lika många ställen som ambulansvubben tror jag är helt omöjligt. Det skulle innebära problem för de som vill läsa. Bara de som är mobila skulle gå utbildningen. Vart skulle dessa kunna jobba den dagen ett diskbråck sätter stopp för ambulanskarriären? Skulle de kunna läsa upp till sjuksköterska under - låt säga 2 år?
Sjuksköterskeutbildningen är en redan existerande väg som merparten av de som jobbar inom ambulanssjukvården gått. Låt den utbildningsvägen vara kvar. Jobba för att förbättra utbildningen, vubben och inför krav på ambulansvubb vid nyanställning precis som man ställer krav på IVA-vubb vid anställning på IVA.
Kanske skulle sjuksköterskeutbildningen ha en 20p valbar kurs i akutsjukvård? Kanske ambulansvubben ska utökas till 60p? Sen kanske man skulle döpa om ambulansvubben till Paramedicvubben för att få vissa helt nöjda.
Enda sättet som får mig att tro på någon annan utbildningsväg är att Paramedicutbildningen ger sjuksköterskelegitimation, narkoslegitimation och ambulansutbildning med nuvarande förutsättningar.