Jag efterlyser erfarenheter om sjuksköterskeutbildningarna i Sverige.
Enligt vad jag erfar så finns det stora skillnader mellan högskolorna vad det gäller inriktning, upplägg, praktik osv.

Vad upplevs som bra/mindre bra?
Hälsningar //Emil
Moderator: Wernvik
SORRY!!! Jag fick för mig att du hade för avsikt att börja plugga! Du är inte ensam om att tycka att vissa ämnen är helt ovidkommande och lite väl utdragna. Personligen tror jag att man skulle kunna korta ner den teoretiska delen i SSK programmet till 1 år. Men det är lika mycket politik med i spelet. Som du vet är våra högskolor/universitet inte bara till för ett högre lärande utan också ett sätt att stilla arbetslöshetssiffror. Men kunskap kan man å andra sidan aldrig få för mycket av. I ditt fall skulle jag kanske söka mig till en högskola med en mer prehospital profil, kanske Borås!?. Tyvärr saknar många skolor dynamik mellan praktik och teori. Se bara på hur ofta ni får sätta nål i skolan! Jag tror du kan räkna dessa tillfällen på en hand -5 fingrar!ComaGlove skrev:Hej! AMBASS
Nu är det faktiskt så att jag redan läser...
Jag läser i Kalmar, som också använder sig utav PBL alltså Problembaserat lärande. Vi har började att läsa 1-20p Omvårdnand vilket har känts segt och utdraget. Kunde kanske vara bättre att blanda upp det med lite mer pratiska ämnen också kan jag känna.
//Emil
För att läsa något "betydligt djupare" måste man först läsa det grundläggande eller hur. Har man då redan läst det grundläggande tidigare kan ju tid sparas med att man genast börjar med fördjupningen istället för att repetera det grundläggande.AuF skrev:kan hålla med om en del i dit argument Interflora.
Men liksom med ssk som vill plugga till läkare, så finns det en tanke med att man inte får tillgodo se sig något. Då man i många avseenden läser samma men betydligt djupare.
Dock en del omv. kan jag köpa att usk borde slippa. Men absolut inte ett helt år. Herregud. Finns ju inte i närheten av att usk prog. på något sätt skulle komensera ett år på ssk.
Vet att jag en gång för några år sedan läste någon tidningsnotis om en gymnasieklass som samtidigt som de läste sin egna gymnasiekurs hade någon form av kontakt med en examinator på en högskola. Sedan när de läst färdigt kursen fick de göra högskolans tenta och på så vis fick de ut betyg från både gymnasiet och högskolan.anders skrev:Är inte säker, men jag har för mig att någon här på forumet skrev orsaken till varför man inte kan tillgodoräkna sig sin "USK-utbildning". Det skulle, om jag minns rätt, vara att man måste läsa minst 120 högskolepoäng för att få legitimation.