Certifierad ambulanspersonal...

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 24/11 2005 12:34

Det är bara att inse att AMB ASS älskar att gnälla på Sverige som land och dess ambulanssjukvård. Att vi sedan ligger i framkant i det mesta och att andra länder har stor respekt för svensk ambulanssjukvård vägrar han inse.

Självklart finns det saker att förbättra, men inse att vi har kommit längre än de flesta länder i utvecklingen!

1005
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 24/11 2005 16:06

Men herre Gud sjuksköterskan!!!

Det verkar inte så när du pratar!!!

Då ska ju alla utan högskoleutb stå med mössan i hand....

Inse att ssk är förlegat i ambulans och Paramedic skall det vara...

AmdAss har rätt i mycket men spetsar till det "ibland"

Länge leve det fria ordet och Ambulans TEAMET där vi jobbar ihop

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 24/11 2005 17:14

Håll er till ämnet!

Jag kommer inte tillpåta fler inlägg som behandlar sjuksköterska VS Ambulanssjukvårdare då de ALLTID spårar ut och blir pajkastning.

Skärpning annars låser jag tråden!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 24/11 2005 20:08

Sjuksköterskan skrev:Det är bara att inse att AMB ASS älskar att gnälla på Sverige som land och dess ambulanssjukvård. Att vi sedan ligger i framkant i det mesta och att andra länder har stor respekt för svensk ambulanssjukvård vägrar han inse.

Självklart finns det saker att förbättra, men inse att vi har kommit längre än de flesta länder i utvecklingen!
Hello Sjuksköterskan!

Skönt att se dig tillbaka igen! Snart kanske du får gå PARAMEDIC kursen! Om du har vad som krävs :D Är du tillräckligt skolad för detta? För som PARAMEDIC gäller erforderlig kunskap. Och, jag håller med dig Svensk Ambulanssjukvård går att förbättra! Den dagen vi slår oss till ro stannar utvecklingen. Vi har mycket att lära av länder som Norge och Storbritannien.

Du bör nog inse att komptensutvecklingen aldrig tar paus! En del i denna utveckling är skolade PARAMEDICs...

BE SAFE....
Blood Will Tell

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 24/11 2005 22:02

Angående certifiering vet jag att branchrådet för svensk sjukvård diskuterar nationella lyft och bär tester, och utryckningskörning. Sedan håller ju Sveriges ambulanskommitté med standardisering i hela Europa, EN 1789 är ju en europeisk teknisk standard som alla är berörda av.

Även om detta är en mycket intressant avdelning, så hamnar vi alltid i diskussioner om ssk och ambualnssjukvårdare kontra Paramedics, då skulle jag vilja starta en ny tråd om detta men då får ni söka upp "Yrkesroller i ambulans" där ska jag utveckla mina ideér om detta.

Hälsningar,
Kalle

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 25/11 2005 0:25

1005: Jag menar ju att vi i Sverige ligger i framkant då vi faktiskt har lagstiftat så att ni som har LÄGRE utbildning ej får behandla patienter. Detta är till godo för alla utom era egon..
Men dröm på om era alternativa utbildningar! Det lär förbli drömmar om ni inte emigrerar till nåt U-land i akutsjukvård.

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 25/11 2005 13:14

Sjuksköterskan skrev:1005: Jag menar ju att vi i Sverige ligger i framkant då vi faktiskt har lagstiftat så att ni som har LÄGRE utbildning ej får behandla patienter. Detta är till godo för alla utom era egon..
Men dröm på om era alternativa utbildningar! Det lär förbli drömmar om ni inte emigrerar till nåt U-land i akutsjukvård.
Cheers Sjuksköterskan!

Vilka är det som har lägre utbildning? Menar du att ambulanssjukvårdare/ambulansarbeider/paramedic skulle ha LÄGRE eller KORTARE utbildning i akutsjukvård? Isf FEL FEL FEL! Drömmar kan slå in och allt talar för en utveckling i fråga om kompetens och ökad patientsäkerhet! Sjuksköterskeutbildningen har flera betydelsefulla fördelar men dessa gäller främst i omvårdnadsperspektiv på sjukhus. Att arbeta i ambulans kräver betydligt mer! En paramedic har bättre kunskaper och kan mycket väl vara ssk i botten eller ha annan utbildning som motsvarar grundkriterierna för att sedan plugga vidare och klara paramedic testet. Men detta skall

Du bör betänka att många beslutsfattare i EU har en klar ambition att skapa enhetliga riktlinjer för ökad patientsäkerhet. Jag tycker att du skall vara stolt över din grundläggande vårdutbildning och din VUB (dem är bra) men att tro att kunskapen är låst till denna väg är fel och sänder ut "klyddiga" signaler. Det finns inte ekonomi eller stöd för att framgent låta adepter till yrket läsa ämnen som till stor del för den operativa verksamheten i ambulans är helt ovidkommande och där utbildningstiden föga möter de arvoden/löner som gäller. Att sedan ha en ssk utbildning i botten är absolut inte fel, men det kommer krävas betydligt mer. Paramedicutbildningen ligger på en helt annan nivå och är inriktad på pre-hospital akutsjukvård. Skulle inte du vilja underkasta dig ett paramedic test? Vad får dig att tro (empiriskt utan hänsyn till rådande SoS beslut) att endast ssk är den enda vägen för att nå erforderlig kunskap? Fundera på detta och försök att svara mig istället för att bara ösa galla över mig och dina andra antagonister! Vill du övertyga oss om riktigheten i ditt resonemang anser jag att du bör föra fram konkreta förslag och ge svar på våra frågor.

Roligt att ha dig med i debatten!
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/11 2005 14:14

Tillägg till AMBASS inlägg: Om det funnits en utbildning där man lärt sig omvårdnad riktad mot prehosptital akutsjukvård till största delen, paralellt med omvårdnad inriktad mot övrig akutsjukvård, djupare kunskaper i anatomi och fysiologi, patofysiologi, farmakologi, katastrofmedicin, analgesi och anestesi så tror jag att man fått i princip samtliga ambulanssjukvårdare att läsa vidare.
Då hade vi dessutom inte fått det beslut som SoS har tagit och då hade vi garanterat inte haft Sjuksköterskan under samma signatur här på forumet eftersom han/hon då knappast valt sjuksköterskeutbildningen.

Novisen

Inlägg av Novisen » 25/11 2005 22:41

Paramedicutbildningen ger ju lägre kunskapsnivå än ambulansvubben. Det är ju bara att jämföra kursplanerna. Ambulansvubben saknar körutbildning anser jag. Det hade de gamla ambulanssjukvårdarutbildningarna. Paramedicutbildningen (norska) har inte heller någon körutbildning.

Tomas

Inlägg av Tomas » 25/11 2005 22:56

Jag har arbetat på en del akutmottagningar i Norge och jag är inte imponerad av dessa Paramedicutbildade kollegor, tyvärr.
intubera mera !!

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 26/11 2005 0:25

Tomas: Håller med dig till fullo, har kört amb i Norge. Jag har heller inte sett den fantastiska kompetensen som AMBASS maler om. Tvärtom så ligger vi i Sverige LÅNGT före. Men jag kan förstå att vissa desperata ambsjv försöker att greppa halmstrån. Pinsamt att inte kolla verklighetsförankringen bara.....

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 26/11 2005 1:07

Sjuksköterskan skrev:Tomas: Håller med dig till fullo, har kört amb i Norge. Jag har heller inte sett den fantastiska kompetensen som AMBASS maler om. Tvärtom så ligger vi i Sverige LÅNGT före. Men jag kan förstå att vissa desperata ambsjv försöker att greppa halmstrån. Pinsamt att inte kolla verklighetsförankringen bara.....
Du ser konspirationer i allt du goda Sjuksköterskan! Så du har kört ambulans i Norge! Vi har diametralt olika synpunkter i denna fråga men jag kan inte låta bli att beundra din kärlek till yrket! Du påminner mig om en officer under rekryten. Han var envis, stursk och självsäker. Många var vi som beundrade honom och det sätt han talade om ”Ryssen” och hur ett svenskt försvar skulle vara uppbyggt för att bäst klara en attack. Han såg ner på vissa andra förband och på underofficerare och oss värnpliktiga befäl, för att inte tala om de meniga! Vissa upplevde honom mycket osympatisk, men han var ett dugligt befäl och han var stolt för sin Kaptensgrad vilken han var beredd att gå i döden för (vid pension blev det major). Jag tyckte om hans sätt att älska sitt jobb och sin roll och detsamma beundrar jag med dig! Om det sedan blir som jag och många med mig får vi se! Annars får vi vackert tända en cigarr och skratta gott! För skratta kan du väl göra både med en doktor, sjukskötare, ambulanssjukvårdare eller patient :D ! Skratta åt alla dessa härliga debatter!!!
Blood Will Tell

Tomas

Inlägg av Tomas » 26/11 2005 17:51

AMBASS, Jag tror att du måste ge sjuksköterskorna och ambulansvubben lite tid innan man börjar med att planera för något nytt. Och fakta kvarstår att den svenska ambulansutbildningen, som Novisen beskriver är att Paramedicutbildningen i Norge är förmodligen sämre än den Svenska. Jag vill också förtydliga mitt inlägg av att jag inte är imponerad av de Norska ambulanssjukvårdarna med Paramedicutbildning.Jag är inte speciellt imponerad av många av mina Svenska kollegor heller.Utbildning är viktig men än större orsak till hur bra ambulanssjukvård vi ska ha beror på många andra saker. En sak är vilken tradition har den enskilda ambulanstationen, vem avgör vad som är bra eller dålig vård. Min egen erfarenhet säger att de äldre kollegorna sätter gränsen. När jag var ny så var jag mycket imponerad av mina kollegors aggerande vid olika vårdsituationer, idag kan jag ibland bli förtvivlad lika många gånger. Hur j...la dåligt det än gick så klappade man varandras axlar och sa det här gjorde vi bra. Jag skulle istället se att vi granskades och disskuterade olika vårdsituationer med våran Läkare för att utvecklas och förbättra vården hela tiden. Vi finns för patienterna, patienterna finns inte för oss.
intubera mera !!

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/11 2005 20:01

Novisen: Även de nya ambulanssjukvårdarutbildningarna har körutbildning! :P

Tomas: Precis det du beskriver har jag för mig att någon av norrmännen här på forumet beskrev i någon annan tråd. De hade som rutin att med jämna mellanrum sätta sig ned och gå igenom svåra/konstiga/märkliga fall med sin läkare då de också fick uppföljning på dem. Gjordes i grupp så att alla lärde sig. Hittar inte tråden bara...

Skriv svar