Privatisera ambulanssjukvården innan 2010

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Kalbl

Privat/Offentlig

Inlägg av Kalbl » 16/11 2005 19:59

xxxxxxxxxxxx
Senast redigerad av 1 Kalbl, redigerad totalt 9 gånger.

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 17/11 2005 19:31

xxxxxxxxxxx
Senast redigerad av 1 Kalbl, redigerad totalt 9 gånger.

1005
Kontakt:

Amb

Inlägg av 1005 » 18/11 2005 18:12

AmbASS

Du har rätt i att Kommuner och Landsting INTE skall driva Ambulansverksamhet.

Detta skall staten sköta och finansiera.

Norge är et bre exempel på hur man kan göra men inte något mönster exempel.

SLL är ett exempel på hur man inte skall göra.

Man kan inte låta gamla vårdlärare och fd ambulnanssjukvårdare sköta upphandlingar. Detta ska om det sker skötas av PROFFS (ekonomer/jurister).

Man kan inte heller missköta sitt eget bolag som man gör med AISAB.
Tillsätt kompetent folk på rätt platser och anställ chefer UTIFRÅN om man ska ha eget bolag.

Rödakorset och Ersta skulle vara bra om dom drev Ambulans i sthlm som ICKE vinstdrivande företag/stiftelser med BRA etik.....

Tack för ordet :shock: :twisted:

lukas1

Inlägg av lukas1 » 18/11 2005 19:32

Kalbl
Jag är övertygad att kompetensen i ambulans inte beror på huvudmannens organisationsform. Kompetensen beror på personalen i ambulansen och fordonets utrustning.

Vårdcentraler drivs idag i privat regi liksom en hel del andra vårdinrättningar av olika slag. Ambulansverksamhet finns på sina håll i privat regi och kommer att komma på fler platser.

Det här är en verklighet vi lever i vad vi än tycker. Att det finns vårdinrättningar eller ambulansstationer som fungerar mindre bra finns rapporter om. Men anser du verkligen att alla offentligt drivna alltid är perfekta och alla privata är undermåliga?

Det jag skriver är att det ska vara ett tydligt regelverk som styr grunderna för verksamheten, och det ska vara mätbart att detta uppnås. Om så inte är fallet ska saken åtgärdas omedelbart, eventuellt ska huvudmannen bytas ut. Hela vårdapparaten i alla led är till för medborgarnas bästa.

Vad gäller jämförelse mellan akuttandvård och akutambulans är det en stor likhet. Den hjälpsökande har ett stort behov av hjälp just här och nu, och struntar säkert fullständigt i om det är landstinget eller en privat firma som står för arbetsgivaransvaret.

Eirik

Inlägg av Eirik » 20/11 2005 2:45

Hovedproblemet med at helsetjenester legges ut på anbud er at kontrakten da går til den som krever minst betaling innenfor de rammene som blir satt. Dette har vi sett flere eksempler på at tilbudet blir dårligere og det samme blir forholdene for de ansatte, selv om man oppfyller kravene i kontrakten.

Anonymous

Privatisera ambulanssjukvården innan 2010

Inlägg av Anonymous » 21/11 2005 13:06

KALBL Du skriver i ditt inlägg 2005-11-13 följande:

Jag är också ambulandsjukvårdare på Trestads ambulans (Trollhättan-Vänersborg-Uddevalla) vilket är den enda offentliga ambulansstationen i NU-sjukvården som vi tillhör. Uddevalla som var privat tidigare har nu ingått i vår ambulansorganisation (1 oktober-05) vilket är ett lyft på västkusten!

Vad grundar du det på att det är ”ett lyft på västkusten!” att Uddevalla stationen nu skall ingå i er organisation

Kan du förklara vad du menar med det uttalandet.

Uddevallastationen har drivits i privat regi sedan 1993-01-01. De två delägarna har enligt min uppfattning skött verksamheten exemplariskt. Du kan ju t.ex. jämföra fordonen på Uddevalla stationen med den station där du arbetar (skötsel, lastkapacitet mm.)

När dåvarande Bohuslandstinget 1993 upphandlade ambulanssjukvården i Uddevalla och Mölndal fick Bohusläns Ambulans Ek.För. (BAEF) förtroendet att sköta ambulansverksamheten i hela Bohuslän.
• BAEF var en paraplyorganisation för de 10 företag som skötte ambulansverksamheten
• BAEF var den första ambulansorganisation som redan 1996 genomförde en verksamhetsbeskrivning enligt kvalitetssystemet QUL/USK
• BAEF var första ambulansorganisationen som genomförde kvalitetsundersökning enligt KUPP
• Delägarna arbetade i verksamheten vilket medförde korta beslutsvägar och en kostnadseffektiv organisation.

Vill inte här ta upp mer jämförelse med återkommer till dig via mail senare.

Signaturen Lukas1 skriver
Jag är övertygad att kompetensen i ambulans inte beror på huvudmannens organisationsform. Kompetensen beror på personalen i ambulansen och fordonets utrustning.

Vårdcentraler drivs idag i privat regi liksom en hel del andra vårdinrättningar av olika slag. Ambulansverksamhet finns på sina håll i privat regi och kommer att komma på fler platser.

Det här är en verklighet vi lever i vad vi än tycker. Att det finns vårdinrättningar eller ambulansstationer som fungerar mindre bra finns rapporter om. Men anser du verkligen att alla offentligt drivna alltid är perfekta och alla privata är undermåliga?

Det jag skriver är att det ska vara ett tydligt regelverk som styr grunderna för verksamheten, och det ska vara mätbart att detta uppnås. Om så inte är fallet ska saken åtgärdas omedelbart, eventuellt ska huvudmannen bytas ut. Hela vårdapparaten i alla led är till för medborgarnas bästa.
Vad gäller jämförelse mellan akuttandvård och akutambulans är det en stor likhet. Den hjälpsökande har ett stort behov av hjälp just här och nu, och struntar säkert fullständigt i om det är landstinget eller en privat firma som står för arbetsgivaransvaret.

Jag instämmer helt med Lukas1 det finns bra och dåliga ambulansstationen, både i privat och offentlig regi. Vid en upphandling bestämmer huvudmannen vilka krav de har på verksamheten. Vid senaste upphandlingen jag läste var priset viktat till 100 %.
Det går inte köpa en Rolls-Royce till priset av en VW Lupo, man får vad man betalar för.
Med en blandning av privat och offentlig verksamhet tror jag utvecklingen går framåt.

ISO 9001
För närvarande har minst 8 privata ambulansföretag blivit certifierade enligt ledningssystemet ISO 9001.
Att de privata ambulansbolagen har varit framsynta och på rätt väg bevisas väl genom Socialstyrelsen i sin nya författningssamling:
SOSFS 2005:12 (M)
Socialstyrelsens föreskrifter om ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården;
Skriver följande:
2 § I dessa föreskrifter avses med
Övergripande terminologi
ledningssystem system för att fastställa grundprinciper för ledning
av verksamheten och ställa upp mål samt för att
uppnå dessa mål
Kommentar: Exempel på standarder som kan uppfylla
kraven på ledningssystem i dessa föreskrifter är ISO
9001:2000 och vad gäller informationssäkerhet ISO
17799 och miljöledningssystem ISO 14001.

Det är synd bara att NU- sjukvården vid utvärdering av anbuden inte värdesätter en ISO certifiering mer är att anbudsgivaren håller jourhavande ambulanschef uppdaterad och upplåter ambulansstationen tillfälligt.

Hur många offentliga ambulansorganisationer är certifierade?

Föreningen ”Blålju(S)-föreningen Trestad”
Om man tittar på din profil Kalle så hänvisar den en länk till följande hemsida:
http://home.swipnet.se/globe/....
Denna länk leder till förening ”Blålju(S)-föreningen Trestad” där du är ordförande.

När jag läser kravet för att bli medlem så trodde jag det var ett aprilskämt.
Man behöver inte arbeta inom blåljusyrkena för att vara medlem, däremot skall man vara Socialdemokrat.

Vi leder i ett fritt land, men att blanda in politik i en sådan förening tycker jag är fel.

Med de kraven borde föreningen heta ”Rödlju(s)-föreningen Trestad”.

OK

lukas1

Inlägg av lukas1 » 21/11 2005 14:48

Väl skrivet,OK.

En dålig vård blir inte bättre för att den utförs av det offentliga, en bra vård är inte med automatik sämre för att huvudmannen är privat!
Har själv arbetat i såväl offentligt driven vård som i privat driven och sett såväl bra som mindre bra inslag förekomma oberoende av var huvudmannskapet ligger. Det som varit tydligt har ändå varit att ju kortare beslutsvägar ju snabbare har verksamheten kunnat förbättras om det brustit på någon punkt. Och en annan viktig faktor har varit chefskompetensen. Ju bättre chef ju bättre arbetsklimat och ju bättre vård, vilket många gånger har ett klart samband.

Sedan är det tråkigt om denna utmärkta, utvecklande och lärande hemsida utvecklas till ett politisk debattforum. Det finns andra forum för detta!

Det inlägg jag tidigare gjorde om en framtida sjukvårdsorganisation var en möjlighet. Det viktigaste hur det nu än blir tycker jag bara är att kontrollen och tillsynen sköts av det offentliga på ett sakligt sätt utan annan hänsyn än medborgarnas behov av vård med hög kvalitet inom den kostnadsram som vi själva styr genom de val vi gjort av våra politiker.

Jag hoppas att det politisk ideologiska hänsynstagandet kan hållas härifrån.
Att skapa en bra och bättre akutvård, och dit hör ambulansvården, ska stå över partikäbbel.

ssk2

Inlägg av ssk2 » 21/11 2005 20:12

lukas1 skrev:Väl skrivet,OK.

Jag hoppas att det politisk ideologiska hänsynstagandet kan hållas härifrån. Att skapa en bra och bättre akutvård, och dit hör ambulansvården, ska stå över partikäbbel.
Men det är ju detta forum som skall föra öppna samtal om ambulansen och grunden i denna verksamhet är ju just politiska beslut. Varför skall man inte kunna föra politiska samtal???

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/11 2005 20:16

ssk2: Har du läst alla inläggen ovan? Tolkade det mer som att diskussionen inte skulle gälla huruvida politiska åsikter skulle vara kriterier för medlemskap i en ambulansförening. Att sedan politik spelar roll i andra sammanhang kommer man ju inte ifrån.

lukas1

Inlägg av lukas1 » 22/11 2005 0:50

Politik är att ha och företräda en åsikt, självklart. Att den som företräder en åsikt ska bemötas med respekt och få uppfattningen bemött på ett sakligt sätt är väl också självklart. Att jag kan tycka om dig som person men inte tycka om din åsikt, uppfattning är för mig också en självklarhet.

Att ha en politisk frihet och få uttrycka sina politiska åsikter är en stor och viktig sak som kännetecknar en demokrati. Det finns människor på vår planet som dör eller riskeras att dödas för att få rätten till detta varj dag.

Men jag blir alltid illa till mods då jag ser hur någon ser ned på andra som tillhör en annan politisk eller religös uppfattning vilket för är väldigt respektlöst minst sagt. En förening som kallar sig Blåljus gör på något sätt anspråk att tala för alla som kopplas till detta attribut. Om den föreningen sedan utestänger delar av denna personalkategori, men för fram åsikter som om den ändå har hela denna grupp bakom sig blir det "käbbel".

Är övertygad att det inom blåljuspersonal finns representanter från de flesta politiska partier och religösa samfund som alla gör ett fantastiskt jobb tillsammans. När man är i tjänst är man ambulanspersonal, polis, räddningsman eller vilket yrke man än har. I andra sammanhang är man istället kommunpolitiker ed och kämpar för att förverkliga sin idealbild av ett bra samhälle utifrån en inre övertygelse.

Skriv svar