….Hermetiska system i en tid av förändring….

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 21/11 2005 12:21

Ambulansforum fyller en viktig funktion! Att frigöra tankar och idéer om våra erfarenheter. Att också ge alla och envar möjlighet att debattera utan att ”svartlistas” i de många gånger så HERMETISKA ambulansorganisationerna. Under min aktiva tid på detta forum har jag fortfarande inte förstått varför så många låser sig vid ett system insatta av en ”överhet”. Ta bara paradoxen med Socialstyrelsens resonemang om sjuksköterska i ambulans vilken dessutom vunnit stöd i Sveriges rikes riksdag. Är det kanske ett dilemma eller en fråga som inte kan besvaras utifrån empiriska resonemang? Varför låser sig så många vid en modell som exkluderar verklig kunskap? Kan ni svara på följande:

1. På vilket sätt skulle SSK utbildningen vara den enda utbildningsvägen för att nå adekvat medicinsk och omvårdnadsteoretisk kompetens?
2. Står utbildningstiden för SSK i paritet till den lön du sedan erhåller i ambulanssjukvården?

Försök att svara på detta utifrån ett empiriskt resonemang utan att fläta in vad som beslutats hos Socialstyrelsen!
Blood Will Tell

Lipton

Re: ….Hermetiska system i en tid av förändring….

Inlägg av Lipton » 21/11 2005 15:10

AMBASS: Du lär nog inte få så många mer svar på dessa två frågor än det jag skriver nu, och mitt är inte grundat på någon empiri utan mer på egna åsikter och erfarenheter. Svaret på fråga ett är ju nämligen ett definitivt NEJ och på fråga två ytterligare ett ändå tydligare NEJ.

ssk2

Inlägg av ssk2 » 21/11 2005 20:01

AMBASS skrev:…. 1. På vilket sätt skulle SSK utbildningen vara den enda utbildningsvägen för att nå adekvat medicinsk och omvårdnadsteoretisk kompetens?
2. Står utbildningstiden för SSK i paritet till den lön du sedan erhåller i ambulanssjukvården?

Försök att svara på detta utifrån ett empiriskt resonemang utan att fläta in vad som beslutats hos Socialstyrelsen!

mmm en sak är säker AMBASS och det är att dessa frågor är omöjliga att svara på enligt empirisk tillämpning. Då SSK utbildningen är den enda vägen till yrket förefaller frågan avgjord. Tacka ett starkt vårdförbund och våra kollegor på Socialstyrelsen (då dessa också är SSK). För övrigt bygger ju SSK utbildningen på empiriska grunder och nog läser vi en hel del medicin också. På fråga 2 är saken redan klar också då vi i första hand inte arbetar för pengar utan för att hjälpa. Varför tror du att så många troende är SSK??? Det går inte att svara JA eller NEJ utan bara mmm....

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/11 2005 20:20

ssk2: Är du utbildad sjuksköterska? Personligen upplever jag att den enda kunskap som samtliga lärare trycker på är att yrket är en proffession, och därmed inte ett kall som man utför för att hjälpa utan ett jobb man utför mot betalning. Alltså spelar ju lönen en jättestor roll.
Att sedan verkligheten ser annorlunda ut är ju en annan sak. Hade alla vägrat anställas till en lön som är för liten så skulle det finnas sjuksköterskor i kommunerna, på sibylla och i kassan på ICA, men väldigt sällan inom landstingen. :P

ssk2

Inlägg av ssk2 » 21/11 2005 21:08

Lipton skrev:ssk2: Är du utbildad sjuksköterska? :P
Japp är skolad Sjuksköterska enligt konstens alla regler och jag ser inte den verklighet du ser. Polare som läste ekonomi eller sociologi har betydligt mer pröjs i lön. När jag läste VUBEN var detta till stor del för att få lite mer pengar varje månad men så blev det inte. Fick endast 1400 pix extra på ambulansen. Detta är en verklighet Lipton. Har hört om folk med mer rimliga löner men aldrig träffat dem. Varför får man inte betalt för sin högskoleutbildning kan man fråga sig om det nu inte var så att SSK utbildningen bygger på DEN GODA MÄNNISKAN, du vet samariten.

Min polare som jobbar i Dalarna har 19.200 efter ssk + vub i narkos! Är detta rimligt? En annan poalare har idag 25.000 som projektledare på ett IT bolag, han har inte ens gymnasieutbildning. Akademisk examen borde synas i lönelappen.....

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 22/11 2005 17:28

SoS har väl helt enkelt valt ett sätt som de tycker är bra och bestämmt att det är så det ska vara.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 23/11 2005 13:21

Wernvik skrev:SoS har väl helt enkelt valt ett sätt som de tycker är bra och bestämmt att det är så det ska vara.
Och SoS skall företräda oss medborgare! Och SoS har den kunskapen som gör dem till allmänna beslutsfattare!? Jag tror SoS sakta spelar ut sin roll....
Blood Will Tell

Skriv svar