Berusad Medvetslöshet

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Tetra

Berusad Medvetslöshet

Inlägg av Tetra » 5/11 2005 1:14

Hejsan.

Hur behandlar man som ambulanspersonal en berusad medvetslös person? vad gör ni när ni kommer till plattsen, och vad kan man som outbildad göra?

Kan jag som kompis göra någon viktig eller bra insatts tills ambulansen kommer, eller kan jag rent utav hjälpa den avsvimade/medvetslöse personsn själv utan att behöva ringa ambulansen?
Bör man inte alltid ringa ambulansen så fort en preson har blivit medvetslös? :?

Har råkat ut för det ett antal gånger att kompisar eller andra personer på fester blir medvetslösa på grund av att dom druckit för mycket eller för fort.
Så nästa gång skulle jag vilja hjälpa till på något vis, och inte bara stå där bland alla andra och vänta på ambulansen.
:o

Lipton

Re: Berusad Medvetslöshet

Inlägg av Lipton » 5/11 2005 2:15

Kolla så att personen andas och se till så att den har fria luftvägar. Om man inte kan något innebär det främst att inte låta någon ligga på rygg då den riskerar att kräkas och sedan dra ner det i lungorna.
Om du säkert kan veta att personen bara druckit alkohol så räcker det då att försöka få hem den till någon (föräldrar/sambo) som kan ha koll på den.
Om personen däremot är oklar på något vis. Kan vara någon som du inte känner eller inte sett vad som hänt så bör du nog ringa efter en ambulans. Glöm dock inte att ha koll på andningen bara.

Vill du bli mer avancerad så kan du gå en HLR-kurs eller någon första-hjälpenkurs.

Övriga har säkert en mängd åsikter om mina åsikter. 8)

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 5/11 2005 15:51

Jag instämmer helt..

magill
Kontakt:

Koll

Inlägg av magill » 11/11 2005 16:36

Om man vet vad man gör så är det ju inte säkert att man behöver kontakta sjukvården, men så fort man är det minsta osäker är det bäst att ringa. Man kan knappast bli klandrad för att man är försiktig.

Vad det gäller just medvetslöshet skulle i varje fall jag överväga starkt att ringa SOS. Det kan ju vara så att personen har förlorat medvetandet på grund av så höga halter alkohol att det är skadligt. Det är ju inte alltid man vet det, och då är det bättre att proffsen tar över kontrollen.

Men som sagt, i väntan på ambulans kan man ändå göra mycket - det absolut viktigaste är ju som tidigare nämnts andningen, håll koll på den! Annat man kan göra är ju att förhindra avkylning, m.m.

Lipton

Re: Koll

Inlägg av Lipton » 11/11 2005 17:54

Jag tolkade frågan som om den gällde medvetslöshet modell fjortisfylla. Alltså när personen blivit full, vomerat lite lagom och sedan blivit sådär jättetrött man kan bli av sådant vilket i kombination med alkohol innebär att man uppträder rejält somnolent och halvt medvetslöst (som student så känner man ju till sånt :twisted: ). Detta innebär ju egentligen bara en risk för ytterligare vomering och aspiration. Om det däremot handlar om en person som intagit så mycket alkohol som magill beskriver så kan det nog vara läge att ringa efter en ambulans.

Att tänka på dessutom är ju att man sällan har full koll på exakt vad en person intagit...

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 11/11 2005 22:04

Det är sant. Det är ju rätt bra att ha en ambulans på platts i tid i fall personen skulle bli medvetslös. För utan syre så får en människa obotliga hjärnskador efter minuters syrebrist. Begreppet hjärndöd kan väl användas vid 10+ minuter. =/ Då är man nog skapligt död i alla fall.
Så skulle man ringa ambulansen efter personen legat medvetslös och utan andning i några minuter så är det ganska osanolikt att ambulansen hinner fram i tid! =/ Beror ju på avståndet såklart.

En fråga angående det du skrev Lipton. (Vad personen fått i sig)

En allt vanligare drog på gatorna är GHB/"Gobbe".

"GHB är en billig drog som ger rus utan bakrus, ökad sexuell lust, hjälper mot sömnsvårigheter och ger ett allmänt gott välbefinnande. Dom orden har lockat många ungdomar, framför allt i Göteborg, till missbruk av den fotogenluktande drogen. GHB är dock mycket svår att dosera. En överdosering kan leda till koma, blodtrycksfall, andningssvårigheter och våldsamma beteenden och hallucinationer är inte ovanligt i samband med GHB."

Är ambulanspersonalens "skadeplatts"behandling anorlunda vid ett GHB fall än ett vanligt "fyllefall"? (En vanlig medvetslös person som druckit alldeles för mycket sprit för fort)

Eller går ni till väga på ett anorlunda sätt då ni vet att personen har fått i sig GHB, som är så mycket farligare? Gör ni någonting åt dessa komplikationer som kan uppstå vid en akut överdos av GHB? Eller tar ni bara in personen på "fyllecellen", eller sjukhuset tills den nyktrat till.?

Gör man några speciella ingrepp, eller låter man bara personen nyktra till?

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 12/11 2005 22:46

Det intrycket jag har fått är att sos är väldigt snåla på att skicka ambulanser på fylledäck. Kanske är "skyll dig själv"principen som spelar in. Men som ni tidigare sagt så är väl det bästa att ringa sos om man är osäker, och via dem få vidare information. Är det inte ett akutmedicinskt problem så är ju ofta farbror blå pigg på att hjälpa till :P ....

Lipton

Inlägg av Lipton » 12/11 2005 23:08

Framtidsmål skrev:Är det inte ett akutmedicinskt problem så är ju ofta farbror blå pigg på att hjälpa till :P ....
Låter som jag inte är den enda med egna erfarenheter... :twisted:

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 12/11 2005 23:22

Framtidsmål skrev:Det intrycket jag har fått är att sos är väldigt snåla på att skicka ambulanser på fylledäck.
Jo, den uppfattningen/intrycket har jag också. Men det är nog inte ovanligt att folk (fjortisar och andra yngre okunniga festande kompisar) ringer ambulansen så fort någon ligger på golvet. Dom som inte har så mycket kunskap om "drickande" och alkohol över huvud taget kanske tror att det är något farligt. Orden om att man kan supa ihjäl sig sitter nog i många ungdomar tills dom lär sig att det inte är så farligt. Men det är ju i och andra sidan bra att föräldrarnas ord sitter i, men sedan så är det ju ett annat problem att ungdomarna smygsuper ändå! ;)

Var på en fest förra helgen, som tydligen spårade ut mer och mer. Jag drog där i från, var i stort sätt ett gäng killar som satt och kikade på tv, och resten var tjejer i 14-15 års åldern. Alla tjejer satt runt en kille somv ar den ända som hade med sig sprit. Alla tiggde. Usch, kul fest...
Fick höra dagen efter att någon av tjejerna hade tuppat av, och någon annan hade ringt ambulansen.
Det är 5 mil till närmasteambulans station Härifrån, så sos skickade även dit brandkåren från en deltidsstation 1 mil här i från. När amb och räddningstjänsten slutligen kom fram så hade alla utom den nersupta tjejen dragit från festen. Det visade sig att det var falskt alarm, tjejjen hade spelat full, och hela kalaset kostade 5000 kr.

Jätte bra att missbruka räddningstjänstens resurser, och ännu bättre att spela full. Hur moget det är kan ju också diskuteras.
Nej, Jag har rätt mycket emot ynglingar som tror dom är vuxna och som dricker utan förstånd. :)

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 14/11 2005 12:56

Man slutar aldrig förundras över männsikor behov av uppmärksamhet....

manne

Inlägg av manne » 14/11 2005 13:06

Jimmy Olsson skrev:[Var på en fest förra helgen, som tydligen spårade ut mer och mer. Jag drog där i från, var i stort sätt ett gäng killar som satt och kikade på tv, och resten var tjejer i 14-15 års åldern.

Nej, Jag har rätt mycket emot ynglingar som tror dom är vuxna och som dricker utan förstånd. :)
En fråga bara; hur gammal är du om du befinner dig på en "fest" med tjejer i 14 års ålder? :roll:
Fick en fundering när du nämnde ordet "ynglingar"...

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 14/11 2005 13:27

Jo, jag är 16 snart 17. Rent teoretiskt så räknas ju jag också till delen ynglingar. :)
Men jag går inte efter ålder, utan mera efter betéende och hur uppvuxen man är. = )

Var inte planerat att dom ens skulle vara där. Jag drog ju även sedan. ^^

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 15/11 2005 11:05

Jimmy Olsson skrev: Är ambulanspersonalens "skadeplatts"behandling anorlunda vid ett GHB fall än ett vanligt "fyllefall"? (En vanlig medvetslös person som druckit alldeles för mycket sprit för fort)

Eller går ni till väga på ett anorlunda sätt då ni vet att personen har fått i sig GHB, som är så mycket farligare? Gör ni någonting åt dessa komplikationer som kan uppstå vid en akut överdos av GHB? Eller tar ni bara in personen på "fyllecellen", eller sjukhuset tills den nyktrat till.?

Gör man några speciella ingrepp, eller låter man bara personen nyktra till?
Att tänka på med patienter som intagit GHB är att dom kan bli extremt våldsamma. För något år sedan slog en sådan patient totalt sönder och samman an embulans i Göteborg. PErsonalen flyde ur bilen och låste den med patinetn innuti den. Finns fler likannde fall och även där patienten blivit våldsam inne på akm. De blir oerhört starka och aggresiva ibland så man ska tänka på sin egen säkerhet i det fallet.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 15/11 2005 17:01

Okej. Men bortsätt från det så är själva omhändertagandet inte anorlunda? man get inte dessa någon intravenös behandling eller liknande? Ex, för att lugna ner dem? =/

Vad gör man på akm? Låter man dom bara "piggna/nyktra till"? :?

Akuten

Inlägg av Akuten » 15/11 2005 18:14

Man lägger dem på IVA för övervakning :wink:

Skriv svar