Betyg från 40v amb. sjukv.
Moderator: Wernvik
Att lära sig handhavandet av utrustningen i en ambulans tar högst några månader. Att ha handlingsberedskap och medicinsk kunnande tar längre tid. Bra är att skaffa sig den erfarenheten på annan plats inom sjukvården först. Jag jobbade ett tag som ambulanssjukvårdare innan jag blev sjuksköterska men jag märker då ingen skillnad idag mellan de som kommer som nya ambulanssjukvårdare och de som är grundutbildade sjuksköterskor vad gäller den specifika ambulansomvårdnaden efter några veckor. Personlighet och vad man har i ryggsäcken är viktigast för hur proffsigt man klarar av att utföra jobbet.
Efter att ha följt en del av dom trådarna som du skrivit måste jag säga att du låter som en mkt bitter människa.Sjuksköterskan skrev:Lipton: Jag anser att ambsjvutb är värdelös för att den är på folkhögskolenivå (låg). I dagens ambulanssjukvård krävs mera. Att man dessutom blir arbetslös när man är klar är ju också en sak.....
Att ambsjv är värdelösa männinskor är det du som säger. Inte jag.
Jag har som sagt arbetat MÅNGA pass med dessa och vidhåller att de inte tillför någon kvalitet. Därför ser jag helst en syrra som kollega.
Att dom inte tillför ngn kvalite pga av sin i dina ögon sätt låga utb är ren idioti. Vem har sagt att man kan lära sig omsorg via skola. Nej du många inom amb oavsett titel är över lag bra människor med stor empati och erfarenhet.
Har du reflekterat över dig själv kan vara så att en amb ssjukvårdare inte går fram när han har jag vet bäst ssk med sig.
Maria:Om du blir sjuk eller skadar dig svårt, vill du inte att någon med bästa möjliga kunskap och utbildning sköter vården av dig då? Tänkte väl det!
Bara för att det finns många bra männinskor inom amb.kåren betyder inte att de har en utbildning lämpad för yrkesuppgiften...
Förövrigt är det svårt att ta din svada på allvar när du stavar som en kratta!
Bara för att det finns många bra männinskor inom amb.kåren betyder inte att de har en utbildning lämpad för yrkesuppgiften...
Förövrigt är det svårt att ta din svada på allvar när du stavar som en kratta!
Lipton: Jag vet att sjuksköterskeutb. är lång, bred och utan tonvikt på akutsjukvård. Dock har det stora flertalet SSK inom ambulansen betydligt mer vårderfarenhet i bagaget. Fler och fler har också minst en akut VUB.
Jämför man det med USK- utb. och 20-40v. ambutb. på komvux-nivå så är väl svaret ganska givet vem som är mest kompetent att vårda patienter?
Jämför man det med USK- utb. och 20-40v. ambutb. på komvux-nivå så är väl svaret ganska givet vem som är mest kompetent att vårda patienter?