Aha okej, jag uppfattade det som att militären hade en egen na ssk ombord på hkp..Na_ssk skrev:inget extra alls då detta ingår i vår vanliga prio 1 tjänst.

Moderator: Wernvik
Japp. Man ansätller Narkos ssk inom ambulansen. Men då är det ofta krav på att man har jobbat inne på narkosen några år och kommit in i det ordentligt.ohlstedt skrev:då kan jag ju passa på att fråga en annan fråga på en gång...Anställer man Anestisi ssk innom ambulans verksamheten?
På helikoptrar av typen Super Puma tillkommer bemanning i form av operatör, som fungerar som befälhavare, navigatör och ibland som förare, tex vid sjöräddning då det är han som styr helikoptern vid uppvinschning av nödställda i vattnet. För att bli operatör bör man vara ytbärgare/sonarofficer i botten, och man borde ju då ha viss vårdkompetens från sin tidigare befattning.Na_ssk skrev:Bemaning består av pilot, andrepilot, ytbärgare, (färdmekaniker osäker om dessa är med på alla transporter, beror nog lite på typ av hkp) och na ssk. Vi står för hela den medicinska biten och de står för transporten av oss till patienten. Ytbärgarna har till viss del medicinsk kunskap då de går på praktik hos oss. Men det är vi som har det medicinska ansvaret.zAjben skrev:Ber om ursäkt ifall jag lånar tråden litet; militären som hjälper er vid uppdrag, och militärens egna räddningshelikopter, vad har de för bemanning? Sköter militären transporter åt er, eller utför de hela uppdrag? Jag är ny på det här, och väldigt nyfiken