Bra!Wernvik skrev:Jag kommer inte att acceptera att denna tråd spårar ut i sjuksköterska/ambulanssjukvårdare debatt. Då kommer tråden att låsas. Här diskuterar vi Läkarbilar och dess vara/inte vara.
För om detta har vi flera andra trådar!
Moderator: Wernvik
Att kunna ge "MAXIMAL" vård är en klar fördel! En duktig doktor har andra möjligheter att ge denna vård tillsammans med övrig duktig personal. Att ha tillgång till läkare pre-hospitalt är en klar fördel! Och dessa läkare gör ett mycket bra arbete! Det finns en hel flora av situationer där en läkare fyller en viktig roll, nästan alla!manne skrev:Förklara och ange vilka situationer vi inte klarar av idag.AMBASS skrev:Hej tomtom!
Läkarbilen fyller en mycket viktig funktion och detta kommer säkerligen att bli en tjänst även på andra delar i landet! Att kunna ge avancerad sjukvård redan på hämtplats är i vissa fall livsavgörande. //Be safe...
Är du bakåtsträvare? Tycker du inte patienterna har rätt till maximal vård? Tycker du inte att en läkare med spec. kan göra mer än en VUB SSK? Detta är helt klart en kompetensutveckling! Du kan inte jämföra dessa två yrkesgrupper!!!Sjuksköterskan skrev:Läkarbilarna är ett tragiskt slöseri med skattemedel!! Finns inget en läkare kan göra prehospitalt som en VUB SSK inte gör minst lika bra. BASTA!!!
Men det finns ju saker som en läkare får göra prehospitalt som inte en sjuksköterska får. Så är det ju faktiskt. Sedan kan man kansek diskutera om det är kostnadsefektivt att ha läkarna tillgängliga för att kunna göra detta vilet troligtvis inte görs särskilt ofta, om ens någonsin.Sjuksköterskan skrev:Läkarbilarna är ett tragiskt slöseri med skattemedel!! Finns inget en läkare kan göra prehospitalt som en VUB SSK inte gör minst lika bra. BASTA!!!
Kan inte svara exakt på vad de gör men om man prata om vad de får göra som inte ssk får så har du förutom att dosera och använda lkm mer fritt så kan dom t.ex. lägga thorax drän. Tror inte dom har något sådant i läkarbilarna men såg en materiallista från ambulanshelikoptern för något år sedan och såg att dom hade. Vidare konjotomi för läkaren utföra med inte ssk mig veterligen. Det är de två saker som jag direkt kom att tänka på såhär mitt i natten. Plus att dom kan ta över ansvaret...peder skrev:Detta låter som en cynisk fråga, men det är det inte. Jag undrar,
Konkret, VAD gör läkarna prehospitalt som inte syrror gör?
God afton Sjuksköterskan!Sjuksköterskan skrev:AMB ASS: Du som har koll på statistiken... Visa gärna ett uppdrag där läkarbilen gjort mer nytta än en amb med VUB SSK! Det jag hört och sett är att läkarbilen kommer när jobbet är gjort och ställer samma frågor som redan ställts... Knappast kostnadseffektivt eller?!
Hello Peder!peder skrev:AMBASS:
du säger att
"En läkare har en annan bredd och ett annat underlag för sin bedömning!"
På vilket vis har en läkare ett annat underlag för sin bedöming?
Du säger att "läkaren har en pre-medicinsk förståelse samt en annan möljighet att en annan möljighet att agera utifrån år av träning"
Den pre-medicinska förståelsen skulle vara intressant om du berättade om.
Varför är flera års av träning, mer värt om du är läkare än om du är sjuksköterska???
Jag tycker att det är jättebra när narkos-ssk utalameras, (För det är de som larmas i vårt län, inte läkarna) Jag har inte någon gång, ännu, kännt att vi hade behövt en läkare på platsen.....
AMBASS: Ditt föregående inlägg är ett hån mot alla sjuksköterskor!
Tyvärr lär ni, precis som du skriver inte få se en opartisk jämförelse om vad läkaren tillfört kontra en erfaren speialistsSSK då mitt svar med all rätt av många skulle upplevas som lite jävigt varför jag väljer att bara kort konstatera att en läkare normalt sett har betydligt mer att tillgå i klinisk erfarenhet. En läkare har en patient vy och en annan träning samt skolning. Att jämföra en läkare och sjuksköterska är inte relevant. Det förefaller inte rimligt att försöka spegla dessa yrkesgrupper på detta sätt.prehospital skrev:Upp till bevis, Ambass! Lägg fram fakta för Dina påståenden! Du verkar vara oerhört insatt i Skånes verksamhet? Vad jag känner till så är det endast ett fåtal anestesiologer som åker i bilarna, mestadels är det ST-läkare med något års erfarenhet (se kravspec. i tidigare tråd här i forumet) och dessa tillför inte den avancerade prehospitala akutsjukvården speciellt mycket. Att t.ex. dödförklara patienter i hemmet är primärvårdens uppgift, knappast en läkarbils.
Jag håller med om att en prehospitalt tränad anestesiolog vid enstaka tillfällen kan göra mer än en anestesisjuksköterska eller ambulanssjuksköterska. Men vid dessa fåtal tillfällen är det mer ekonomiskt att hämta ut läkaren från sjukhuset, än att ha läkarbilar för > 40 miljoner kronor, som sker t.ex. i Borås.
Det föreligger dessutom en stor okunskap om skillnaderna mellan läkare respektive sjuksköterskor. Se svar från Socialstyrelsen under område nyheter!
Tyvärr lär vi väl inte få se en opartisk jämförelse om vad läkaren tillfört kontra en erfaren speialistsjuksköterska från Skåne...