Skall en dömd mördare eller rånare få vara ssk?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 22/10 2005 19:31

Lipton skrev:
Sysslaren skrev:Jag tycker det ligger på brottets grad och hur det har skett. Brottet kan vara i försvar eller andra omständigheter.
Hur kan man begå ett brott i försvar? Ser inte det som möjligt på något sätt. Utveckla gärna.
Det är väl ganska lätt att begår brott i svart och vit mening. Jag kan i nödvärn försvara mig kraftigt ex slå en stekpanna i huvudet på en person som överfaller mig. Jag har rätt att göra detta i just denna situation dock ej annars

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/10 2005 23:05

maria: Fast då begår du ju inte något brott i lagens mening eftersom du enligt lagen har rätt att slå stekpannan i huvudet på personen i denna situation.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 23/10 2005 1:36

Genom att ta en annan människas liv har man nog ganska tydligt uttryckt vilket värde man sätter på andra människor. Det kan ifs finnas förmildrande omständigheter även när det gäller mord/dråp, tex självförsvar eller så, men jag håller mig ändå till det gamla talesättet; en gång mördare....

lukas1

Inlägg av lukas1 » 23/10 2005 10:20

Konstigt inlägg aceofspades gjort. Visar man större humanism och empati genom att inte försvara sig eller närstående om extrem fara hotar?

Vid överfall där jag känner mig utsatt får jag använda i första hand flykten, i andra hand våld men det måste då vara försvarbart i förhållande till mina förutsättningar, situationens förutsättningar mm. Vad som kan vara försvarbart våld i en situation kan vara övervåld i annan.

Hur är konsekvensen vidare... En gång fortkörning, alltid fortkörning - aldrig mer körkort!
En gång felparkerare, alltid felparkerare - olämplig bilförare.

Extrema slutsatser, javisst men om din generella livstidsdom gäller i ett sammanhang gäller den väl alla?

Skriv svar