//Patrick
Moderator: Wernvik
Tror att det blir svårt att som läkare får jobb i amb. De flesta landsting skulle antagligen tycka att det var slöseri med kompetens och att dom inte har råd att anställa dig. Mitt råd är att du antingen läser sjuksköterska och vidareutbildar dig för ambulans och tar jobb där, eller så läser du till läkare och jobbar där.Patrick skrev:Är en kille som gått ut åttan nu... har alltid velat bli nått inom sjukvård.. mitt drömjobb är just; Ambulanssjukvårdare, MEN jag vill även bli Mag-,Tarm- KirurgVet inte hur jag ska bära mig åt. JAg vill bli kirurg pga. lönen, arbetstiderna, intresse, spänningen (ovetande om nyinkommna patienter)
.. Men Ambulanssjukvåradre för mitt intresse sträcker ut sig tills jag var två år
.. Kan man som kirurg jobba som ambulanssjukvåradre
?? Kom med era egna åsikter är ni snälla om hur ni skulle göra!
//Patrick
Du kan givetvis göra det men det är jobbigt och tar tid. För att läsa läkare så behöver du ha läst naturvetenskapligt eller motsvarande på gymnasiet (kemi B, Fysik B, Biologi B, Matte C). För sjuksköterska spelar det ingen roll vad du läst bara du har grundläggande behörighet (Ma B, Na B, Sh A).Patrick skrev:Okej!.. Tack för era svar iaf. Får besluta senare i min tid
Fast föresten;
Kan man utbilda sig till Amb. Sjk. o jobba där nåra år.. å sedan fortsätta läsa till kirurg?
Så man kan alltså som sjuksköterska gå amb. utb. o jobba som amb sjk nåra år å sedan plugga vidare o flytta till Dubai för å tjäna en hacka?Wernvik skrev: För amb Sjv så ska du vara Undersköterska + Ambulansutbildning.
Det blir således mycket pluggande. Det är dock så att det finns en del läkare som blivit sjuksköterskor först och jobbat som det för att senare plugga vidare till läkare.
Idag kan du på vissa ställen få jobba i ambulans som ssk men du blir mer eftertraktad om du läser ambulans VUB. Du kan då jobba som amb ssk.Patrick skrev:Så man kan alltså som sjuksköterska gå amb. utb. o jobba som amb sjk nåra år å sedan plugga vidare o flytta till Dubai för å tjäna en hacka?Wernvik skrev: För amb Sjv så ska du vara Undersköterska + Ambulansutbildning.
Det blir således mycket pluggande. Det är dock så att det finns en del läkare som blivit sjuksköterskor först och jobbat som det för att senare plugga vidare till läkare.